Back to top

Sárgarépa hihetetlen előnyei: a bőr egészségétől egészen az alacsonyabb rákkockázatig

A sárgarépa egy ropogós, édes zöldségféle, amelyet valószínűleg már gyerekkorunkból is ismerünk. Bár lehet, hogy manapság már csak a crudité, a humusz vagy a ranch dresszing alapanyagaként szerepel az étrendünkben. De az bizonyos, hogy érdemes lenne többet fogyasztanunk ebből a zöldségből, mert teljes tápanyag-erőműként tartják számon.

"A sárgarépa egy gyökérzöldség, mely jellemzően narancssárga színű, bár létezik lila, fekete, piros és fehér fajtája is" - mondja Grace Derocha, dietetikus és táplálkozási szakember, a Táplálkozási és Dietetikai Akadémia nemzeti szóvivője. "A sárgarépa többnyire vízből áll, némi szénhidráttal kiegészítve, emellett magas a rosttartalma, és nagyon kevés fehérjét és zsírt tartalmaz".

Tápértékadatok

Egy adag sárgarépa (64 gramm) tartalmaz:

  • 25 kalóriát
  • 6 gramm szénhidrátot
  • 2 gramm rostot
  • 3 gramm cukrot
  • 0,5 gramm fehérjét

Derocha szerint a sárgarépa fontos vitaminok és ásványi anyagok forrása is. Egy adagnyi akár ennyit is adhat:

  • A-vitamin napi szükségletének 73%-át
  • a napi K-vitamin mennyiségének 9%-át
  • a napi kálium- és rosttartalom 8%-át
  • a napi C-vitamin 5%-át
  • a napi kalcium és vas 2%-át

A sárgarépa egészségügyi előnyei

Jót tesz a szemnek: "Ez talán a legismertebb szuperereje a sárgarépának" - mondja Derocha.

"Gazdag béta-karotinban, egy olyan vegyületben, amelyet a szervezetünk A-vitaminná alakít át, mely segít megőrizni a szemünk egészségét.

A béta-karotin emellett fontos szerepet játszik a szemünk védelmében a naptól, és csökkenti a szürkehályog és más szemproblémák kialakulásának esélyét."

Segíthet a cukorbetegség elleni küzdelemben: "Az alacsonyabb karotinoidok magasabb vércukor- és inzulinszintekkel járnak együtt" - mondja Jonathan Valdez, RDN, regisztrált dietetikus, a Genki Nutrition tulajdonosa és a New York Állami Táplálkozási és Dietetikai Akadémia szóvivője.

"Úgy tűnik, hogy a karotinoidok segítenek az inzulinrezisztencia súlyosságának csökkentésében is.

Csökkentheti a rák kockázatát: "Az antioxidánsok bizonyítottan felveszik a harcot a szervezetünkben lévő káros szabad gyökökkel, és ez csökkenti a rák kialakulásának valószínűségét" - mondja Derocha. "A sárgarépában található két fő antioxidáns-típus a karotinoidok és az antociánok. A karotinoidok adják a sárgarépa narancssárga és sárgás színét, míg az antociánok felelősek a vörös és lila színért".

Illusztráció
Illusztráció

Segíthet megőrizni a bőr egészségét: "A sárgarépában található A-vitamin közreműködhet a bőr egészségében, az antioxidánsok pedig rákellenes hatásúak" - mondja Valdez. "Helyileg alkalmazva elnyeli a napból érkező UV-sugarakat."

Közre játszhat a szív egészségének fenntartásában: "A sok antioxidáns a szívünknek is jót tesz, és segíthet a koleszterinszint csökkentésében" - mondja Derocha. "Valamint a sárgarépában lévő kálium segíthet kordában tartani a vérnyomást."

Mit kell tudni a különböző színű sárgarépákról

Bár a narancssárga fajtája a legismertebb, vannak más színű répák is.

"A sárgarépa különböző színei (lila, piros, fehér, narancssárga és sárga) mind különböző karotinoid- és antocianin-tartalommal rendelkeznek" - mondja Valdez.

"Jellemzően a narancssárga/sárga színek karotinoidokat, míg a lila/vörös színek antociánokat biztosítanak".

Az antioxidáns pigment adja a narancssárga színt és ha túl sokat fogyasztunk belőle, rövid időre narancssárgára színezheti a bőrünket. A különböző színű sárgarépák ízbeli különbségei leginkább nyers állapotban vehetők észre.

Illusztráció
Illusztráció

A sárga sárgarépa béta-karotint és luteint is tartalmaz, mely szintén jót tesz a szemünknek. A tanulmányok szerint segíthet az időskori makuladegenerációban is, illetve megelőzheti azt, ami a látásvesztés vezető oka az Egyesült Államokban.

A vöröses színű sárgarépa biotint, rostot, káliumot, K-, B6- és C-vitamint tartalmaz, valamint egy alapvető ásványi anyagot, a molibdént is. A molibdén olyan kulcsfontosságú nyomelem enzimeket aktivál a szervezetben, amelyek segítenek megszabadulni bizonyos méreganyagoktól. Valamint ez a fajta sárgarépa likopint is tartalmaz, ami a színét adja.

A lila színű sárgarépában több a karotinoid antocián, innen jön a lila színe. Az antociánokról azt tartják, hogy segítenek megvédeni a májat, csökkentik a gyulladást és szabályozzák a vérnyomást.

A fehér sárgarépából hiányzik a szín és a pigmentáció, de a tápanyag nem. Rostot és fitokemikáliákat tartalmaz, amelyek a tápanyagokkal együtt védekeznek a betegségek ellen.

Mi a legegészségesebb módja a sárgarépa fogyasztásának?

Ha a sárgarépát a lehető legegészségesebb módon szeretnénk fogyasztani, akkor egészben érdemes megfőznünk.

"A Journal of Agricultural and Food Chemistry című folyóiratban 2008 januárjában megjelent jelentés szerint a sárgarépa több antioxidánst tartalmaz, ha megfőzzük vagy pároljuk, mint ha nyersen fogyasztjuk" - mondja Derocha. "A kutatók megállapították, hogy a sárgarépa puhára főzése 14 százalékkal növelte a karotinoidok koncentrációját. Azonban lehetőség szerint egészben főzzük meg, mivel a felvágás 25 százalékkal csökkentheti a tápanyagtartalmat".

Ahhoz, hogy a sárgarépa fogyasztásából a lehető legtöbb tápanyaghoz jussunk, valójában nem is kell olyan sokat enni belőle.

"Mivel a sárgarépa a béta-karotin, az A-vitamin növényi elő anyagának egyik legfontosabb forrása, napi egy nagyobb méretű sárgarépa elfogyasztásával a szükséges A-vitamin napi értékének kétszeresét kapjuk" - mondja Derocha.

Forrás: 
parade.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kiugró a kereslet az egészséges élelmiszerek iránt

Tendenciaszerűen alakulnak át a magyar fogyasztók virtuális bevásárlókosarai: az egészségtudatos életmódot követők, a tökéletes nyári alakra vágyó fogyasztók és az ételintoleranciával küzdők egyaránt fűtik a keresletet az adalékanyagoktól és kezelőszerektől mentes, gluténmentes és csökkentett szénhidráttartalmú termékek iránt.

Elkezdődött a parlagfű virágzása!

A parlagfű fejlődése még az elmúlt hetek szélsőségesen meleg és száraz időjárásának az ellenére is folytatódott A Tiszántúlon az elmúlt hónapokban az évtized aszálya alakult ki, a természetes lágyszárú vegetáció kiszáradt, a szántóföldi növények szenvednek, alig fejlődnek, de a parlagfű a kiváló szárazságtűrő képességének köszönhetően jól bírja.

A diófogyasztás elősegítheti a bélrendszer és a szív egészségét

A dió nem csak egy finom nassolnivaló, hanem a kutatók szerint a bélrendszerünknek kedvező baktériumoknak is jót tesz, hozzátéve, hogy ezek a "jó" baktériumok a szív egészséges működését is segítik.

Széllel együtt, nem szemben

Új laboratórium létesült Magyarország legnagyobb kutatási célú szélcsatornájához. A szélcsatornával nemcsak a 70-80 km/h sebességű szél ereje tapasztalható meg, vagy egy repülőgép szárnyszegmens aerodinamikai tesztelése követhető nyomon. A Kármán Tódor Szélcsatorna Laboratóriumban a légköri áramlások hatásait egyaránt vizsgálják a természetes földfelszínre és az ember alkotta objektumokra.

Cserepes növények átültetése: érdemes figyelni a gyökér-levél arányra

A cserepes növények ideálisak a lakásban, vagy a teraszon, hiszen elég mobilak ahhoz, hogy oda helyezzük őket ahol díszítenénk velük, és arrább tegyük onnan, ahol épp útban vannak. Ám a cserép, mint élettér általában nem a legideálisabb a növények számára, hiszen gyökereik növekedése így korlátok közé szorul.

A MATE tananyaga lépést tart a digitális kihívásokkal

Egy nemzetközi projektnek köszönhetőn új, a digitális agrárium és élelmiszeripar kihívásaira reagáló mesterképzés indulhat el a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. A tavaly indított program keretében már megtörtént az oktatók képzése. A tananyagok is készültek, többek között a precíziós mezőgazdaság, a robotika, a drónok, valamint az okos megoldások és innovációk témájában.

Mi a legegészségesebb módja a tojásfogyasztásnak?

Az, hogy mit együnk reggelire sokunk egyik dilemmája lehet. Elvégre ez a "nap legfontosabb étkezése", ezért mindig szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy a reggelt egészséges ételekkel kezdjük, hogy a szervezetünknek megfelelő táplálékot tudjunk biztosítani. Ráadásul a kiegyensúlyozott, tápláló étkezés energiát ad, fokozza az agyműködést, és erősíti az immunrendszert.

Háromszáz kaptár elpusztítását rendelték el a hatóságok

Az ausztráliai Új-Dél-Wales területén három különböző birtokon találtak a varroa atkával fertőzött méhcsaládokat, mely korábban nem volt jelen a kontinensen. A hatóságok a védő- és megfigyelési zónák kijelölése mellett 300 kaptár elpusztítását rendelték el.

„Sült galamb” magyar fejlesztésű gasztroélmény

Szuvidált galambhús nagy mennyiségben és állandó minőségben: különleges termékkel találkozhatnak a magyar fogyasztók, és számos külföldi piacon is elérhető lehet a nemzetközi termékdíjjal elismert magyar fejlesztés. A gasztronómiai különlegesség ötletgazdáival, Nagy Maricával és Barabás Jánossal Halmos B. Ágnes beszélgetett, a Kistermelők Lapja főszerkesztője.

A hobbiállat-tartókat is megviseli az árak növekedése

Egy állatjóléti alapítvány szerint egyre több ember szorul támogatásra, hogy tápot vehessen a kutyájának/macskájának, és egyre több házikedvenc kerül menhelyre a növekvő költségek miatt.