0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 3.

Jönnek az új generációs burgonyafajták

Három évtizedes fennállása alkalmából önálló bemutatóval jelentkezett az Agrico Magyarország Kft. Milyen változások zajlottak le 30 év alatt? A cég ügyvezetőjét, Murai Györgyöt kérdeztük, aki végigélte a hazai burgonyaforradalmat.

A krumpli ára

Mészáros Vendel
Mészáros Vendel: folyamatosan nő az önköltség

Hol akad el ilyen alacsony szinten a krumpli ára? Mészáros Vendel véleménye szerint mesterségesen a nagy kereskedőláncok szorítják le. Szakmai körökben elhangzott, hogy a kistermelők, akiknek nincsen tárolási lehetőségük, kényszerből a tábla széléről adják el a termést, ez pedig lenyomja az árakat. Ami viszont hivatkozási alapot jelent a kereskedőknek, hogy ennyiért is tudnak felvásárolni, pedig nem jelentenek komoly mennyiséget. Éppen ezért össze kéne fogni a kisebbekkel, integrálni őket, vagy megvásárolni tőlük a termést.

– Van, amikor az olcsóbb nem biztos, hogy jó, mert ha megvesznek 10 kiló burgonyát, abból 3 kiló, amit megehetünk, a többit ki kell dobni.

Az pedig már nem olcsó burgonya – nyugtázta a galgahévízi gazda. Mészáros Vendel nemcsak étkezési burgonyát termel, hanem szaporítóanyagot is forgalmaz, így sokszor célkeresztbe kerül, mert ha véletlenül a holland termelő nem úgy válogatja ki a burgonyát, és étkezésit kap ültetési célra, joggal reklamál a magyar gazda. Mint elmondta, egyre gyakrabban tapasztalható, hogy a termelők feladják, csökkentik a vetésterületet. Ráadásul többhektáros termelőkről van szó.

Lesz-e elég vetőburgonya?

A szántóföldi bemutatót követő előadásokon is sok érdekességet hallhattunk. A háztartások, családok vásárlási szokásait elemezte Turcsán Tünde, a GfK FMCG üzletágigazgatója. Az egy háztartás által megvásárolt burgonya mennyisége 2019-2023 között hazánkban, Csehországban, Ausztriában 2 kilóval, Franciaországban közel 4 kilóval csökkent, míg a többi vizsgált országban jelentős változás nem következett be, ugyanakkor az átlagárak mindenhol nőttek. Ha csak a belföldi kereskedő cégeket nézzük, legnagyobb áresést a TESCO-nál mértek, őket követte a COOP és a PENNY is. Ugyanakkor a LIDL és a SPAR emelt az árakon, és ami meglepő, ezekben az áruházakban az eladott mennyiség növekedett.

A szakember tapasztalatait összefoglalva elmondta, a magyar háztartások havi költségvetésének jelentős részaránya, mintegy 30,4 százaléka megy el FMCG, azaz gyorsan forgó fogyasztási termékekre.

Ugyan gyakrabban járunk boltba, de kisebb kosarakkal vásárolunk, alkalmanként kevesebb termékkategória kerül a kosárba, kategóriánként pedig csökken a vásárlási gyakoriság. Visszafogjuk a vásárlásainkat, az értékbeli növekedés messze elmarad az inflációhoz képest. A drasztikus áremelések hatása ebben is érezhető. Úgy tűnik, a jelenlegi gazdasági helyzet felülírja a „zöld” törekvéseinket.

– Bár az Agricot 1973-ban holland gazdák alapították, ma már nem csak termelők lehetnek tagok. Napjainkban csaknem 90 országba exportálunk vetőgumót. Nemesítőink évenként 250 ezer magoncot tesztelnek, s tíz év alatt születik 2-4 új fajta – vázolta a helyzetet Jeffrey Dijk. A Magyarországért is felelős exportmenedzser hozzátette, Hollandiában a termőterület 3346 hektárral, azaz 8 százalékkal csökkent, de általánosságban is elmondható, hogy egyre kisebb felületen termelnek burgonyát, a klímaváltozással nő a kockázat, ahogy a költségek is. A környezeti hatások mellett a fogyasztói szokások változása és a világban zajló háborúk is meghatározzák az ágazat helyzetét.

A gazdákat leginkább az érdekli, lesz-e elég vetőburgonya.

Bizonyos fajtákból az elmúlt időszakban volt ugyan hiány, de az Agrico igyekezett megoldást találni. Ha általánosságban nézzük, az előállított mennyiség rendelkezésre áll, csak a gumók mérete lett nagyobb. Az elmúlt évben csúszott az ültetés, sok volt a csapadék, későbbi időpontra került a betakarítás és a varasodással is számolni kellett. Az idei év sem kényezteti el a vetőgumó-előállítókat, késve tudtak csak ültetni, szinte naponta esik az eső, fitoftórával és egyéb baktériumos betegségekkel kell szembenézni. Továbbra is szárnyal az Eshmee, második az Evolution. Tapasztalata szerint a termelők nyitottak az új fajtákra, ilyen például a Meryem.

Fotók: Viniczai Sándor

Ez is érdekelheti:

„Sok fogyasztó nem is tudja, milyen egészséges a burgonya!”

Fogja ki az ebédjét!

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magyar Mezőgazdaság

Magazin ajánló: