A BMJ Nutrition Prevention & Health című folyóiratban közzétett eredmények arra ösztönözték a szakértőket, hogy a gyermekek mentális egészségének javítása érdekében nagyobb hangsúlyt fektessenek a közegészségügyi stratégiákban az egészséges táplálkozásra. Az adatok azt mutatják, hogy a fiatalok körében a rossz mentális egészség egyre nagyobb méreteket ölt.
Rekordszámú fiatal keresi az NSH mentálhigiénés szolgáltatásait, számolt be a Guardian. Alig három hónap alatt közel 200 000 fiatal fordult mentálhigiénés szolgáltatásokhoz, ami majdnem kétszerese a járvány előtti szintnek, derült ki a Pszichiáterek Királyi Kollégiumának jelentéséből.
A kutatás vezetője, Ailsa Welch professzor, a Kelet-Angliai Egyetem Norwichi Orvosi Karának munkatársa elmondta: „a táplálkozás és a fizikai egészség közötti kapcsolat már jól ismert, de eddig nem sokat tudtunk arról, hogy a táplálkozás szerepet játszik-e a gyermekek érzelmi jólétében. Már tudjuk, hogy a rossz mentális jólét komoly problémát jelent a fiatalok számára, és valószínűleg hosszú távú negatív következményekkel jár.”
Csapata Norfolk 50 általános és középiskolájában közel 9000 gyermek adatait elemezte, amelyek a norfolki gyermekek és fiatalok egészségére és jólétére vonatkozó felmérésből származnak. A résztvevők a táplálkozási szokásaikról nyilatkoztak, és mentális jólétet vizsgáló teszteken vettek részt, amelyek a vidámságra, a relaxációra és az interperszonális kapcsolatokra vonatkoztak.
„A táplálkozással kapcsolatban azt találtuk, hogy a középiskolásoknak közel egynegyede, az általános iskolásoknak pedig 28%-a számolt be arról, hogy elfogyasztja a napi ajánlott öt gyümölcsöt és zöldséget” – mondta Welch. „Tízből egy gyerek nem evett semmilyen gyümölcsöt vagy zöldséget, valamint több mint minden ötödik középiskolás és minden tizedik általános iskolás nem reggelizett. Ezenkívül tízből több mint minden tizedik középiskolás nem ebédelt.”
Dr. Richard Hayhoe, aki szintén az UEA Norwichi Orvosi Kamarának munkatársa, elmondta: „különösen a középiskolások körében volt igazán szoros kapcsolat a gyümölcsökkel és zöldségekkel teli, tápláló étrend és a mentális jólét között.”
Az adatok szerint egy 30 fős középiskolai osztályban 21-en hagyományos reggelit fogyasztottak, míg négyen nem ettek vagy ittak semmit a reggeli tanítás megkezdése előtt. Ezenkívül három tanuló ebéd nélkül járt a délutáni órákra.
„Azonban azok a középiskolások, akik energiaitalt ittak reggelire, különösen alacsony mentális jólét-pontszámot értek el, még alacsonyabbat, mint azok a gyerekek, akik egyáltalán nem reggeliztek.”
Welch hozzátette: „a táplálkozás az egyén és a társadalom szintjén is potenciálisan módosítható tényező, mely fontos közegészségügyi célpontot jelent a gyermekkori mentális jólétet célzó stratégiák számára.”