Back to top

Hét egyszerű lépés a tudatos étkezés felé

Változtassuk meg életmódunkat anélkül, hogy ténylegesen diétáznánk. Lehet, hogy nehéz elhinni, de már pár apró változtatással tehetünk az egészségünkért és elindulhatunk a tudatos táplálkozás felé vezető úton.

Valóban egy olyan egyszerű életmódbeli változtatásról van szó, mint amilyennek hangzik, egyszerűen csak arra kell törekednünk, hogy az étkezést tudatosan, azaz a telefon vagy a környezetünket zavaró tényezők nélkül végezzük. Különböző tanulmányok szerint, ha követjük az alábbi lépéseket, a tudatos étkezés segíti a fogyást és fokozza az emésztést, emellett gazdagítja az általános étkezési élményt is.

Tracey Strudwick, a Nuffield Health táplálkozási terapeutája szerint hétféleképpen indíthatjuk el a tudatos evés felé vezető utat – melyek egyszerűbbek, mint gondolnánk.

Üljünk le enni

Ez egyértelműnek tűnhet, de az elviteles étkezési kultúra térhódítása gyakran azt eredményezi, hogy a reggeli ingázás közben mindössze egy szendvicset majszolunk, így hát nulla pontot kapunk a tudatos étkezésért.

„Fordítsunk figyelmet és ételre, és adjuk meg a módját az evés élményének”

–javasolja Strudwick.

Szánjunk időt rá

Egy 7000 fős felmérés szerint egy átlagos brit dolgozó mindössze 27 percet szán az ebédszünetre, ami nem sok jót jelent a nyugodt, tudatos étkezés szempontjából. Ez azt jelent, hogy mindössze 27 perc elteltével annyira elfoglaltak lesznek, hogy a rövid időn belül megvásárolt étellel az asztalukhoz rohannak, és alig van idejük azon gondolkodni, hogy mit ebédeljenek, nemhogy megrágni és megízlelni az ételt… A tudatos étkezés egyik lényeges pontja, hogy lehetőleg lassan együnk, mivel így az agyunk felismeri, mikor vagyunk jóllakva, és megakadályozhatjuk, hogy túlegyük magunkat.

Elektronikus eszközök mellőzése

Igen, még a telefonokat is célszerű figyelmen kívül hagyni étkezés közben. A mai okostelefon-megszállott társadalomban ritkán töltünk 10 percnél hosszabb időt anélkül, hogy a képernyőnk ne lenne mellettünk.

A telefonok nyomkodása étkezés közben tévútra terelheti az elménket, ami megnehezíti, hogy kizárólag az ételre koncentráljunk.

Gondoljunk úgy a telefonunkra, mint egy digitális nyúlüregre, amely messze vezet mindattól, amit az étkezés jelent.

Tegyük le a villát két falat között

Ezt könnyebb alkalmazni, ha másokkal együtt vacsorázunk, mert nagy a valószínűsége, hogy beszélgetni fogunk majd evés közben. „Várjuk meg, amíg lenyeljük a falatot, mielőtt egy másikért nyúlnánk” – mondja Strudwick.

Együnk csendben

Ha egyedül vacsorázunk, ne nyúljunk azonnal a tévé távirányítója felé, hogy társaságunk legyen. Hasznos lehet, ha időnként csendben étkezünk, mivel ez arra ösztönöz, hogy elgondolkodjunk azon, hogy mit és hogyan eszünk, ami a tudatos étkezés lényege.

Ismerjük fel a különbséget éhség és éhség között

Ha érzelmi evők vagyunk, túlságosan könnyen összetéveszthetjük az unalmat, a stresszt és a kimerültséget az éhséggel.

Létfontosságú felismerni, hogy mikor vagyunk valójában éhesek, és mikor gyökerezik valamilyen pszichés ok az étkezésünk kiváltó okaként.

„Ha a kiváltó okok nem az éhséggel kapcsolatosak, keressünk olyan alternatívákat az étkezés helyet, amelyek segíthetnek kielégíteni az érzelmi szükségleteinket az adott időszakban” – tanácsolja Strudwick, aki azt javasolja, hogy foglaljuk le magunkat más, számunkra kellemes tevékenységekkel, például sétáljunk, sportoljunk vagy olvassunk egy könyvet.

Kérdezzük meg magunktól, hogy megfelelő ételt fogyasztunk-e

Ha egyszerűen végig gondoljuk, hogyan fog hasznunkra válni az adott étel, amit választottunk ebédre vagy vacsorára, az hasznos lépés lehet a tudatos étkezéshez. Strudwick azt javasolja, hogy gondosan fontoljuk meg, melyek azok az ételek, amelyeknek az elfogyasztása pozitív hatással van a szervezetünkre. Kérdezzük meg magunktól: „A kiválasztott ételek tele vannak olyan tápanyagokkal, amelyek feltöltenek minket energiával? Olyan ételek ezek, amelyek órákig és nem csak percekig laktatnak?”

Forrás: 
independent.co.uk

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Építkezik a magyar gazdatársadalom

A délvidéki gazdaszervezeteket tömörítő Vajdasági Agráregyesületek Szövetségét (VASZ) 2006-ban alapították. Az azóta eltelt 16 évben nem kevesebb, mint 73 gazdaszervezet és mintegy 8 ezer gazdálkodó ernyőszervezetévé terebélyesedett az érdekvédelmi szervezet. A VASZ-nak sokáig nem volt saját székháza, és 2018-ban felszólították őket, hogy hagyják el addig bérelt „otthonukat”.

A Nutella legyőzte a Facebook-ot

Jelenleg úgy néz ki, hogy a világszerte népszerű édességgel, a Nutellával többet lehet keresni, mint a Facebook-kal.

Emelkednek a sertésárak Németországban

A sertéshús ára 5 € centtel (20,5 Ft-tal) emelkedett, melynek oka, hogy a növekvő kereslet nagyon kis kínálattal találkozik. A szakértők szerint ez valószínűleg nem sokat fog változni a következő hetekben.

Kárpát-medencei nyári körkép: Gyenge nyári termés, aszály, virágporhiány és nem létező mézpiac

Szlovákiában a hárs virágai megégtek, míg Szerbiában fantasztikus virágzást produkált. A legtöbb országban a napraforgó igencsak megsínylette az aszályt, azonban Romániában nem volt ilyen probléma vele. Horvátországban rejtélyes okokból elmaradt a gesztenyevirágzás, míg Szlovéniában a fenyő és az édesharmat mondott csődöt.

Lengyelországban az ökológiai gazdálkodás területének növelése a cél

Henryk Kowalczyk miniszterelnök-helyettes, mezőgazdasági és vidékfejlesztési miniszter tájékoztatása szerint, a minisztérium célja az ökológiai gazdálkodás területének és a bioélelmiszer-termelés volumenének növelése. Mint mondta az értékesítési szintjét is fokozni kell, hogy a fogyasztók könnyen hozzáférhessenek a biotermékekhez. Az EU Green Deal készteti Lengyelországot is ezekre a lépésekre.

A gyűlölt íbisz mégis hasznot hoz

Ausztrália egyik őshonos madara, az malukui íbisz, nem túl népszerű a lakosok körében. Sokan csak "kuka-tyúknak" hívják, mivel előszeretettel túrja fel a szemeteseket élelem után kutatva, de akár az emberek kezéből is kikapja az ennivalót. Nem csoda hát, ha népszerűtlen madárnak számít hazájában.

Többet keres a Youtubeon az angol gazda, mint a teheneivel

Az állattenyésztéssel foglalkozó gazda 2018 óta készít tartalmakat a videómegosztó portálra, és mára többet bevételt hoz ez, mint a gazdasága.

13 étel, amely segít a veséknek eltávolítani a méreganyagokat

Gondoljunk a vesénkre úgy, mint egy szűrőre, amely megszabadítja a szervezetet mindattól, amit nem akarunk, hogy ott maradjon. Ez a két, bab alakú szerv gondoskodik a vér szűréséről, mely során eltávolítja a méreganyagokat és a felesleges folyadékot a szervezetből, miközben kordában tartja a kálium- és a nátriumszintet. Emellett hormonokat is termel, amik segítenek szabályozni a vérnyomás és a csontok erősségét.

Komposztáljunk kávékapszulát

A Nestlé Nespresso kávéüzletága papír alapú, komposztálható kapszulákat dob piacra. Az élelmiszeripari óriás azt reméli, hogy a környezetkímélő megoldással új vásárlókat tud megszólítani.

Rekord pusztítást végzett Amerikában a madárinfluenza – több mint 50 millió baromfit vágtak le

A madárinfluenza idén 50,54 millió madarat pusztított el az Egyesült Államokban, ezzel az ország történetének leghalálosabb járványa söpört végig az országon- derült ki az amerikai mezőgazdasági minisztérium csütörtökön közzétett adataiból.