A Wageningen University & Research részvételével zajló kísérletben a görbe uborkákat közvetlenül a normál áruminőségű termék mellett helyezték el az áruházi polcon, majd két hét elteltével kiírták, hogy a görbe uborka ugyanolyan finom, mint az egyenes.
Az első két hétben (amikor semmilyen jelölés nem utalt a minőségi különbségre) a vevők 28 százaléka vásárolt minden további nélkül görbe uborkát is, ugyanúgy teljes áron, mintha az egyenesből vett volna. Két hét múlva, a tájékoztató tába kihelyezése után pedig 35 százalékra nőtt ez az arány, és akkor is ezen a szinten maradt, amikor újra eltávolították a táblát.
A Jumbo szupermarketlánc a kísérlet sikerén felbuzdulva el is határozta, hogy állandó helyet biztosít a görbe uborkának a boltjaiban.
Szomorú és hihetetlen egyébként, hogy a világban az élelmiszer 30-50 százaléka veszendőbe megy, a zöldségek és gyümölcsök 10 százalékára pedig pusztán a küllemük miatt vár ez a sors.
Ez részben a korábbi uniós szabványokra vezethető vissza, és bár 2009 óta lényegesen megengedőbb a szabályozás, a fura alakú zöldségeknek gyakorlatilag még mindig a nullához közelít az esélyük, hogy a pultokra kerüljenek – írják a kifejezetten „görbe” zöldségek feldolgozására alakult holland Kromkommer kezdeményezői a honlapjukon (a Kromkommer a görbe uborkára utaló holland szójáték). Szerencsére egyre többen karolják fel a témát, mind több helyen olvashatunk hasonló kezdeményezésről, például a Tesco „perfectly imperfect” kampánya Magyarországon is fut.