Horváth Zoltán a családi gazdaság középgenerációjának tagja, 79 éves édesapja és most diplomázott fia mellett. A közvetlen értékesítés több munkával jár, de biztonságos módszer egy kis gazdaságban. Horváth Zoltán úgy indult neki, hogy a területet nem akarja növelni, a bevételt viszont igen, amit drágábban értékesített áruval lehet elérni.
Évente körülbelül 200 tonna almát takarít be. Nem akart belemenni a kereskedőkkel folytatott vég nélküli alkukba, aminek csak ő látja kárát, a fogyasztók viszont nem jutnak olcsóbban az almához. Talán az idén lesz az első olyan év, amikor már kiskereskedőt sem szolgálnak ki, a nagykereskedőktől már korábban megváltak.
Általában az olcsóbb lengyel almára hivatkozva akarták lenyomni az árat, de Zoltán nem akart belemenni a lefelé tartó árversenybe. Innen eredt az ötlet, hogy hirdessék meg, házhoz szállítják az almát. Megkönnyíti ezt a hozzáállást, hogy a környéken nincs konkurencia és elég sok vevő elérhető.
Telephelyükön is lehet vásárolni, a korai fajták ott kelnek el, a házhoz szállítás a szüret végeztével, október végén indul. A csomagolás és a logisztika, a teljes szervezés kialakítása eltartott egy darabig, és két év kellett, hogy felpörögjön ez az értékesítési forma. Kell hozzá weboldal, ahol leadhatják a megrendeléseket, és jó szervezés. Csütörtök estig lehet megrendelni az almát, egy-egy időszakban két fajta közül lehet választani.
A 15 kilogrammos papírládába csomagolt, lefóliázott árut pénteken állítják össze és Zoltán meg egy barátja szállítja ki a vevőknek Fertőd és Sopron, illetve Fertőd és Csorna közt.
Még nem fordult elő, hogy valaki ne fizetett volna, mondja Zoltán. A honlapon feltüntetik azokat az irányítószámokat, ahová elviszik a gyümölcsöt, nagyobb távolságot nem érdemes megtenniük. Az a cél, hogy 40-50 kilométeren belül lássák el a vevőket.
Jelenleg egy fajtát raknak egy ládába, egy édes és egy savanykásabb alma a kínálat. A vevők a jól tárolható almát keresik, a sláger az Idared és a Jonagold. Ezekből a 15 kiló is hibátlanul megőrizhető otthoni körülmények közt, a kevésbé jól tárolható almát a telephelyen kialakított üzletben vásárolhatják meg. Sokan vannak, aki másokkal összefogva, két-három háztartásnak vásárolnak.

Fotó: Pixabay
Ezenkívül négy kosárközösségben vesznek részt, oda ötkilós papírzacskóban viszik az almát. Ez a gyorsabban megoldható módszer, könnyebb összerakni az almát és a szállítás is egyszerű. A közösség 8-10%-ot számít fel a szolgáltatásáért, amit a termelők egy része sokall, de Horváth Zoltán szerint nem okoz problémát, hiszen ő szabja meg, mennyit kér az almáért, és ezt beépíti az árba.