0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. október 13.

Rejtett bajnokok: újításra kész vállalkozások az agráriumban

Mi lehet az, ami a mai kor kihívásai közepette is képes növekedést és fenntartható felzárkózást eredményezni Magyarország számára? A válasz egyértelműen az innováció.

Szerző: Szoboszlai Mihály

A gazdasági növekedés mindig is központi téma volt a közgazdasági elemzésekben és kutatásokban, és ez a 2020-as években sincs másként. Az elmúlt évek jelentős kihívásai, mint a Covid-járvány, az energiaválság és a geopolitikai konfliktusok, komoly próbatétel elé állították az európai és a magyar gazdaságot. Ezek a kihívások szükségessé tették a növekedési képesség megújítását és a gazdasági modell újragondolását.

Felgyorsultak olyan megatrendek, mint a zöld átmenet, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia térnyerése, amelyek alapjaiban változtathatják meg a gazdaság és a társadalom szervezésének elveit.

Mi lehet az, ami egy ilyen helyzetben is képes növekedést és fenntartható felzárkózást eredményezni Magyarország számára? A válasz egyértelműen az innováció.

innovációvezérelt
Illusztráció
Fotó: mmg archív

De mi is az az innováció? Gyakran tévesen csak a kutatás-fejlesztési tevékenységet vagy az egyetemi laborokban és kutatóintézetekben végzett munkát tekintjük annak. Az innováció folyamata azonban ennél sokkal összetettebb, és közelebb áll a mindennapi életünkhöz, mint azt sokan gondolják. Az ötletek, a kutatás, valamint az új tudás, továbbmenve az új termékek és szolgáltatások létrehozása az innováció szükséges, de önmagában nem elégséges feltételei. A hiányzó kulcsfontosságú elem: a piacra bocsátás (angolul commercialization), amin keresztül a találmányok prototípusai vagy az új megközelítések forgalomba kerülnek megvásárolható termékek és szolgáltatások formájában.

Innováció = találmány × piacosítás

Egy hagyományos vállalkozótól alapvetően az különbözteti meg az innovációvezérelt vállalkozót, hogy növekedési stratégiáját az újításra alapozva többletköltséget (és kockázatot) vállal az ígéretesebb megtérülés reményében. A hazai szóhasználatban szokás „magas növekedési potenciállal bíró, ötletgazdag cégekként” is utalni ezekre a vállalkozásokra. Az új termék/szolgáltatás fejlesztése, gyártása és terjesztése (piacra bocsátása) nagyobb és összetettebb ráfordításokat kíván, mint az azonos piacon működő, már bevett termelési rendszerek adaptálása.

Az extra ráfordításból fakadóan (valamint az ezzel járó kockázat vállalásával) egy ilyen befektetés elvárt megtérülése meghaladja azt a szintet, amit a hagyományos termelési modellek nyújtanak.

Adatalapú vizsgálatok szerint, amíg a hagyományos vállalkozások növekedése lineáris és jellemzően a piacok által korlátozott ütemű, addig az innovatív termékek előretörése exponenciális növekedést biztosíthat (ábra).

innovációvezérelt

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2023 júniusában megjelent Növekedési jelentése (MNB 2023) átfogóan vizsgálta az előző évtized hazai gazdasági növekedésének innovációvezérelt részét. Azokat a vállalkozásokat tekintettük innovációvezéreltnek, amelyek megfigyelhető innovációs aktivitás (szabadalom, védjegy, részesülés fejlesztési támogatásban, K+F adókedvezményben) mellett legalább három egymást követő üzleti évben, évente legalább 20 százalékkal növelték reál árbevételüket. Az így növekedő cégeket a közgazdasági irodalom gazella-cégeknek nevezi. Ha a gazella-növekedés megtorpant, de az innovatív cég ezt követően értékesített külföldre, változatlanul innovációvezéreltnek tekintettük; abból a megfontolásból, hogy a nemzetközi helytállás, az exportpiaci verseny folyamatos innovációt kényszerít ki. A hozzávetőlegesen 500 innovatív gazella és 600 innovatív exportőr összesen 1100 hazai innovációvezérelt vállalkozást eredményezett az előző évtized végén.

A gazdasági jelentőségét az adja ennek az 1100 vállalatnak, hogy, amíg számuk a társas vállalkozások mindössze 3 ezrelékét tette ki, a teljes magyar export 13 és az éves átlagos GDP-növekmény 23 százalékát adták.

Az innovációvezérelt vállalatok makrogazdasági hozzájárulása nem csupán számokban mérhető, hanem a mezőgazdaság és az élelmiszeripar mindennapi működésében is érezhető. Az új technológiák és módszerek bevezetése, valamint a korszerűsítő fejlesztések révén ezek az ágazatok képesek lépést tartani a globális piaci trendekkel, növelve ezzel a termelékenységet és a fenntarthatóságot. Ezáltal a gazdák és élelmiszertermelők nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi piacokon is versenyképesek maradhatnak, ezen túlmenően pedig folyamatosan növekedve bővíthetik vevőkörüket.

Az 1134 azonosított, innovációvezérelt vállalat 7,6 százaléka (86 vállalat) a mezőgazdasághoz és az élelmiszeriparhoz kapcsolódó tevékenységi körben működött.

A 86 vállalatból 15 a primer ágazatban gazdálkodott, 62 cég az élelmiszeripar valamelyik alágazatában termelt, míg további 9 vállalat főtevékenysége szerint szolgáltató tevékenységet végzett. Utóbbi szűk körben találhatunk vetőmag-kutatással, növényvédőszer-fejlesztéssel, mikrobiológiával, agroinformatikával, viselkedési és genetikai szolgáltatással, valamint erdővédelemmel foglalkozó, innovatív vállalkozásokat is. A 86 vállalkozásból 64 cég kis- és középvállalkozás volt és 7 vállalat mérete érte el csupán a nagy kategóriát. A vállalatok átlagéletkora (kerekítve) 12 év volt, ami 3 évvel magasabb, mint a tipikus innovációvezérelt vállalkozás (MNB, 2023, 54. o.). A területi megoszlás szerint a vállalatok több mint fele (44 cég) az Alföldön található, míg 21–21 cég (24–24 százalék) a fővárosban és a Dunántúlon termelt. A 86 vállalkozás kétharmada exportálta termékét.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: