0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 20.

Mezőgazdászok és környezetvédők csatája ellentmondásos politika közepette

A környezetvédők és a mezőgazdászok közti elmérgesedő diskurzusra kínál egyfajta megoldást az a környezetvédelmi projekt, amelynek célja olyan ökonevelési kézikönyv kidolgozása, aminek segítségével megváltoztatható a fiatal nemzedék szemlélete.

Ezért a Fókusz Öko Központ már korábban, a francia modell alapján felkarolta a rövid élelmiszerellátási lánc népszerűsítését. Egy másik oktatófüzet az ökogazdálkodás módszereit, a biológiai sokféleség megőrzésének lehetőségeit, illetve a talaj- és a vízszennyezés megelőzését is tárgyalja.

Romániában is évtizedekig gondot okozott a talajvíz nitrátszennyezése, amit a túlzott műtárgyhasználat és a megfelelő állattenyésztési infrastruktúra hiánya okozott.

Jelenleg a helyzetet a Jó mezőgazdasági gyakorlatok bevezetésével próbálják javítani, de még mindig szükség van arra, hogy felhívják a figyelmet veszélyeire.

talaj, növény, víz
Illusztráció

A közösség felelőssége

A negyedik témájuk címe: A közösség felelőssége a fenntartható élelmiszerellátásban és termelésben. E témakörrel egy korábbi pályázat során is foglalkoztak, tanulmányt készítettek néhány vidéki közösségről Európában. Azt tapasztalták, hogy

felbomlottak a hagyományos falusi közösségek, elvárosiasodott a vidék,

ugyanakkor számos kezdeményezés próbál, úgynevezett „tanuló vidéki közösségek” keretében változtatni a helyzeten.

A hagyományos falusi társadalomban a fiatalok a szülőktől tanultak meg gazdálkodni, és „örökölték” azt a kulturális, társadalmi életet, amibe beleszülettek. Ezt a tudást hasznosították a vidéki élettér, az európai kultúrtáj fenntartása érdekében. Ezt a tudást ma már tanuló közösségek keretében lehet megszerezni.

A vidéki élettérnek három fontos jellemzője van: az önellátó életmód, a természetközelség és a kultúrateremtő közösségi élet.

Ma az a jellemző, hogy a falun lakók vagy városi gyökerekkel rendelkező „kiköltözöttek” a szupermarketben vásárolják meg az élelmiszereket, nem tisztelik a természetet és nem vesznek részt a közösségformáló tevékenységekben. – Ezekhez az értékekhez szeretnék visszatéríteni az új nemzedéket az oktató program segítségével – fogalmaz Hajdu Zoltán, hozzátéve, hogy civil kezdeményezésből lett az unió stratégiája „A termelőtől a fogyasztóig” elv. Bár ez a szakember szerint jól hangzik, de gyakorlatba is kell ültetni, és ez elsősorban a helyi szereplőkön múlik.

Vidéki tanösvényen a diákok
Vidéki tanösvényen a diákok
– Arra biztatjuk a tanárokat és a diákokat, hogy kapcsolódjanak be egy ilyen rendszerbe. Jó pedagógiai módszer a szülőket a diákokon keresztül nevelni. Ha őket rávesszük a környezettudatosabb szemléletre, akkor hatnak az idősebb generációra is, akik talán másként állnak hozzá ezekhez a kérdésekhez.

A kisadorjáni Természet Háza mellett évek óta szervezünk programokat középiskolásoknak, az egyik ilyen keretében az agrár-biodiverzitás tanösvényen megismertetjük a résztvevőkkel a vidéki élettérben és mezőgazdasági területen található élőhelyek jellegzetességeit, változatosságát, összehasonlíthatják a diákok az intenzív mezőgazdasági terület milyenségét az erdőben, a legelőn található élettérrel. Ezeket és ehhez hasonló konkrét példákat ajánlunk majd, amelyeket a résztvevő országok oktatói sajátos helyzetükhöz igazítva alkalmazhatják majd – ismertette a központ vezetője.

Hajdu Zoltán meggyőződése, hogy a mezőgazdálkodás ellentmondó szemléletei között meg lehet találni a kompromisszumos megoldást, amihez az új nemzedéknek kell megtalálnia a helyes utat, ehhez pedig mentalitásbeli változás szükséges, ami pedig csak oktatással érhető el.

A kiadványok szeptemberre készülnek el angol nyelven, majd mindegyik ország lefordítja saját nyelvére.

A metodológiai útmutatók kidolgozása után – a projekt keretében – először Romániában a tanároknak szerveznek képzést, ahol bemutatják az oktatási anyagokat. Javaslataikkal kiegészítve véglegesítik a dokumentumokat, majd következő lépésként tanárokkal és diákokkal közösen Magyarországon is lesz egy találkozó, ahol kipróbálják az elkészített anyagokat. Jövőre pedig – a program keretében már megkötött partneri szerződés alapján – az érintett országban több oktatási intézményben kísérleti programként kipróbálják a módszert. A záró konferencia 2025 szeptemberében Izmirben (Törökország) lesz, ahol a résztvevő tanárokkal, diákokkal és természetesen a partnerszervezetek képviselőinek jelenlétében kiértékelik a tapasztalatokat.

határon túli gazda AM

Ez is érdekelheti:

Nagyszüleink édes öröksége

Élményszerű ismeretszerzés a Mátra szívében

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság

Magazin ajánló: