Az elnökkel az idei évről is szót ejtettünk, mint elmondta, a szőlőtermés megfelelő volt. Kedvezően alakultak a cukorfokok és a savtartalmak, így a borokkal sem lesz gond, azok jók lesznek.

– Amikor iskolába jártunk, azt tanították, hogy a bortermelési határ északi szélén fekszik az országunk, mint időjárási zóna.
Az időjárás változása, a felmelegedés miatt a betakarítások – minden területen, nem csak a szőlő esetében – jócskán előrejöttek. Sokkal korábban kellett leszedni a szőlőt, a rizlingszilvánit például idén már augusztus közepén szüreteltük. A cukorfok kiváló, a savtartalmak is megfelelőek, igaz, utóbbival Zalában a kötött talaj és az Alpokaljának köszönhető levegő miatt nem szokott gond adódni. Úgy látom, hogy sem minőségileg, sem mennyiségileg nem lesz probléma, az idén megfelelő lesz a termés minden szempontból.
A szőlőtermelésben vannak gondok, melyek mielőbbi megoldásra várnak.
– Az ágazatban az egyik legnagyobb problémát az amerikai kabóca nevű kártevő okozza, ami ellen nagyon nehéz a védekezés. Sajnos emiatt egyre több gazda fontolgatja vagy dönt úgy, hogy felhagy a szőlőtermesztéssel. A Zalai Borút Egyesület megalakulásakor a vármegyében mindenkinek volt egy „hegye”, azaz szinte minden család foglalkozott szőlőtermesztéssel és borelőállítással.
Ez meglátszik a zártkertek állapotán, rengeteg olyan kisparcella van, amit már visszafoglalt a természet. A néhány hektártól 15-20 hektáros területen szőlészkedők a jelenlévő nagyüzemek mellett meghatározó szereplőivé váltak a zalai bortársadalomnak. A borfogyasztásra amúgy van igény. Veszik a folyó borokat, ezek literjét 6-700 forintért kínálják jelenleg. Azt gondolom, hogy ez kevés, de tudom azt is, hogy soha nem fogunk értük annyit kapni, mint amennyit az előállításukba fektettünk. A minőségi nedűk is kelendőek. A tendenciák változnak. Néhány éve például a rozék voltak a csúcson fogyasztás szempontjából, slágerterméknek számítottak. Ma már leáldozóban vannak. Úgy látom, hogy a kulturált borfogyasztásra van igény. A gasztronómiai rendezvényekkel összekötött boros programok népszerűek, biztos vagyok benne, hogy komoly marketingmunka mellett ezek is sokat segíthetnek abban, hogy a zalai nedűk visszakapják a régi, még a háború előtti időszakra jellemző patinájukat.