Back to top

A koronavírus-járvány lendületet ad a bioélelmiszereknek

A járvány ideje alatt a kiskereskedők világszerte jelentős növekedést tapasztaltak a bioélelmiszerek eladásában. Az Ecovia Intelligence piackutató előrejelzése alapján ez a tendencia az elkövetkezendő években is folytatódni fog.

A koronavírus felhívja a fogyasztók figyelmét a táplálkozás és az egészség kapcsolatára – írja a nak.huÍgy az immunrendszer erősítése érdekében egyre több fogyasztó fordul az egészséget támogató, bioélelmiszerek felé. A legjelentősebb növekedést az online kereskedelem mutatja. A Whole Food Market a világ egyik legnagyobb „természetes” élelmiszer-kereskedője a példátlan keresletre való tekintettel megkezdte az online élelmiszerboltok vásárlóinak korlátozását. Az angliai Abel&Cole a megrendelések 25%-os növekedését jelentette, illetve egy másik kereskedelmi egység a Riverford is jelentős kereslet emelkedésről számolt be. Az indiai Nourish Organic kiskereskedő a múlt hónapban 30%-os növekedést regisztrált. Franciaországban néhány bioélelmiszer üzlet 40%-ot meghaladó eladást tapasztalt.

A kereslet rohamos növekedése azonban kínálati problémákat vet fel. Az ellátási láncok zavara az ágazatban is érzékelhető. Számos élelmiszer külföldi beszállítókon keresztül jut el a célországba, mint például a bio tea, gyógynövények és fűszerek, amelyek fő forrása India.

A bio- és a fenntartható élelmiszerek iránti kereslet a vírushelyzet csillapodásával is aktív marad. A 2000-ben bekövetkezett BSE válság szintén fokozta a biohústermékek iránti keresletet, amely a későbbi években is tartós maradt. Hasonló trendet eredményezett a 2004-es kínai SARS vírus, valamint a 2008-as melamin botrány, amely a biobébiételek piacát élénkítette meg.

A bioélelmiszereket az 1990-es évek elején jelentek meg igazán nagy volumenben. Több mint 15 év kellett ahhoz, hogy a biogazdálkodás globális eladása elérje az 50 milliárd dollárt (2008), amely később már a 100 milliárdot is meghaladta. A koronavírusnak köszönhetően az előrejelzések alapján a következő öt évben a bioélelmiszerek piaca el fogja érni a 150 milliárd dollárt.

További híreket "koronavírus" témakörben, ide kattintva olvashat tematikus oldalunkon.

Forrás: 
nak.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kétéves kihagyás után újra megrendezik a Miskolci Kocsonyafesztivált

A koronavírus-járvány miatti kétéves kényszerszünet után idén újra megrendezik március 3. és 5. között a Miskolci Kocsonyafesztivált - tájékoztatta az MTI-t Miskolc önkormányzata hétfőn.

Szigorúan fogják ellenőrizni az Ukrajnából érkező gabonákat

A magyar kormány megvédi a magyar termelőket Brüsszel tétlenségével szemben, ezért szigorú minőségi és élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzést rendel el hazánk az Ukrajnából érkező gabonák esetében - közölte Nagy István agrárminiszter.

A cuki gyümölcs jobban fogy

A spanyol SanLucar zöldség-gyümölcs nagykereskedő cég a 101 kiskutyával pörgeti fel az eladásait, egyelőre csak Németországban és Ausztriában. Ráadásul spanyolországi narancsültetvény-látogatást is nyerhetnek a dalmatás csomagolású termékek vevői. Az ötlet nem rossz.

Játékkal és kóstoltatással népszerűsítik a mangalicahúst

Minél többet, minél több helyen együnk mangalicahúst! Így summázta a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke a farsangi időszakig tartó kampány célját. Az Agrármarketing Centrum és az Agrárminisztérium negyedik éve már nemcsak általában a hazai sertéshús fogyasztását igyekszik ösztönözni, hanem a prémium mangalicahúsét is.

A fahéj lehetséges hatásai a memóriára és a tanulásra

A fahéj, a jól ismert aromás fűszer, amelyet sokan használunk sütemények sütéséhez és sós ételek főzéséhez is, a cinnamomum fák belső kérgéből származik. Ezek örökzöld fák a Himalájában és más hegyvidéki területeken, valamint Dél-Kína, India és Délkelet-Ázsia esőerdőiben és más erdőiben.

Változott a fogyasztói magatartás

A magyar zöldség-gyümölcs árakat a globális hatások mellett az idényjelleg és az időjárás is erősen befolyásolja. A kereskedelmi láncok törekednek arra, hogy minél több magyar eredetű terméket kínáljanak és kiegyenlített legyen a forgalom, derült ki a körkérdésünkre adott válaszokból.

Még mielőtt feledésbe merülne

Egy sor olyan zöldséget ismerünk mi is, amelyek nélkül egy generációval korábban még elképzelhetetlen volt a téli étrend, most pedig az adja a folyamatos témát az ágazatnak, hogy miként lehetne a forgalom visszaesését megállítani. Nyugat-Európa tradicionális téli zöldsége, a halványított cikória is ezzel küzd, a Belgiumban másodszor megrendezett cikóriahét fogyasztásélénkítő hatása azonban úgy tűnik, meggyőző.

Kevesebbet vásároltunk decemberben

Tavaly decemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,8, naptárhatástól megtisztítva 3,9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest - jelentette hétfőn a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Még nem tért teljesen magához a sörpiac a pandémia után

Nőtt tavaly a magyarországi söripari cégek értékesítése az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019. évitől, a hazai termelés 2022-ben a 2021-es szint közelében alakult. A termékek között - az előző évek tendenciáját folytatva - tovább emelkedett a prémium- és szuperprémium kategóriájú, illetve az alkoholmentes sörök aránya - mondta el Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója az MTI kérdésére.

Esnek a globális élelmiszerárak

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) honlapjára pénteken felkerült adatok szerint januárban az átfogó árindex 131,2 pont lett, ami 1,1 pont (0,8 százalék) csökkenés decemberhez képest. Ez volt a 10. egymást követő havi csökkenés.