Ha ebből kimaradnak azok az intézmények, amelyek a legmagasabb szintű oktatást biztosítják, az nem tesz jót az ágazatnak, ennek összességében az egész ország látja kárát. Sajnálatos, hogy a MATE-t ezzel a képzéssel kapcsolatban senki nem kereste meg, a sajtóból értesültek a kezdeményezésről. Van egy egyeteme az országnak, amire az egész szakma büszke, mindazok, akik ma szőlészeti, borászati végzettséggel rendelkeznek, és nemzetközileg is mérhető sikereket elértek. Ott szerezték a diplomájukat, ennek szakmai és kutatási hátterét jelenítik meg az országban, így egy ilyen képzést az oktatóik, kutatóik, szakembereik nélkül nem lehetne elindítani, tananyagokat nem lehet érdemben elkészíteni.
– Azt az irányt követtem, amit a piac, a szakma, a gyakorlati élet igényei diktálnak. Minden esetben, ahol vitás kérdések voltak, megnéztem, hogy mi az ágazati szervezetek véleménye, egyetemként alapvetően egy megrendelést teljesítünk.
Azt a jelzést kaptam magam is az ágazati szervezetektől, hogy tartsuk egyben a szőlész-borász oktatást, s mindez egészüljön ki azokkal a piaci, borbírálati, gasztronómiai, vezetési, agroturisztikai ismeretekkel, amelyek tovább erősítik az ágazatot és komplex tudást tudnak nyújtani azoknak a szakembereknek, akiken a jövőben a hazai szőlészet, borászat megerősítése, fellendítése múlik. Ezért hoztunk létre egy Szőlészeti és Borászati Intézetet azzal a mandátummal, hogy tovább erősítsék az ágazati képzést annak érdekében, hogy valóban a nemzetközi színvonalnak megfelelő szőlész-borász mérnököket tudjunk a jövő számára biztosítani – tette hozzá a szakember.
Ez működik, hiszen nemcsak Magyarországról, hanem külföldről is érkeznek érdeklődők, összességében 102 országból tanulnak a MATE-n. Az elmúlt három évben több mint száz helyet jutottak előre nemzetközi megmérettetésben az agráregyetemek ranglistáján, ami komoly elismerést jelent. A szakmaiságra törekszenek, s ha vannak olyan oldalirányok, melyek ennek felhígítását célozzák, az nem szolgálhatja az ágazat érdekeit, és az egyetemnek sem jó. Nem tartják szerencsésnek, ha kormányzati támogatás is megjelenik benne, olyan módon, hogy nem alakult ki párbeszéd a képzést Magyarországon legmagasabb szinten végző intézménnyel, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel.
Az egyetemek törekednek arra, hogy népszerű területeket jelöljenek meg, próbálják a vonzerejüket növelni, ami viszont Gyuricza Csaba véleménye szerint más intézményi képzések színvonalát csökkenti. Az egyetemek kevésbé hibáztathatók, hiszen csak kihasználják a benne rejlő lehetőséget. Verseny van az intézmények között, ebben az esetben könnyen megszerezhető kreditpontokról van szó, egy népszerű területen. Abban látja a problémát, hogy olyan irány kapott létjogosultságot kormányzati részről, ami szakmailag átgondolatlan. Tudomása szerint nemcsak az egyetemmel, de az ágazati szervezetekkel sem történt egyeztetés. Nyilván nem véletlenül, hiszen a válasz valószínűleg egyértelmű lenne.
Elvitathatatlanul fontos, hogy a felsőoktatásban is megjelenjen a magyar borkultúra. Minden egyetemen, iskolában lehetne népszerűsíteni, de vannak még ilyen területek, például a lovasképzés.
– Attól, hogy nem egyetemi szinten zajlik a képzés, még nem azt jelenti, hogy le kell adni a színvonalból. Ezeket a szakmai alapokat meggyőződésem szerint csak azok tudják oktatni, akik maguk is magas szinten művelik.
Mi sem kezdünk el olyan népszerű területeken kurzusokat indítani, ami nem tartozik az egyetem portfóliójába, csak azért, hogy ezzel népszerűségre tegyünk szert. Ugyanez a helyzet a szőlész-borász képzéssel is – magyarázta Gyuricza Csaba, ha valaki megiszik néhány pohár bort, végigjár egy borvidéket, akkor azt gondolja, hogy utána akár kurzusokat tarthat borászati témakörben. Sajnos látni ilyen tendenciákat.
Ami most borkurzus címen indul, nagyon jó irány is lehetne. Ez az első lépés ahhoz, hogy valakinek a figyelmét ráirányítsuk a borkultúrára. De ahhoz, hogy ezeket az első lépéseket megtegye, nagyon fontos, hogy olyan szakemberektől sajátítsa el az ismereteket, akik a legmagasabb szintű tudással rendelkeznek. Népszerűsítsük a fiatalok körében a bort. Ha viszont a minőség nincs jelen az oktatásban, aki egy ilyen képzésben vesz részt, annak nem lesz meg az igénye a magasabb színvonalra, hiszen ő maga sem kapta meg azt.
Ez is érdekelheti: