Back to top

A gazdaság vérkeringésének működnie kell – a fuvarozás nem állhat le

A szállítás és a logisztika az egész gazdaság vérkeringésére kihatással van és még a koronavírus járvány során sem vallhat kudarcot, hiszen az áru késlekedése esetleges élelmiszerhiányhoz vezethet, az pedig még nagyobb felvásárlási hullámot válthat ki.

Az Unió kormányai lezárták az államhatárokat, sőt, az Európai Bizottság az schengeni külső határokat is. Kivételt képeznek többek között a nemzetközi közúti fuvarozásban részt vevő hivatásos járművezetők a szállító járműveikkel. A tehergépkocsi sofőrök mellett az orvosok és a tudósok is szabadon mozoghatnak. A hivatásos járművezetők gyakorlatilag mentesülnek a 14 napos karanténtól a határok átlépése után. Ezen túlmenően az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nem jelezte, hogy további korlátozásokra lenne szükség az áruk szállításához az egyedi járványügyi ajánlások által érintett területeken.

Ezért a közúti árufuvarozásra általában nem vonatkozik a határok átlépésének tilalma. A veszély tudatában lévő járművezetők egész Európába szállítanak.

A szállító társaságok szoros figyelemmel kísérik az európai piacot, különösen a koronavírus járvány által sújtott helyekre történő kirendelés szempontjából, hiszen ez két szempontból is kockázatos. Egyrészt a határok átlépésére vonatkozó korlátozások, másrészt a tehergépkocsi vezetők félelme saját egészségük miatt. Számos kérdés merül fel a járművezetők kirendelésének megtagadásával kapcsolatban azokra a területekre vonatkozóan, ahol a koronavírus-fertőzés kockázata különösen magas.

Például az Olaszországba irányuló megrendelések száma Európa szerte továbbra is csökken, és az olaszországi kilométerenkénti tarifák a közelmúltban többször is növekedtek.

Ebben a helyzetben a szállítmányozó cég felelőssége, hogy milyen intézkedéseket hoz a járművezető veszélyeknek való kitettségének minimalizálása érdekében. A sofőrök például a lehető legrövidebb ideig tartózkodhatnak a fertőzött területeken. A térképen lévő valós időben történő követéssel a szállítmányozó és a fuvarozó folyamatosan reagálhat a nemzetközi utakon bekövetkező bármilyen negatív változásra.

Érdemes felidézni, hogy a világon a szállítmányozás 80 százalékát közúton, azaz szárazföldön végzik. A kamionok szállítása nélkül a boltok polcai üresek lennének. Jelenleg különösen fontos a gyógyszerek, a védőfelszerelések és az orvosi eszközök, valamint az élelmiszerek és az üzemanyag szállítása. A logisztikai cégeknek nagyon rugalmasnak kell lenniük és gyorsan kell reagálniuk  változásokra.  Mindenki érdekelt a folyamatosság és az ellátási láncok fenntartásában.

A tengeri szállításban a kínai karantén miatt van fennakadás, sok konténer elakad, ami hozzájárult az európai áruhiányokhoz.

A konténerek és a kikötők torlódása, a konténerek általános hiánya a szállítási árak növekedését jelenti, amely befolyásolhatja a különféle áruk árait is.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Most is dolgozik? Ossza meg képekben! #leszmitenni

Az élet nem állhat meg a mezőgazdaságban sem. Mutassuk meg, hogy a koronavírus árnyékában az agráriumban dolgozók nap, mint nap azért folytatják munkájukat, hogy mindenki asztalára jusson biztonságosan megtermelt magas minőségű élelmiszer. Küldjön egy fotót nekünk a cikkben leírtak szerint, hogy a lehető legtöbb embernek eljuttathassuk az üzentet: #leszmitenni.

Biztonságos vásárlás koronavírus idején

A koronavírus járvány megváltoztatja a vásárlási szokásokat is. Ahhoz, hogy minél kevesebb fertőzésforrás legyen a bevásárlás, be kell tartanunk néhány fontos szabályt.

Árutőzsde: emelkedő árak

A Budapesti Értéktőzsde árupiaci szekciójában a termények jegyzése továbbra is szünetel.

Több géppel többet dolgoznak a földeken, mint tavaly

Ez derül ki a flottakövetési szolgáltatást is nyújtó i-Cell járműkövető rendszerének adatai alapján. Az adatok természetesen az i-Cell ügyfeleinek járműmozgását mutatják, így tendenciákra lehet belőlük következtetni, de nem tekinthetők országosan reprezentatívnak.

Biztonságosabbá válnak a falugazdász-irodák

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) is kiemelten készül a hamarosan kezdődő egységeskérelem-beadási időszakra, ezért falugazdász-irodáit még biztonságosabbá alakítja.

Kasmír válság a Himalája jégsivatagai között

A klímaváltozás és a globalizáció miatt veszélybe kerülhetnek az Indiai fennhatóságú Kasmírban élő nomád Changpák, akik a világ legdrágább gyapjúját, a Pashminát állítják elő.

Koronavírus: így látja a helyzetet az agrárminiszter

A koronavírus agráriumra gyakorolt hatásairól beszélgetett, s a téma legfontosabb kérdéseit járta körül Nagy István agrárminiszter és Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke a "Szóvetés" című podcast-sorozat legfrissebb epizódjában.

A kijárási korlátozás nem befolyásolja a KITE Zrt. működését

Magyarország Kormánya - a koronavírus-járvány terjedésének lassítása érdekében - az ország egész területére vonatkozó kijárási korlátozást rendelt el a 2020. március 28-tól április 11-ig terjedő időszakra. A rendelet 4. §-ában foglalt - ide vonatkozó - pontok szerint a korlátozás a KITE Zrt. működését nem befolyásolja.

Nyílt levél a hazai dísznövényágazat megmentéséért

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete közös nyílt levelét változtatás nélkül közöljük.

A pékek spájzolnának

A búza árának emelkedése hamarosan a kenyér akár 15–20 százalékkal történő drágulásához vezet, közölte az ukrán malomipari szövetség, és felkérte a hatóságokat, hogy a jelenlegi árak fenntartása érdekében ideiglenesen csökkentsék a gabonafélék exportját.