0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Veganuár ide vagy oda, a britek kezdenek elpártolni a húsmentes élettől

Bár világszerte rekord mennyiségű ember jelentkezett idén a Veganuár (Veganuary) kihívásra, az Egyesült Királyságban pont visszaesést tapasztaltak az vegán élelmiszerek eladásaiban mind a hús-, mind a tejmentes alternatívák terén.

Az Egyesült Királyság Mezőgazdasági és Kertészeti Fejlesztési Tanácsának (Agriculture and Horticulture Development Board, AHDB) és a Kantar piackutató vállalat analízise több mint egymillióval kevesebb háztartás vásárolt húsmentes termékeket tavaly januárhoz képest, és 280 ezerrel kevesebb háztartásban választották a tejmentes alternatívákat – írja a FarmingUK.

Ez a jelentős csökkenés az éves összevetésekben 12,9 százalékos visszaesést jelentett a húsmentes, és 2,6 százalékos visszaesést a tejmentes termékek eladásában 2023 január első három hetét figyelembe véve.

Még a hónap elején a vásárlók 7 százaléka mondta, hogy elkötelezettek az eseményen való részvételt tekintve, melyet számos bolti promóció és egy sor új termék bemutatása is kísért.

Azonban a hónap közepére a vásárlók 70 százaléka tért vissza a normál étrendjéhez, akik közül 40 százalék túl drágának találta az alternatívákat, míg a másik 40 százalék nehezen talált olyan vegán élelmiszereket, melyek ízlettek volna nekik.

Ez a keresleti csökkenés nem 2023 újdonsága, szögezte le az AHDB, már az elmúlt 12 hónapban is folyamatos visszaesés volt érzékelhető mind a tej-, mind a hús-helyettesítő alternatívák esetében.

Grace Randall, a vállalat fogyasztási ismeretekért felelős menedzsere elmondta: A hús- és tejmentes alternatívák iránti érdeklődés csökkenőben van, mára a Google-keresések felére csökkentek a 2019-es „vegán csúcs” idejéhez képest.

„A fő probléma az íz és az ár a fogyasztók számára, mivel még a rekord-inflációval is az alternatívák általában drágábbak, mint a valódi termék, és nem olyan jó ízűek. A vörös húsok, hal és baromfi is nagyjából 10 százalékkal olcsóbbak, mint a vegán helyettesítőik, miközben a tehéntej litere átlagosan 50 pennyvel (kb. 215 forint) olcsóbb az alternatív termékeknél.” A szakértő hozzátette azt is, hogy mind a húsok, mind a tejtermékek páratlan tápanyagkínálattal rendelkeznek az egészséges, kiegyensúlyozott étrendhez.

Még a vegán termékek mellett kitartó vásárlók is érzik az anyagi nyomást, és sokan inkább a saját-márkás termékek felé fordulnak. Így a nagyobb márkák esetében a tejmentes piacon 7 százalékos, míg a húsmentesén 5,9 százalékos visszaesést tapasztaltak már tavaly is.

Az Egyesült Királyságot 2023-ban sújtó növekvő pénzügyi nyomás pedig megerősíti majd a fogyasztókat abban, hogy inkább ne kísérletezzenek a heti bevásárlás során, hanem ragaszkodjanak az eddig megszokott, bevált termékekhez.

Forrás: FarmingUK