Mézfogyasztás ösztönzése hasznos tanácsokkal
Tari Ramon a Beepet méhészeti szakáruház tulajdonosa. Ramon nem csupán egy webes méhészbolt tulajdonosa, hanem ő maga is már hosszú évek óta méhész. Pontosan látja az ágazat nehézségeit, és azt is, hogyan reagál erre a legtöbb méhész. Munkája során rendkívül fontos számára, hogy ne csak termékekkel, hanem hasznos, valódi tapasztalaton alapuló tanácsokkal is ellássa azokat, akiknek szükségük van rá.

Számára is egyértelmű, hogy azok a főállású méhészek, akik csak hordósan szoktak mézet értékesíteni, most kényszerűségből próbálják mézüket kiüvegezve eladni – ha csak részben is.
Nagyon népszerűek a fa díszdobozok, egyre többen ismerik fel, hogy a méz ajándéknak is remek választás, bár egyelőre inkább csak szezonális termék – és épp ez lenne a mézfogyasztás népszerűsítésének célja: elérni, hogy minél szélesebb körben megismerjék a méz jótékony tulajdonságait, amit a tudatos vásárlók egész évben keresnek.

Ramon méhészként folyamatosan dolgozik a méz népszerűsítésén, de ő maga ezt nem így érzi. Számára teljesen természetes, hogy beszélget a mézről a vásárlóival. Abban a szerencsés helyzetben van, hogy már kialakult vevőkörrel rendelkezik, így most nem dolgozik azon, hogy tovább szélesítse azt. Persze ez nem a szerencsén múlt, hanem azon a munkán, amit a megjelenésbe és az értékesítésbe fektetett. Mint mondta, ha most kezdené a piacépítést, akkor biztosan több szálon próbálna érvényesülni.
Hangsúlyok
Emellett megkeresné azokat a regionális üzletláncokat, ahol számára kedvezőbb feltételekkel jutna el a méze a vevőkhöz, mint egy multi esetében. A fő hangsúlyt azonban a közvetlen értékesítésre helyezné. Ehhez olyan egyszerű eszközök is rendelkezésünkre állnak, mint egy tábla a méhész háza elé, „Helyi méz kapható” felirattal (3. kép). Ramon tapasztalta, hogy mennyivel többen csengetnek be, ha már messziről jól látszik, hogy mézet árulnak az adott portán. Ezek a habosított műanyagból készült táblák jól ellenállnak az időjárás viszontagságainak, tökéletes választást jelentenek kültéri alkalmazásra. Sokan azonban ódzkodnak a használatuktól, hiszen „úgyis mindenki tudja, hogy nálunk mézet árulnak” – gondolják, a gyakorlat mégis azt mutatja, hogy egy ilyen figyelemfelkeltő eszköz meglehetősen sokat dobhat a vásárlóink számán.

A mézfogyasztás népszerűsítése közös érdek
Összességében elmondhatjuk, hogy a mézfogyasztás népszerűsítése megkerülhetetlen feladata a méhészeti ágazat szereplőinek, egyaránt közös és egyéni érdek. Közös, hiszen ha mindenki hozzátesz akár csak egy keveset is, akkor előbb-utóbb érezhető hatása lesz az egy főre jutó hazai mézfogyasztásra; és egyéni, mert a saját mézünket adjuk el, és a saját mézünk megismertetésével általában véve a hazai termelői mézet is eladjuk. Nagy felelősség, mert ha nem vagyunk igényesek a munkánkra, ha nem megfelelően bánunk a vásárlóinkkal vagy helytelen információkat közlünk, akkor vásárlókat fogunk veszíteni – de nemcsak mi, hanem azok a méhészek is, akik utánunk találkoznak ugyanazzal a vevővel. Egy kellemetlen élmény után már nagyon nehéz lesz megfordítani a vásárló véleményét. Becsüljük hát meg munkánk gyümölcsét, csomagoljuk szépen, és beszéljünk róla a szakmánkhoz méltóan – és becsüljük meg vásárlóinkat is, mert nélkülük nem is gondolkodhatunk üvegezett mézeladásban (4–6. kép)!
