Az ESBANA Eszter-Barnabás-Nándor, a lányunk és a fiaink nevéből született mozaikszó. Viccesen azt szoktam mondani, hogy az ESBANA a negyedik gyerekünk, mert tényleg annak érezzük. Úgy egyengetjük az útját, olyan sok energiát fektetünk bele, mintha a legkisebb gyerekünk lenne. Emellett praktikus oka is van a névválasztásnak: mindenképpen olyan szót kerestünk, ami külföldön is könnyen kiejthető.
– fogalmazott Zsíros Tünde, a Tápiószentmártonban működő ESBANA Homoktövis egyik alapítója.
Földműves család gyermekeként Zsíros Tünde már kamaszként megfogadta, hogyha kirepül otthonról, soha többé nem foglalkozik mezőgazdasággal.
Nem is csoda, hiszen gyerekként ennek csak az árnyoldalait látta: nemcsak a szülei dolgoztak rengeteget, de két lányukat is befogták a munkálatokba, Tünde és nővére nyaranta például kora hajnalban kelt, hogy a családi ültetvényen dohányt szedjen.
– Aztán persze mégis úgy alakult, hogy visszavágytam a gyökerekhez – mondta. – A férjemmel földterületeket vásároltunk, de nem tudtuk, mivel ültessük be. Búzát, kukoricát nem szerettünk volna termeszteni, kigondoltuk, hogy a kertészet felé fordulunk. Megnéztünk többféle növénykultúrát, ültetvényt, beszéltünk termesztőkkel is. Szóba került a dió, a mandula, a bodza.
Hamar kiderült, hogy milyen nagy fába vágtuk a fejszénket, mert – a hírével ellentétben – a homoktövist sokat kell locsolni és igen nehéz vele bánni. Hét napból hetet dolgoztunk, az első ültetésünk közel negyede elszáradt, közben ott volt a főállásunk is, és három gyereket neveltünk. Többször elbizonytalanodtunk, hogy megéri-e, de végül mindig arra jutottunk, hogy haladjunk tovább az úton. Már tíz hektáron gazdálkodunk, egyre több visszatérő vásárlót szolgálunk ki, és büszkék vagyunk rá, hogy drogériák polcaira is bejutottak a termékeink.
– Azzal kezdődik, hogy reménykedünk: jó évünk lesz, sok szép bogyóval. A szüret szeptemberre esik, ilyenkor nem közvetlenül a bokorról szedjük a termést, hanem levágjuk a szúrós ágakat. Két-három vagy akár ötcentis tüskék is lehetnek a rajta, nagyon kell vigyázni. Az ágakat hűtőházba szállítjuk, ahol fagypont alá hűtik őket. Ezután már könnyen le lehet rázni a bogyókat és következhet a feldolgozás. Az a csodálatos ebben a növényben, hogy minden részét fel lehet használni. A felolvasztott bogyók kipréselt levéből készül a velő, ez sajnos elég kellemetlen ízű. A héjból lisztet őröltetünk, gyönyörű sárgás színűre festi a kenyeret, piskótát és különleges aromát ad az ételeknek. A magból nyerhető ki a homoktövis olaj, ami rendkívül gazdag omega-3, -6, -9 zsírsavakban.
Az értékesítés folyamatát a sok-sok versenyeredmény is jó irányba vitte.
– Nagy kihívás elé állított minket az értékesítés. Sok termelő van és az emberek „piacos” terméknek gondolják a homoktövist. Büszkék vagyunk rá, hogy több bolthálózat kínálatában megtalálhatóak a termékeink. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk a termékekre a vásárokon, rendezvényeken tartott kóstoltatások révén. Ezért is kezdtük el már tavaly benevezni a termékeinket magyarországi és nemzetközi versenyekre egyaránt. Büszkék vagyunk arra is, hogy termékeink szép helyezéseket nyertek el. A Magyar Ízek Versenyén tavaly és idén is kiemelkedő eredménnyel szerepeltünk. A zsűri tagjait sikerült meglepni a finom ízvilággal. Számos termékünk kapott arany és ezüst, illetve bronz minősítést. Kíváncsiak voltunk, hogy a nemzetközi szintet is elérik-e a termékeink, ezért jelentkeztünk 2023-ban a Great Taste-re, az ESBANA Prémium homoktövis chutney chilis szilva termékünkkel. El is nyerte a zsűri tetszését, amit egy csillaggal jutalmaztak.
A kapott elismerés jól mutatja, hogy jó irányba halad az ESBANA. A kitűzött céljaink között szerepel a nemzetközi szintre lépés, amiben a Great Taste Awards, mint a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari versenye megerősít minket és újabb lendületet ad. A díj egyben visszaigazolást is ad, mert a minőségben nem ismerünk kompromisszumot. A prémiumtermékeink csak természetes és minőségi alapanyagokból készülnek, nagyarányú gyümölcstartalommal, amit az egyre tudatosabb vásárlók keresnek. Mindemellett több rangos megmérettetésen vettünk részt, nagyon jó eredményekkel.
Zsíros Tünde azt mondja, az emberek keresik a termékeiket, annak ellenére, hogy az ESBANA nem régóta létezik.
– A márkánk még fiatalnak mondható, de nagy örömmel tölt el minket, mikor a különböző rendezvényeken miattunk is jönnek a vásárlók. Nagy gondot fordítottunk a termékek megjelenésére, a márkánk arculatára. Ahogy említettem, fontos volt a jó névválasztás, a megnyerő logó és hogy tudják hozzánk kapcsolni az ESBANA-t. Ennek kezd beérni a gyümölcse, mert az emberek könnyen felismerik a termékeinket akár a boltok polcain. A kapott díjak segítenek a nagyobb bizalom elérésében. A velőinket szeretik, a többféle ízesítésnek köszönhetően a vásárlók megtalálják a nekik tetszőt. A szörpjeink egyre kelendőbbek.
Lekvárjaink és chutney-ink is egyre népszerűbbek. Nagyon sokat dolgozunk azon, hogy a termékeink ismertebbek legyenek, természetesen azt is látjuk, hogy van hova fejlődni.