Back to top

Hét egyszerű lépés a tudatos étkezés felé

Változtassuk meg életmódunkat anélkül, hogy ténylegesen diétáznánk. Lehet, hogy nehéz elhinni, de már pár apró változtatással tehetünk az egészségünkért és elindulhatunk a tudatos táplálkozás felé vezető úton.

Valóban egy olyan egyszerű életmódbeli változtatásról van szó, mint amilyennek hangzik, egyszerűen csak arra kell törekednünk, hogy az étkezést tudatosan, azaz a telefon vagy a környezetünket zavaró tényezők nélkül végezzük. Különböző tanulmányok szerint, ha követjük az alábbi lépéseket, a tudatos étkezés segíti a fogyást és fokozza az emésztést, emellett gazdagítja az általános étkezési élményt is.

Tracey Strudwick, a Nuffield Health táplálkozási terapeutája szerint hétféleképpen indíthatjuk el a tudatos evés felé vezető utat – melyek egyszerűbbek, mint gondolnánk.

Üljünk le enni

Ez egyértelműnek tűnhet, de az elviteles étkezési kultúra térhódítása gyakran azt eredményezi, hogy a reggeli ingázás közben mindössze egy szendvicset majszolunk, így hát nulla pontot kapunk a tudatos étkezésért.

„Fordítsunk figyelmet és ételre, és adjuk meg a módját az evés élményének”

–javasolja Strudwick.

Szánjunk időt rá

Egy 7000 fős felmérés szerint egy átlagos brit dolgozó mindössze 27 percet szán az ebédszünetre, ami nem sok jót jelent a nyugodt, tudatos étkezés szempontjából. Ez azt jelent, hogy mindössze 27 perc elteltével annyira elfoglaltak lesznek, hogy a rövid időn belül megvásárolt étellel az asztalukhoz rohannak, és alig van idejük azon gondolkodni, hogy mit ebédeljenek, nemhogy megrágni és megízlelni az ételt… A tudatos étkezés egyik lényeges pontja, hogy lehetőleg lassan együnk, mivel így az agyunk felismeri, mikor vagyunk jóllakva, és megakadályozhatjuk, hogy túlegyük magunkat.

Elektronikus eszközök mellőzése

Igen, még a telefonokat is célszerű figyelmen kívül hagyni étkezés közben. A mai okostelefon-megszállott társadalomban ritkán töltünk 10 percnél hosszabb időt anélkül, hogy a képernyőnk ne lenne mellettünk.

A telefonok nyomkodása étkezés közben tévútra terelheti az elménket, ami megnehezíti, hogy kizárólag az ételre koncentráljunk.

Gondoljunk úgy a telefonunkra, mint egy digitális nyúlüregre, amely messze vezet mindattól, amit az étkezés jelent.

Tegyük le a villát két falat között

Ezt könnyebb alkalmazni, ha másokkal együtt vacsorázunk, mert nagy a valószínűsége, hogy beszélgetni fogunk majd evés közben. „Várjuk meg, amíg lenyeljük a falatot, mielőtt egy másikért nyúlnánk” – mondja Strudwick.

Együnk csendben

Ha egyedül vacsorázunk, ne nyúljunk azonnal a tévé távirányítója felé, hogy társaságunk legyen. Hasznos lehet, ha időnként csendben étkezünk, mivel ez arra ösztönöz, hogy elgondolkodjunk azon, hogy mit és hogyan eszünk, ami a tudatos étkezés lényege.

Ismerjük fel a különbséget éhség és éhség között

Ha érzelmi evők vagyunk, túlságosan könnyen összetéveszthetjük az unalmat, a stresszt és a kimerültséget az éhséggel.

Létfontosságú felismerni, hogy mikor vagyunk valójában éhesek, és mikor gyökerezik valamilyen pszichés ok az étkezésünk kiváltó okaként.

„Ha a kiváltó okok nem az éhséggel kapcsolatosak, keressünk olyan alternatívákat az étkezés helyet, amelyek segíthetnek kielégíteni az érzelmi szükségleteinket az adott időszakban” – tanácsolja Strudwick, aki azt javasolja, hogy foglaljuk le magunkat más, számunkra kellemes tevékenységekkel, például sétáljunk, sportoljunk vagy olvassunk egy könyvet.

Kérdezzük meg magunktól, hogy megfelelő ételt fogyasztunk-e

Ha egyszerűen végig gondoljuk, hogyan fog hasznunkra válni az adott étel, amit választottunk ebédre vagy vacsorára, az hasznos lépés lehet a tudatos étkezéshez. Strudwick azt javasolja, hogy gondosan fontoljuk meg, melyek azok az ételek, amelyeknek az elfogyasztása pozitív hatással van a szervezetünkre. Kérdezzük meg magunktól: „A kiválasztott ételek tele vannak olyan tápanyagokkal, amelyek feltöltenek minket energiával? Olyan ételek ezek, amelyek órákig és nem csak percekig laktatnak?”

Forrás: 
independent.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Élelmiszer vs. üzemanyag

Az ukrajnai háború következtében megugrott az élelmiszerek ára, ami világszerte növeli az éhínség veszélyét. A válság még nagyobb nyomás alá helyezi a növényi eredetű, kis szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagok gyártóit, és újra fellángolt az „élelmiszer kontra bioüzemanyag” vita.

A Zalában aratott búza fele étkezési minőségű

Zala megyében a közel 27 ezer hektáros termőterületen átlagosan 5,56 tonna kenyérgabona termett hektáronként az idén, a learatott búza 50 százaléka étkezési minőségű - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) megyei elnöke az MTI-vel.

Több vanília, több vadvilág?

Hogyan lehet megőrizni a biológiai sokféleséget úgy, hogy közben a madagaszkári vaníliatermesztő családi gazdaságok megélhetése is biztosított legyen? Egy új tanulmány szerint van rá mód. A kutatócsoport kimutatta, hogy a felhagyott területekre telepített vaníliaültetvények terméshozama nem különbözik az erdeiektől. A parlagon hagyott földeken való termesztés pedig a biodiverzitásra is jó hatással van.

Szimbólummá vált szobor

Az Egyesült Nemzetek Szervezetének Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (Food and Agriculture Organisation, FAO) 1970-ben Budapesten tartotta VII. Regionális Konferenciáját. Erre az alkalomra id. Szabó István Kossuth-díjas szobrász egyetlen fatörzsből kifaragta Kenyér című, 100 centiméteres alkotását.

Kivonul a svájci csokoládégyártó Oroszországból

A csokoládégyártó svájci Lindt & Sprungli Group elhagyja az orosz piacot.

Piacra dobják a rabok által készített tésztákat

Gluténmentes tésztaüzem egységet indított az Állampusztai Mezőgazdasági és Kereskedelmi Kft, ahol Pasta Schönfeld márkanév alatt sajátmárkás termékeket készítenek a fogvatartottak.

EIT Food Accelerator Network - induló agrár cégek gyorsítója

Az EIT Food bejelentette azt a 61 agrárélelmiszeripari startup-ot, amelyeket kiválasztottak, hogy csatlakozzanak az EIT Food Acceleration Network (EIT FAN) 2022-höz. A kiválasztott induló projektek és vállalkozások ipari kapcsolatokra, befektetési lehetőségekre, programozásra és erőforrásokra tehetnek szert céljaik elérése és növekedésük felgyorsítása érdekében.

A szalonna hatása az egészségre

Egy szelet nyers szalonna 18,5 milligramm koleszterint tartalmaz. Míg azonban a kutatók korábban azt mondták, hogy az ételekből származó koleszterin közvetlenül emeli a vér koleszterinszintjét, ma már úgy vélik, hogy az összefüggés bonyolultabb.

A legtöbb búzát termelő országok

A búza a harmadik legnagyobb mennyiségben termelt - a rizs és a kukorica után - és a második legtöbb emberi fogyasztásra termelt gabona. Kína a világ legnagyobb búzatermelője és az elmúlt 20 évben több mint 2,4 milliárd tonna búzát termelt, ami a teljes termelés körülbelül 17%-a. Az orosz-ukrán háború azonban hatalmas fennakadásokat okozott a globális búzapiacon és a kapcsolódó iparágakban.

Egyelőre nem érződik a boltokban, de az élelmiszerek világpiaci árai csökkennek

Júliusban estek a világpiacon az alapvető élelmiszeripari termények árai, derül ki a FAO, az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének világpiaci élelmiszer-árindexéből.