0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Egészséges fogyás mandulával?

Egy új tanulmány szerint a mandula beillesztése az energiaszegény étrendbe segíthet a fogyásban és javíthatja a kardiometabolikus egészséget.

A Dél-Ausztráliai Egyetem (UniSA) Obesity című folyóiratban közzétett tanulmányában 106 túlsúlyos vagy elhízott felnőtt vett részt.

Egy kilenc hónapos étkezési programot két időszakra osztottak: egy három hónapos, energiakorlátozott időszakra a fogyás érdekében, majd egy hat hónapos oly módon szabályozott időszakra, mely a testsúly megtartását célozta – írja a healthnews.com.

A résztvevőket véletlenszerűen osztották be vagy a dióféléket fogyasztók csoportjába, ahol az energiabevitel 15%-át sózatlan, héjas egész mandulából, vagy az olajos magvakat nem fogyasztók csoportjába, ahol az összes kalória 15%-át szénhidrátban gazdag rágcsálnivalókból, például puffasztott rizs szeletből vagy müzliszeletekből nyerték.

pixabay.com
A résztvevők a hét 6 napján 30-50 g mandulát vagy magas szénhidráttartalmú rágcsálnivalót fogyasztottak.

A vizsgálat végére a legtöbb résztvevő (82%) legalább 5%-ot veszített testsúlyából. Átlagosan mindkét csoport körülbelül 7 kg-ot fogyott, ami testsúlyuk 9,3%-ának felel meg. Emellett mindkét diéta javította a kardiometabolikus egészséget.

„Ugyanakkor a mandulával kiegészített étrendek statisztikailag szignifikáns változásokat mutattak néhány erősen aterogén lipoprotein alfrakcióban is, ami hosszabb távon jobb kardiometabolikus egészséghez vezethet.”

– mutatott rá Dr. Sharayah Carter, az UniSA kutatója.

A szerzők ugyanakkor megjegyzik, hogy a klinikailag jelentős súlycsökkenés valószínűleg felelős a kardiometabolikus kockázati tényezők, például a testtömegindex (BMI) és a derékkörfogat, a vércukor- és a koleszterinszint javulásáért, amelyet mindkét csoportban megfigyeltek.

A tanulmányt azonban fenntartással kell kezelni, többek között a kis mintanagyság miatt. Emellett a résztvevők krónikus betegségektől mentesek voltak, vagyis a kardiometabolikus paraméterek általában az ajánlott tartományokba estek.

A kutatást a Kaliforniai Mandula Tanács finanszírozta, egy nonprofit szervezet, amely az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának felügyelete alatt egy, a termelők által elfogadott szövetségi forgalmazási rendeletet kezel.

A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a tipikus nassolnivalók mandulával való helyettesítése jelentős hatással lehet a lipoprotein alfrakciókra.

Carter szerint azonban:

„A mandulának megvan az a plusz előnye, hogy hosszabb ideig telítettnek érzi magát az ember, ami mindig előnyös, ha a testsúlyát próbálja kezelni”.

Olajos magvak az egészséges fogyásért

pixabay.com

A diófélék fehérjében és rostban gazdagok, valamint nagyszerű vitamin- és ásványi anyagforrás. A magas zsírtartalmuk miatt azonban az olajos magvak rossz hírnek örvendenek a diétázók körében. Ezek a zsírok azonban telítetlen – egészséges – zsírok, amelyek segíthetnek a rossz koleszterinszint csökkentésében, a gyulladások enyhítésében és a szív egészségének javításában.

Korábbi kutatások a diófogyasztást az alacsonyabb BMI-vel hozták összefüggésbe.

Bár az e kapcsolat hátterében álló mechanizmusok nem tisztázottak, az étvágyszabályozással, a megnövekedett nyugalmi energiafelhasználással és az olajos magvakból származó energia nem hatékony felszívódásával hozhatók összefüggésbe.

A dióféléket tartalmazó étrendek, például a mediterrán diéta vagy a magas vérnyomás megállítására irányuló diétás étrend (DASH) ajánlott a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésére és kezelésére.

Mindazonáltal a diófélék fokozott fogyasztása nem elegendő az egészséges fogyáshoz. Alapvető fontosságú, hogy a fogyókúrás stratégiákat megbeszélje orvosával, kezelőorvosával, aki javasolhatja a kiegyensúlyozott étrend követését, a fizikai aktivitás növelését és a stressz kezelését.

Forrás: healthnews.com

Magazin ajánló: