0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Borfogyasztás kulturáltan

Az Országos Borverseny megnyitója több alkalommal adott teret az ágazat szempontjából fontos eseményeknek. 2016 után 2024-ben ismételten a kulturált borfogyasztás előmozdítása szerepelt a középpontban.

Miért a magyar bor ünnepén beszélünk erről?

2016-ban, a 37. Országos Borverseny megnyitóján írta alá Légli Ottó HNT-elnök a Wine in Moderation európai szervezethez való csatlakozási dokumentumot. A borászok társadalmi felelősségvállalását a Magyar Bor Akadémia, a Pannon Bormíves Céh, a Pannónia Női Borrend és a Vindependent szervezetekkel aláírt együttműködési megállapodással tette teljessé.

Az ugyanebben az évben elfogadott ágazati stratégia már kiemelt kihívásként azonosította az alkoholellenes NGO szervezetek hatásait, és az öngondoskodás jegyében külön finanszírozási alapot vetített előre.

A brüsszeli folyamatok ismeretében egyre fontosabbá vált, hogy Magyarországon ne a szakmaközi szervezeti elismeréssel rendelkező szer- vezet lássa el ezt a munkát. A leginkább kézenfekvő modellt a Német Bor Akadémia működése jelentette, mely a német borásztársadalom társadalmi felelősségvállalását képes objektíven képviselni.

A Magyar Bor Akadémia tagsága és küldetése egyértelműen összhangra talált a HNT megváltozott szerepvállalásával. Az MBA célja a borkultúra előmozdítása, különös tekintettel a magyar bor szakmai hírnevének és társadalmi megbecsülésének újrateremtésére, védelmére és képviseletére. Az MBA tagsága egyértelműen a tudatos borfogyasztás keretei között értelmezi a hazai borkultúra fejlesztését.

A belföldi és külföldi egyeztetések eredményeként 2020-ban elfogadott és kiterjesztett szakmaközi piacszervezési intézkedésben a HNT önálló „Kulturált borfogyasztási alapot” hozott létre.

bor
Fotó: Unsplash
A Magyar Bor Akadémiával kialakított partnerségi viszony elmélyítésével egyidejűleg az MBA önkéntesen vállalta a tudatos borfogyasztás hatásairól szóló tájékoztató munka ellátását.

A kulturált borfogyasztáshoz kapcsolódó szakmai vállalásait a Wine in Moderation célkitűzéseivel összhangban kellett kidolgoznia a szervezetnek. A termelői befizetésből felépülő pénzügyi alap szigorú szakmai előfeltételeinek teljesülését a HNT titkársága és a szakmaközi bormarketing bizottság kölcsönösen felügyelték. A többéves előkészítő munka eredményeként benyújtott dokumentumok alapján megkötött együttműködési megállapodásban a két szervezet véglegesítette a támogatás felhasználásának menetrendjét.

A 43. OBV nyitórendezvényét azért választottuk, mert valamennyi, az OBV-n bíráló borász és a mögöttük álló vállalkozások önkéntes befizetései jelentik az alap pénzügyi forrását.

Köszönet illeti a magyar bortermelők közösségét, hogy 2020-ban létrehozták ezt az első olyan társadalmi felelősségvállalási alap pénzügyi forrását, amely valamennyi érintett közteherviselésével valósult meg.
Szerző: Brazsil Dávid
főtitkár, HNT
Forrás: Borászati Füzetek

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: