0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. szeptember 14.

Hová tart a hazai cukoripar?

Nem könnyű egy olyan viharos, kételyekkel és harccal teli, multinacionális nagyvállalatok által uralt piacon érvényesülni, mint a cukoripar. De merre tovább? Milyen lehetőségekkel élhet akár nemzetközi szinten egy magyar cukorgyártásra specializálódott vállalat?

Ilyen és ehhez szorosan kapcsolódó kérdéskörről tartott ismeretterjesztő beszámolót Tóth Anett, a KALL Ingredients Kft. ügyvezető igazgatója a 79. OMÉK második napján.

A jelenlegi cukoripari helyzetjelentés tekintetében nem túl fényesek a kilátások. Egészen 2017 szeptember végéig az EU-ban a cukortermelést egységes kvótarendszer szabályozta. Ennek eltörlését követően semmifajta limit nem szabályozta a termelést, aminek következtében a cukorárak rohamosan csökkenni kezdtek. Elkezdődött egy rohamos árzuhanás:

2018-ban a cukoripar súlyos deficittel zárt, majd 2019 januárjában elérte a történelmi mélypontot.

Nem volt más választás, több cukorgyár is kénytelen volt bezárni kapuit. Napjainkban egyelőre az árak kezdenek valamelyest konszolidálódni, de a piac közel sem éri el azt a szintet, ahol néhány évvel ezelőtt tartott.

Ennek fényében

a kérdés nem az, hogy továbbra is lesz-e cukoriparág, hanem az, hogy az iparág hogyan rendeződik át a későbbiekben.

Az életben maradás érdekében a gyártók az adott ország növénykultúráját figyelembe véve igyekeznek cukrot előállítani. Eszerint a nádcukor, répacukor és a kukoricacukor az, amelyek lehetőséget adnak a nagyobb mennyiség előállítására. Közép-Európában, ahogy hazánkban is, ahol jelentős a kukoricatermelés, főleg a kukoricacukorra fókuszálnak, mely nélkülözhetetlen anyaggá nőtte ki magát a cukorgyártásban és különböző variabilitásban előállítható. Főbb felhasználási területei közé tartozik: tejtermékek jelentős csoportja, húskészítmények, édességek, dzsemek, lekvárok, zsírok és egyéb olajok, szeszesitalok, és még számos más élelmiszer, melynek előállításakor rendszeresen használnak kukoricacukrot.

A cukoriparban és a cukrot tartalmazó termékek előállításakor nem az lesz a kérdés, hogy tartalmaz-e a termék cukrot, ugyanis a fogyasztó igényli az édeset, hanem az lesz az érdekes, hogy milyen édesítőszert használnak az adott termékben, és mekkora lesz annak kalóriatartalma.

A cukor vagy fehér halál egészségkárosító hatása miatt az ágazat megszorításokban szenved,

mint például a NETA, ami az adókivetés ellenére nem hozott népegészségügyi változást a társadalomban. Azonban a nyomásnak engedve, a Coca-cola üdítőtermékeikben 2020-ra 50 százalékkal kívánja csökkenteni termékeik cukor- és kalóriatartalmát, és a továbbiakban minden innováció kérdése, hogy ezt milyen édesítőszerrel valósítják meg.

A jelenleg dívó egészséges életmód trendjéhez a vállalatok kénytelen alkalmazkodni, és mivel a kereslet-kínálat a legjobb szabályozó, ezáltal a cukoripar is annyi cukrot állít elő a továbbiakban, amennyit a fogyasztás megkövetel.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu