Öt vállalkozást kerestünk fel: a Váradi Faiskolát, a Noske Kertészetet, a Profi Partnert, a Flóra Hungáriát, valamint a Beretvás Kertészetet.
Korábban zárnak, korábban nyitnak
A Váradi Faiskola 3000 négyzetméteres kertészeti árudája a téli leállást követően három állandó és két szezonális munkatárssal február végén nyitott ki, majd hamarosan megérkeztek az olasz és belga import szállítmányok. Néhány napon belül azonban begyűrűzött a válság; a három kamionnyi növényből nagyobb tételek ragadtak bent, mivel nagykereskedelmi partnereik sok megrendelést teljesen vagy részben visszamondtak. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy az euró árfolyama is drasztikusan emelkedett, ezt viszont nem merték beépíteni az import növények eladási árába, sőt a csökkenő kereslet okán még árat is csökkentettek. Ettől eltekintve nem kezdtek reklámkampányba vagy leértékelésekbe, bíznak abban, hogy a felhalmozódott készlet elfogy az év végéig.

Váradi Éva, a faiskola tulajdonosa elmondta, hogy a szokásos szezonnyitó rendezvényüket épp akkorra hirdették meg, amikor az első korlátozó intézkedéseket meghozták. Kijárási korlátozás még nem volt ugyan, mégis lényegesen kevesebb érdeklődő vett részt az eseményen, és elmaradtak a vásárlók a következő néhány héten is. Erre válaszképpen kommunikációjukat a közösségimédia-felületükön és a weblapjukon is erősítették, partnereiket, vásárlóikat folyamatosan értesítették a frissen érkezett áruról, vagy akár az új intézkedésekről. A kezdeti nehézségek után aztán az első meleg tavaszi napok meghozták a vásárlókat is, és a forgalom az elvárásnak megfelelően alakult. Tapasztalatuk szerint az idén rengetegen fizetnek bankkártyával. A helyi önkormányzati rendelkezések rájuk is vonatkoztak, két hétvégén is zárva kellett tartani a kapuikat a csúcsidőszakban. Nyitvatartási idejük változott, most korábban zárnak, de korábban is nyitnak. Csak szabadtéren árusítanak, az óvintézkedésekre felhívják a vásárlók figyelmét.
Hősökként tekint munkatársaira
A Noske Kertészet tulajdonosát, Noske Róbertet két fronton is érintette a vírushelyzet. Ráckevei kertészetét a forgalom drasztikus visszaesése éppen a fő kora tavaszi kultúrák értékesítési időszakában érte. Bár a nőnapi eladások jól alakultak, néhány nappal később a nagybani virágpiac összeomlása és a lemondott megrendelések miatt az árvácska- és boglárkakészlet nagy részét meg kellett semmisíteni.
Az egynyári virágok eladására szerinte lehet számítani, ez azonban várhatóan már nem fogja pótolni a márciusban kiesett bevételt.
Noske Róbert elmondta, hogy a Szigetszentmiklóson három éve megnyitott Kincseskert Kertészet tavaszi indulását a vírushelyzetet övező bizonytalanságok, és a túl gyors, szinte naponta változó előírások nehezítették meg. Import rendeléseiből csak minimálisan mondott vissza. A védelmet adó biztonsági intézkedéseket azonnal bevezették, csak maszkban és kesztyűben lehet vásárolni a kertészetben, a zárt üzlethelyiségben pedig egyszerre csak egy ember tartózkodhat. Megemelkedett a kártyás fizetések száma.
A kertészetben és az árudában dolgozó munkatársaira hősökként tekint, egyrészt, mert ebben a nehéz és bizonytalan időszakban is lojálisak maradtak, másrészt mert mindannyian vállalták a kereskedelemmel együtt járó fokozott vírusveszélyt. Kiemelte, elkezdődött a dísznövények közegészségügyi szerepének felismerése, érdemes akár „mentális vitaminként” is tekinteni rájuk. A Kincseskert forgalma az otthon maradó emberek átalakuló szokásai miatt drasztikusan nem csökkent. Összességében úgy látja, hogy „a vevők és a kiszolgálók vitalizálódnak a kialakult helyzet ellenére”, és ez jelenleg mentőöv számos szereplőnek az ágazatban.
Bátor, de jó döntés volt
A Profi Partner díszfaiskolai nagykereskedés vezetője, Rónai Gergely először az olaszországi, majd a többi határ lezárását követően azonnal szembesült a logisztikai nehézségekkel. Mivel akkor még sok kamionnyi megrendelt árujuk úton volt, az előzetesen betervezett érkezések időpontjait rögtön elkezdte átszervezni. A gyors intézkedéseknek köszönhetően minden időben, sőt az előre tervezettnél 2-3 héttel korábban érkezett meg, így a szezon indulását teljesen feltöltött árukészlettel várhatták. Kérdésünkre elmondta, hogy megrendelt áru lemondásán nem gondolkozott, ami akkor bátor, de utólag jó döntésnek bizonyult, még annak tükrében is, hogy a meggyorsított áruérkezés és a néhánynapos erősebb lehűlés, illetve a komolyabb fagykár elkerülése többletmunkát adott. Az értékesítés nagykereskedelmi szinten is rengeteg bizonytalansággal és feszült várakozással indult.
Vevőik és kollégáik védelme érdekében számos intézkedést vezettek be. A vásárlók csak a fizetés és az ügyintézés időtartama alatt tartózkodhatnak az irodában, illetve a helyben megvásárolható maszkok értékesítését is elkezdték önköltségi áron, ezzel is a vásárlóikat szeretnék segíteni, hiszen mindenki tudja, mennyire nehéz a maszkok beszerzése.
A nagykereskedés vezetője kiemelte, hogy a 11 állandó dolgozójuk jó csapatot alkot, az első pillanattól kezdve mindenki együttműködő a nehéz helyzet megoldásában. Bevezették az osztott műszakokat, a védőfelszerelésként elrendelt maszkot és kesztyűt is felelősségteljesen hordják.
Bár még korai lenne becslésekbe bocsátkozni a válság pontos hatásával kapcsolatban, az már most kiderült, hogy biztosan lesz visszaesés. A kormányzati kedvezmények és intézkedések nagy segítséget jelentenek, és a nagykereskedés vezetőjének megfogalmazása szerint „lélegeztetőgépre” tették a díszfaiskolai ágazat legjobban érintett szereplőit.
Reményeik szerint a hazai forgalom a szezon végéig a rövidített nyitvatartás ellenére is élénk marad, ami nagy részben a szakmai szervezetek növényvásárlásra buzdító felhívásainak és a médiatámogatásnak köszönhető. Mindez azonban csak óvatos optimizmus, hiszen senki nem tudja, hogy a koronavírus meddig lesz része az életünknek, és hogyan alakul a gazdaság az elkövetkező hónapokban.
Sokat segített a gyors helyzetfölismerésMinden megkérdezett kiemelte, hogy óriási elismerés illeti a szakmai szervezeteket, amelyek az első pillanattól kezdve válsághelyzetként kezelték a vírus nyomán fellépő bizonytalanságokat. Hála a gyors és hatékony intézkedéseknek, és az érintett szakmabeliek példás összefogásának, sikerült elérni, hogy bekerüljön a dísznövényágazat is a gazdaságvédelmi mentőcsomag kedvezményezettjei közé. Azt is egyöntetűen hangsúlyozták, hogy szerencsére a közegészségügyi helyzet nem romlott annyira drasztikusan, mint sok más országban, aminek köszönhetően csak korlátozó intézkedések vonatkoztak az ágazatra. Ezek a tényezők együttesen rövid távon mérsékelni tudták az ágazatot ért károkat. |
Kedvezményes bérleti díj, ingyenes belépés
Treer András, a Flóra Hungária Nagybani Virágpiac ügyvezetője szerint is nehéz megjósolni, hogyan alakul a szezon hátralévő része.
A márciusban bevezetett kijárási korlátozás nem vonatkozott a Flóra Hungáriára, így változatlanul nyitva maradtak. Azonban a kereskedelmi és vendéglátóipari egységek bezárása, valamint a csökkenő kereslet miatt a válság szinte azonnal begyűrűzött a piacra: néhány nap leforgása alatt előbb elmaradtak a vásárlók, majd sok árusítóhely sem nyitott ki. Az árusokon maradt virágkészletet Treer András javaslata alapján az egészségügyben, a hivatalokban dolgozóknak ajándékozták. A fölajánlás pozitív üzenete és a fokozott médiaérdeklődés a „hálacsokor” ötletét néhány napon belül országos mozgalommá alakította. A kormányzati kommunikációval összhangban anyák napi kampányt is indítottak, és virágvásárlásra ösztönző reklámanyagokkal, képekkel látják el a kollégáikat, amelyeket ők a saját felületeiken használhatnak. A piac területén árusítókat kéthavi bérletidíj-kedvezménnyel támogatták, a vásárlóknak pedig belépőkártya használata mellett ingyenessé tették a belépést június végéig.
Megjegyezte azt is, hogy mind több virágtermelő és kereskedő fedezi föl, és kezdi használni az online kommunikációs csatornákat, és ezzel a közösségi médián vagy akár webshopon keresztül sokan tudták elérni a járványhelyzet miatt otthon maradt vásárlókat.
Három hétre leállt a kereslet
A négy és fél hektáron működő, 24 főt foglalkoztató évelőkertészet, a Beretvás Kertészet számára a március eleje jobban indult, mint a tavalyi év azonos időszaka. Patkós István, a cég egyik vezetője számolt be arról, hogy március közepén azonban szinte egyszerre kezdték lemondani megrendeléseket a viszonteladó partnereik, napról napra 15-20 %-kal esett vissza az elvárt forgalom.
A helyzetre reagálva a kora tavaszi értékesítésre szánt növények készleteit (pl. Delosperma, Primula, Erika) kihordták a fóliából szabadtérre, hogy elnyújtsák a növények értékesítési időszakát, ám a néhánynapos márciusi lehűlés miatt végül a növények legnagyobb részét a fagykár miatt így is meg kellett semmisíteni. A kereslet mintegy három hétre, április elejéig gyakorlatilag leállt. Pánikdöntést nem akartak hozni, nem kezdtek bele például leárazásokba. Az import palántarendelések egy részét lemondták és a saját szaporításokat is visszafogták.
Egészségmegőrző intézkedésként két műszakra osztották a munkatársakat, majd szóban és írásban is tájékoztattak mindenkit a bevezetett szabályokról. A szociális helyiségeket és a szállítójárműveket mindennap fertőtlenítik.
Április elejétől a forgalom növekedését tapasztalták, bizonyos termékekből készáruhiányuk is van, és mint máshol is, a határzár miatt náluk is elmaradtak a külföldi vevők.
További híreket „koronavírus” témakörben, ide kattintva olvashat tematikus oldalunkon.


