0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 19.

Még inkább számít az ár

Az agrárágazatot, az ipart és a szolgáltató szektort egyaránt különösen érzékenyen érinti a nagy költségnövekedés. A folyamatosan emelkedő kiadások csak részben építhetők be a fogyasztói árakba, sok termék és szolgáltatás iránt pedig bizonyos fogyasztói árszint fölött lezuhan vagy megszűnik a kereslet. A termelők és kereskedők is érzik a változást.

A KSH mérései szerint az átlagos éves drágulás mértéke Magyarországon meghaladja a 15%-ot, de bőven találni olyan termékeket a boltokban, amelyek ára 50, vagy akár 80%-kal is több, mint egy évvel korábban. Az élelmiszerek ára átlagosan körülbelül 30%-kal nőtt egy év alatt. A csúcsot a margarin tartja, mely a közelmúltban közzétett adatok szerint 81%-kal drágult, de alig marad le mögötte a rétesliszt (+80%) és a félbarna kenyér (+72%), illetve a sajtok, a tejföl ára is igen jelentős mértékben emelkedett. A száraztészták 58, a péksütemények 45%-kal kerülnek többe, mint tavaly ilyenkor.

A tojás és a rizs ára körülbelül 40%-kal nőtt.

Az idényáras élelmiszerek átlagosan 16%-kal drágultak, ide tartoznak a zöldségek és gyümölcsök. Természetesen e termékcsoporton belül is nagy a szóródás az áremelkedés mértékét tekintve, és ezekben az adatokban a rezsicsökkenés módosulása még nem tükröződik, annak hatása a következő hónapokban fog átgyűrűzni a fogyasztói árakba.

Az élelmiszereknek az átlag inflációhoz képest kétszer nagyobb áremelkedése nagy terhet ró a lakosságra, hiszen a családok havi költésében jelentős részt képvisel a táplálkozásra fordított összeg. A szállodák, éttermek, büfék közül egyre több bezár időszakosan vagy véglegesen, mert a megnövekedett rezsiköltségeket már nem tudnák beépíteni a fogyasztói árakba, különben nagy eséllyel nem vennék meg a termékeiket, szolgáltatásaikat a fogyasztók.

Az infláció mértéke Európa-szerte gond, csak a hatása eltérő, hiszen míg Németországban egy órányi minimálbér összegéből 6, addig Magyarországon 2 liter benzin vásárolható.

Emiatt várhatóan különböző mértékben csökken a fogyasztás az egyes országokban.

Sokan válthatnak

Enni mindig kell, ami elsőbbséget jelent a mezőgazdaság, a kertészeti ágazat termékeinek. A vendéglátóhelyek bezárása csak átrendeződést okoz beszállítói szempontból, hiszen amit eddig étteremben fogyasztottak az emberek, azt most majd várhatóan a boltokban szerzik be és otthon főzik meg. Ezzel együtt azonban némi fogyasztáscsökkenés is megfigyelhető a zöldség-gyümölcs termékek piacán.

A megkérdezett termelők bíznak abban, hogy az inputanyagok megnövekedett árát azoknak a kertészeti termékeknek az árába is beépítik, ahol ez még nem történt meg, különben nagyon hamar alábbhagyhat a termelési kedv, hiszen senki sem akar veszteséget termelni.

A zöldségek a fogyasztói élelmiszerkosárban alapvetőbb cikknek számítanak, mint a gyümölcsök, így a zöldségtermesztők valamivel jobb helyzetben vannak.

Másrészt a zöldségek viszonylag rövid kultúrák, így amennyiben egy kultúra jövedelmezősége nem megfelelő, könnyebben átállhatnak más fajok termesztésre, vagy időszakosan szüneteltethetik a termelést. Fokozódhat a tendencia, amire már évek óta láthatunk példákat, hogy a szántóföldi zöldségtermesztésből sokan a kisebb önköltségű, kevesebb munkaerő-igényű, de jövedelmezőbb kukorica- vagy gabonatermesztésre váltanak.

Népszerűek az akciók

Lapunk megkereste a hazai áruházláncokat, hogy mondják el tapasztalataikat a zöldség-gyümölcs forgalom kapcsán, közülük kettő, a SPAR és a PENNY válaszolt kérdéseinkre.

KSH-gyorsjelentés

Júliusban az előző év azonos időszakához képest, naptárhatástól megtisztítva az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom mennyiségben 2,9%-kal mérséklődött. Az élelmiszer-kiskereskedelem 75%-át adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 3,3, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 1,3%-kal csökkent.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma összességében 3,2%-kal bővült. Az eladások mennyisége a használtcikk-üzletekben 14, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 7,1, a textil-, ruházati és lábbeli-üzletekben 4,7, a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-boltokban 4,5, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 3,3, valamint a bútor-, műszakicikk-üzletekben 1,4%-kal nőtt. Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 7%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma 2,9, az üzemanyagtöltő állomások forgalma 27,6%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.

Ezekből az adatokból jól látszik, hogy ahol növekedés volt, az sem feltétlen abból adódott, hogy több terméket adtak el, hanem a megemelkedett árak miatt lett több az értékesítési bevétel.

Az elmúlt hónapokban az ananász, az áfonya, a saláta- és káposztafélék, a dinnyék, a retek és a banán ára emelkedett a legnagyobb mértékben. Legkevésbé pedig a spárga, a grapefruit, a gyökérzöldségek, az alma, az őszibarack, a nektarin és a szilva drágultak, mondta Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.

Az árak növekedéséért az energiaválság, a háborús infláció, a nemzetközi logisztikai kihívások (a világban tapasztalható konténerhiány), valamint az idei kedvezőtlen időjárási körülmények együttesen okolhatóak.

Mind a hazai, mind a külföldről érkező áruk drágulnak, emiatt mindenki megfontoltabban vásárol, ami természetesen hatással van a mennyiségi adatokra is, mondta Maczelka Márk.

A többféle árkategóriákban is elérhető termékek esetén elkezdődött a „lefelé vásárlás”, azaz inkább az olcsóbbakat keresik a vásárlók. Az emberek a zöldségekből és gyümölcsökből zömmel a megfelelő ár-érték arányút veszik, de most az ár egyre fontosabb tényező a vásárlói döntés során, az akciók szerepe felértékelődött. Magyarországon a lédig termékek jelentősége mindig is meghatározó volt, és ez most sem változott meg, hiszen ezekből éppen annyit tudnak vásárolni a fogyasztók, amennyit szeretnének.

A külföldi is drágul

Idén szinte kivétel nélkül az összes termékcsoportban (száraz és friss élelmiszerek) volt áremelkedés. A KSH napokban közreadott gyorsjelentéséhez hasonló tendenciát tapasztaltak a friss zöldségek és gyümölcsök terén, de számos zöldség-gyümölcs terméküket a korábban meghirdetett, kedvezőbb áron kínálják továbbra is, mondta Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.

A szakember tapasztalatai szerint a burgonya és a hagymafélék, illetve a gyümölcsök közül a dinnye és a körte ára emelkedett a legnagyobb mértékben.

A legkevésbé pedig az alma, a szilva, a barack, a sütőtök és a petrezselyemgyökér drágult.

Mivel a rendkívüli aszály egész Európát sújtotta, azonos mértékben és arányban nőtt a hazai és külföldi zöldségek és gyümölcsök ára. Az igazi importszezon azonban még csak most jön, így a kedvezőtlen forint-euró árfolyamváltozás hatása még csak ezután érződik majd, hangsúlyozta Kazatsay Eszter.

A vásárlók napról napra érzékenyebbek az árra, és az nagyban befolyásolja az értékesített mennyiségeket egy adott termék esetén. Az elmúlt időszakban azt tapasztalták a PENNY-nél, hogy az aktuális akciókban szereplő árucikkek nagyobb mértékben fogytak. Nagyon aktívan dolgoznak azon, hogy termék- és marketingkommunikációban felhívják a vásárlóik figyelmét az ilyen lehetőségekre. A Pont annyi, mint tavaly szlogenjükhöz híven ugyanakkor folyamatosan kínálnak termékeket a tavalyi árszinten, ezzel is segítve a vásárlókat.

A PENNY Kártyát használó ügyfeleiknek pedig szeptember végéig tudják szavatolni, hogy közel 200 termék árát nem emelik.

Nem baj, ha szépséghibás

A teljes zöldség-gyümölcs kínálatra érvényes a kereslet csökkenése, láthatóan kevesebb termék kerül a kosárba, mint korábban. Az akciós áruk mellett népszerű például a zöldség-gyümölcs osztályon a Girbegurba fantázianévvel ellátott termékkínálat. Ezek minősége kifogástalan, csupán a szabálytalan alakjuk miatt kerülnek más besorolásba. Például a sárgarépa torzult vagy rövidebb, mint az első osztályú termék. Ezek értékesítésével a magyar gazdákat is segítik, hiszen korábban több kereskedelmi szereplő kizárólag a tökéletes külsejű zöldséget és gyümölcsöt vette át. Másrészt ez nagyon jó lehetőség azok számára is, akiknek a pénztárcája nem engedi meg, hogy a drágább első osztályú termékeket vásárolják.

Bár a PENNY az ömlesztett termékeket részesíti előnyben, vásárlóik lassabban reagálnak a változásra, ezért a lédig termékek egyelőre kevésbé meghatározók a vásárlói kosárban.

A PENNY-nél még nem kaptak információt olyan kertészetitermék-beszállítóról, aki a kialakult helyzet miatt beszüntette a tevékenységét.

Forrás: Kertészet és Szőlészet