A szervezet fő vádjai között szerepel a ledolgozott munkaórák tisztázatlan elszámolása, az elégtelen egészségbiztosítás, a drága és penészes szállás. A jelentés szerint ez nem Európa. Kizsákmányolás a németországi spárga-, szamóca- és zöldségszüretelésben.
Az Oxfam nemzetközi humanitárius szervezet, amely a világ éhezése elleni küzdelemmel és a fejlődő országok segélyezésével foglalkozik.
Tanulmányát többek között a német szupermarketeket ellátó négy ültetvényen dolgozó munkásokkal végzett felmérésekre alapozta.
A humanitárius szervezet felmérésében a leggyakrabban említett problémák között szerepelnek:
– a fizetés kiszámításának nem egyértelmű szabályai,
– a túlzott munkaidő,
– a munkaidő tisztességtelen elszámolása – a munkavállalók jelezték, hogy akár 12 órát is dolgoznak, de csak 8 óráért kapnak fizetést,
– a teljes bérszámfejtéshez való hozzáférés hiánya – a bérszámfejtés nem minden válaszadó számára volt elérhető, és a munkaszerződéseket nem adták ki a munkavállalóknak, hanem „a személyzeti irodában tartották”,
– irreális termelékenységi célok,
– a munkaórák helytelen nyilvántartása.
A felmérésből kiderül, hogy igazságtalan a szállásköltségek levonása a bérekből. Az egyik vizsgált ültetvényen a munkásoknak négyzetméterenként 40 eurót számoltak fel a barakkban (konyha és fürdőszoba nélkül) való lakhatásért. Eközben például München központjában az átlagos négyzetméterenkénti bérleti díj 23 euró, Berlin-Charlottenburgban pedig 15 euró.
A munkásszállások nem csak borzasztóan drágák, de az állapotuk is siralmas. A meleg víz hiánya, a penész, a konyhához való hozzáférés hiánya és a szűk szobák csak a jéghegy csúcsa. A higiénia sokkal rosszabb. A mosdóként használt épületek-barakkok körülbelül 50 emberre vannak tervezve. A barakkok mellett mobil WC-k vannak.
A német gazdaságokban dolgozó idénymunkások kizsákmányolásának másik nagyon fontos eleme a biztosítás kérdése. Egyes munkáltatók csoportos egészségbiztosítást kötnek, amely általában sokkal szűkebb körű szolgáltatásokat nyújt, mint a kötelező biztosítás,
Szakértők rámutatnak, hogy Németország legnagyobb szupermarketjei nagymértékben felelősek a szezonális munkaerő-piaci helyzetért. Az olyan óriáscégek, mint az Aldi, a Rewe, az Edeka, a Kaufland és a Lidl, amelyek a német élelmiszer-kiskereskedelem több mint 85 százalékán osztoznak egymás között, hatalmas árnyomást gyakorolnak a spárga- és epertermelőkre.