0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 25.

Borturizmus a számok tükrében

A hazai szervezett utazásokban borvidékeink és a magyar bor értékeinek kiemelése egyre jobban tetten érhető, az utazási trendek és szokások változásával a borturizmus szerepe folyamatosan nő. A Borturizmus Magyarországon 2020 webinar azt a kincsestárat mutatja be, amelyet a hazai borászatok és egyéb borturisztikai attrakciók jelentenek a turizmusban.

A hazai borturizmus helyzetének elemzésére, összefoglaló statisztikák bemutatására Harsányi Dávid a Nagy Bor Teszt kutatója vállalkozott.

A szakember elmondta, a hazai 22 borvidék – melyek 1990 óta jelentős fejlődésen mentek keresztül – óriási lehetőséget rejtenek magukban. Míg korábban a borturisták a magasabb státuszú körökből kerültek ki, ma már nem csak az elit privilégiuma, szélesebb rétegek számára elérhető.

Jellemző adat, hogy 2017-ben világszerte 50 millió borturistát regisztráltak, ezzel is megnyújtva az idegenforgalmi szezont. Kiemelt szerepe van a vidéki turizmus fellendítésében, s különösen jelentős a kispincészetek értékesítésében.

A 2019-es Nagy Bortesztből kiderül, hogy az emberek vágynak a személyes találkozásra a borásszal. Évente legalább egy bortúrán részt vesz a tesztet kitöltők 39%-a, legnagyobb arányban a 30-39 éves korosztályból. 38 százalék egyáltalán nem vesz részt ilyenen, döntő többségük azonban nyitott lenne rá a későbbiekben. A bortúrák preferált időtartama 2-3 nap, vagyis a desztinációknak ennyi időre szórakozást nyújtó csomagokban célszerű gondolkodniuk.

A borvidék kiválasztásánál fontos vonzerőt jelentenek a környék egyéb látnivalói, attrakciói. Ez szintén a komplett csomagok összeállítása mellett szól.

A kérdőívet 2019-ben 13 645 internetező töltötte ki. Célja a hazai borpiac számára aktuális információval szolgálni a borfogyasztási és -vásárlási szokásokról.

A válaszadókat megkérdezték, hogy milyen borfogyasztónak gondolják magukat. Az előző évekhez képest az egyszerű borfogyasztók aránya tovább csökkent, tehát a többi kategória aránya nőtt. A kedvező elmozdulást azonban óvatosan kell kezelni, hiszen ez a válaszadói körből is adódhatott. Fontos azonban megjegyezni, hogy az elemzésbe csak azok kerültek bele, akik nem boros, hanem általános weboldalakról értesültek a kérdőívről.

A válaszadók döntő része legalább havonta, 60%-a havonta többször vásárol bort. Átlagosan havi szinten körülbelül 6000 forintot költenek, egy alkalommal 2-3 palack bort vásárolnak, mindennapi fogyasztásra pedig 1200 forint körül szánnak egy palack borra.

A megkérdezettek közel kétharmada legalább hetente fogyaszt bort, és szinte nincsen olyan, aki soha. Az esetek háromnegyedében (76%) tisztán isszák a bort, ötödrészben (19%) fröccsben, 5%-ban pedig kólával, Fantával.

Az úti cél megválasztását tekintve 44 százalékban a borvidék ismertsége dönt, de legalább ilyen súllyal szerepelnek a környékbeli látnivalók. Sokan nem feltétlenül a bor miatt látogatnak el a pincészetekhez, számít a helyi hangulat, vagy az étkezési lehetőség is.  A borvidékek között legnépszerűbb Villány – 51% -, ezt követi Tokaj, Eger és Badacsony.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu