Miért a magyar bor ünnepén beszélünk erről?
2016-ban, a 37. Országos Borverseny megnyitóján írta alá Légli Ottó HNT-elnök a Wine in Moderation európai szervezethez való csatlakozási dokumentumot. A borászok társadalmi felelősségvállalását a Magyar Bor Akadémia, a Pannon Bormíves Céh, a Pannónia Női Borrend és a Vindependent szervezetekkel aláírt együttműködési megállapodással tette teljessé.
A brüsszeli folyamatok ismeretében egyre fontosabbá vált, hogy Magyarországon ne a szakmaközi szervezeti elismeréssel rendelkező szer- vezet lássa el ezt a munkát. A leginkább kézenfekvő modellt a Német Bor Akadémia működése jelentette, mely a német borásztársadalom társadalmi felelősségvállalását képes objektíven képviselni.
A Magyar Bor Akadémia tagsága és küldetése egyértelműen összhangra talált a HNT megváltozott szerepvállalásával. Az MBA célja a borkultúra előmozdítása, különös tekintettel a magyar bor szakmai hírnevének és társadalmi megbecsülésének újrateremtésére, védelmére és képviseletére. Az MBA tagsága egyértelműen a tudatos borfogyasztás keretei között értelmezi a hazai borkultúra fejlesztését.
A belföldi és külföldi egyeztetések eredményeként 2020-ban elfogadott és kiterjesztett szakmaközi piacszervezési intézkedésben a HNT önálló „Kulturált borfogyasztási alapot” hozott létre.

A kulturált borfogyasztáshoz kapcsolódó szakmai vállalásait a Wine in Moderation célkitűzéseivel összhangban kellett kidolgoznia a szervezetnek. A termelői befizetésből felépülő pénzügyi alap szigorú szakmai előfeltételeinek teljesülését a HNT titkársága és a szakmaközi bormarketing bizottság kölcsönösen felügyelték. A többéves előkészítő munka eredményeként benyújtott dokumentumok alapján megkötött együttműködési megállapodásban a két szervezet véglegesítette a támogatás felhasználásának menetrendjét.
A 43. OBV nyitórendezvényét azért választottuk, mert valamennyi, az OBV-n bíráló borász és a mögöttük álló vállalkozások önkéntes befizetései jelentik az alap pénzügyi forrását.
főtitkár, HNT