A fogyasztói elégedettség elengedhetetlen a sikerhez, ahhoz pedig nélkülözhetetlen az együttműködés a nemesítők, termelők és kereskedők között.
Hazánkban a Nunhems vezette be elsőként a zöldségfajokra szakosodott értékesítési rendszert, hogy munkatársai a lehető legtöbb termesztési és piaci információval lássák el az ugyancsak szakosodó gazdálkodókat. A vállalaton belül külön részleg figyeli a fogyasztók elvárásait, vásárlási szokásaikat, hogy ahhoz igazítsák a nemesítést, és ezáltal piacos fajtákat kínáljanak a termelőknek. A dinnye-termékfejlesztés irányait Sándor László témafelelős foglalta össze.
Értékesebb
Bár a világ összes dinnyeterületének csak kevesebb mint a 15 százalékán termesztenek mag nélküli görögdinnyét, a termékértékesítés bevételének már a felét adja ez a típus. Emellett 4 százalék származik a dinnyealanyok eladásából, a többi az értékesített magvas dinnyék bevétele. Érték alapján a mag nélküli, Crimson típusú csíkos termések aránya 26, a fekete magszegény fajtáké 14, a tigriscsíkos, úgynevezett Jubilee típusé 7, a mini mag nélkülié pedig 4 százalék.

Európában (amely a vetőmag-forgalmazás esetében a Közel-Keletet és Afrikát is magában foglalja) még napjainkban is a magvas dinnyék eladásából származik a nagyobb bevétel (közel 65 százalék), a mag nélküliek részesedése 24, a dinnyealanyoké pedig 10,7 százalék. A magvasak közül a legkeresettebb Crimson típusú csíkos dinnyék adják a bevétel 23 százalékát, 14 százalék a hosszúkás dinnyék részesedése. A mag nélküliek közül a gömbölyű fekete termések a legpiacosabbak, 13 százalékkal részesednek az eladási értékből. Részletesebb kimutatás szerint a magvas dinnyékből 39 százalék a gömbölyű (Crimson), 19 százalék a hosszúkás csíkos termések aránya. A mag nélküli termések 53 százaléka fekete, gömbölyű, 34 százaléka Jubilee típus és 8 százaléka Crimson-csíkos.
Mi várható?Az előző évet a dinnyések többsége valószínűleg fekete betűvel írta be a naptárba, hiszen a kiváló minőségű dinnye sem volt mindig eladható. Az utóbbi 40 év legcsapadékosabb májusa után két hetet késett az érés, a kötések egybeértek. A túlkínálat miatt július 25. után összeomlott a piac egész Európában. Emiatt sok dinnye a földön maradt, és változó minősége miatt a fogyasztók bizalma is elszállt. Az export visszaszorult, egyedül a nagyon korai és mag nélküli dinnyét termesztők jártak jobban. A vetőmageladások alapján tavaly közel azonos területen (4880 ha) termesztettek dinnyét, mint egy évvel korábban, a helyrevetett konstans fajták területe nőtt, főként a kelet-magyarországi termőtájban aránya megközelítette a 40 százalékot. Az intenzív termesztés ugyanakkor 5 százalékkal visszaszorult. A rossz év hatására a termőterület az idén várhatóan tovább csökken, akár 10-15 százalékkal is. Az előző év tapasztalatai alapján a korai dinnyéből több lesz, a mag nélküli típus tartja a helyét, de a nagy testű és a konstans dinnyékből kevesebbet termesztenek. Mivel mind több kereskedő kiköti a fajtákat, minden bizonnyal egységesebb lesz az árualap, és ez talán az exportpiacok visszaszerzését is segíti. A vásárlók megtartásához azonban bővebb kínálatra van szükség, és föl kell készülni arra is, hogy néhány lánc már csak mag nélküli fajtákat vásárol. A skandináv piacokon már szinte csak mini vagy baby méretű dinnyékre van kereslet. A lengyel, cseh és szlovák piacokon is a kisebb méretű dinnyéket részesítik előnyben, és a mag nélküli termések népszerűsége is nő. Néhány év késéssel várhatóan ugyanez következik a Baltikumban is. A fajtaváltás, technológiai fejlesztés mellett újabb piacok meghódítása is javíthat a hazai termesztők helyzetén, érdemes Horvátország, Szlovénia és Románia fogyasztóit is megcélozni a hazai dinnyével. |
Piacvezető márkák
A mag nélküli dinnyék térhódítása bő negyed százada kezdődött, elterjedésüknek nagy lendületet adott a márkázás. Legelőször a Bouquet márkát vezette be Spanyolországban az Anecoop másodlagos termelői szervezet 1992-ben.
Még szorosabb együttműködés eredménye, amelybe már a Nunhems is bekapcsolódott, a Fashion márka létrehozása 2002-ben. Ennél a kezdeményezésnél még nagyobb hangsúlyt helyeztek a minőségre, ez kellett ugyanis ahhoz, hogy az akkor éppen lankadó görögdinnye-fogyasztást föllendítsék Spanyolországban. A hatás mérhető volt, a spanyol fogyasztók megkedvelték a 4-7 kilogrammos sötét héjú, kiváló minőségű mag nélküli dinnyét.
A Fashion csoportot alkotó 16 termelő cég egy technológiai partnerrel, a Nunhems-el karöltve jelent meg a piacon a Fashion márkájú dinnyével. Bár kezdetben olcsóbban adták, mint a magos terméseket, ma már többet fizetnek érte a fogyasztók, mint bármelyik dinnyéért, mert nem csalódtak a minőségében. A legnagyobb európai zöldség-gyümölcs konzorcium, az AGF csoport (Associacio Grupo Fashion) évente mintegy 80 millió kilogramm dinnyét értékesít Fashion márkanévvel, amit a gyümölcsök magas likopin- és citrullintartalmának köszönhetően az évek során összekötöttek az egészséggel is. Erős marketing kapcsolódik hozzá, a konzorcium minden alkalmat megragad, hogy erősítse a Fashion dinnyék imázsát. A közösségi oldalakon is rendre feltűnik, mint ahogy a szakmai kiállításokon is, így az idei Fruit Logisticán is feltűnő standon hirdették.
A sorban következő, Icebox márkanévvel 2006 óta a kisebb mennyiséget fogyasztó háztartásoknak kínálnak prémium minőségű (mikromagvas), 2-4 kilogrammos görögdinnyét.
A spanyol siker után a Nunhems hazai munkatársai a magyar dinnyetermelők figyelmét is ráirányították a mag nélküli fajtákban rejlő piaci lehetőségekre. Ezt megerősítették a 2008-ban Valenciában, az I. Nemzetközi Dinnyekonferencián hallottak, ahol a Nunhems szervezésében egy magyar termelői csoport is részt vett.
Megnőtt a fogyasztás
Alkalmazkodva a vásárlási szokásokhoz, a közelmúltban Kisy márkanéven kínálnak legföljebb 1,2 kilogrammos sötét héjú mag nélküli úgynevezett egyszemélyes görögdinnyét, amelynek termesztésére a Nunhems két spanyol termelővel kötött exkluzív szerződést. A mag nélküli termések térnyerésére jó példa az olasz Perla Nera márkanév bevezetése is. Három, korábban kizárólag sárgadinnyét és magvas görögdinnyét termesztő olasz gazda három év múlva 1000 hektárra növeli a 3-6 kilogrammos, 11-14 Brix-értékű, sötét héjú, mag nélküli Nunhems-fajták termesztőterületét. A tavaly termett 1,6 millió kilogramm dinnyét májustól szeptemberig elsősorban az olasz piacra szállították. Sokat költenek marketingre, a növekvő kereslet kielégítéséhez pedig már Szenegálban is termeltetnek.
A hatalmas fölvevőpiaccal rendelkező Oroszországban is elkezdték a mag nélküli dinnye forgalmazását, öt éven belül 1000 hektárra tervezik növelni a területét. A kiváló minőség és kezelhető méret miatt Izraelben is mindinkább ragaszkodnak a fekete héjú (Sugar Baby típusú) mag nélküli termésekhez. A tervek szerint a dinnyék 15 százalékát fekete mag nélküli hibridekre cserélik, a porzóként ültetett dinnyék termését pedig az arab piacon értékesítik.
Spanyolországban fogy belőle a legtöbb, évenként 10 kilogramm. Az olaszok 6,8, a németek 4,7, a skandinávok 3,6, a franciák 2,7, az angolok pedig 1,7 kilogramm dinnyét esznek fejenként.
Irányzatok, fajták
A görögdinnye mérete mindenütt csökken Európában, tőlünk nyugatabbra jelenleg a 3-5 kilogrammos termések a legnépszerűbbek. Nyugat-Európában a kiskereskedelmi láncok a mag nélküli terméseket preferálják, úgy vélik, ez a kulcs ahhoz, hogy kiterjesszék a vevői kört, például a fiatalokkal is megszerettessék a dinnyét. És
ne csak tápláljon, hanem élvezetet is nyújtson a fogyasztása, és minél kevesebb hulladék maradjon utána. A magnélküliség tehát többletérték, ugyanúgy, mint a hosszan tárolhatóság.
A Nunhems fölkészült a megváltozott fogyasztói igények kielégítésére. A jól bevált, országszerte termesztett sötét héjú, magszegény Style F1 mellett a Valdoria F1 is maradéktalanul kielégíti az exportigényeket. Oltva egyöntetűen 3-5 kilogrammos terméseket nevel. A csíkos mag nélküli típusban Spanyolországban sokáig piacvezető, 5-6 kilogrammos Boston F1 fajtához hasonló Estel Deluxe F1 termései is kiegyenlített méretűek, a homoktalajon tavaly elért 80 tonnás hozama a jövedelmezőséget is szavatolja. Kisebbek a termései (oltva 3-5,5 kg) a Crimson-csíkos héjú, közepes tenyészidejű Harmónium F1 fajtának, így alkalmasak a kartonos szállításra. Nagyon jól köt, mélyvörös, ropogós, tömör húsú termései kiválóan szeletelhetők, kockázhatók. Elsősorban szabadföldi termesztésre ajánlják.
A minidinnyék közül a Premium termései 2,5-4, a sötét csíkos héjú, mélyvörös húsú, szuperapró magvú, középkorai tenyészidejű Frilly fajtáéi pedig 2-3 kilogrammosak.

Természetesen nem termeszthet mindenki mag nélküli dinnyét. A sötét csíkos héjú típusban a magvas Galander F1 három év alatt piacvezető lett, 6-8 kilogrammos, mutatós termései kiemelkedően édesek, sötét héja pedig frissességet sugall. Magvas újdonság a sötét csíkos, rövid tenyészidejű Gambey F1. Jól köt, egyöntetű, 4-6,5 kilogrammos, kissé nyújtott terméseket nevel, mélyvörös, roppanós húsának fogyasztása igazi ízélmény. Alagutas és szabadföldi termesztésre is alkalmas. A még ennél is korábbi Grandis F1-et pedig annak ajánlják, akinek a vevői a nagy dinnyéket keresik. Saját gyökerén ugyanis 7-10, oltva pedig 8-12 kilogrammos terméseket hoz. Termesztési előnye, hogy a lombját sokáig megtartja.
Kell az export
A szakember-találkozón fölszólalt áruházlánci beszállítók, termelők általában egyetértettek abban, hogy ha teljesítik a minőségi igényeket, akkor nem kell tartaniuk a piacuk elvesztésétől. Ehhez kapcsolódóan hangsúlyozták azonban a termelők felelősségét is.
Az viszont, hogy az áruházak pultjain nem megfelelő a termékek kezelése, komolyan visszavetheti a fogyasztást. Ők is azzal szembesülnek, hogy az áruházak többsége az egész idényben igényt tart a mag nélküli dinnyére, és a kisebb méretűek kereslete nő. A kiskereskedők folyamatos ellátásához szakaszolni kell a termesztést, a munkaerőhiányra pedig a technológia egységesítése lehet a megoldás, hogy a termesztés minél inkább gépesíthető legyen. A komoly beruházások megvalósításához nem halogatható a termelői összefogás, az árakat ugyanis főleg az áruházak határozzák meg, igaz hogy belföldön, ha megfelelő minőséget szállítunk, legalább az importtal kevésbé kell versenyezni az idényben. Mivel a belföldi értékesítés korlátozottan bővíthető, kell az export.


