Back to top

Családi ötletből exportőr - A ComAgro-Sardo útja a külpiacokig

160 liter tej volt az első napi termelés a ComAgro-Sardónál, amely eredetileg nem is tehenekkel kívánt foglalkozni. A többségi tulajdonos a családi tradíciókat követve választotta az ágazatot, hiszen szülei állattenyésztéssel és -kereskedelemmel foglalkoztak. (x)

Bernardino Pusceddu: fejlődésünk alapja, hogy minden megkeresett forintot visszaforgatunk a cégbe
Bernardino Pusceddu: fejlődésünk alapja, hogy minden megkeresett forintot visszaforgatunk a cégbe
Az eredetileg juhtejtermelésre létrehozott vállalkozás több véletlen és nehézség miatt kötött ki végül a tejelő tehenészetnél, amelyet azonban mára évi 20 millió literes kapacitásig növeltek – mondta el lapunknak Bernardino Pusceddu. A tulajdonos hozzátette: fejlesztéseik stratégia mentén történnek, megvalósításukban pedig sokat segít az EXIM termékköre és szakértelme.

Hogyan jött az ötlet a gazdaságuk elindítására, milyen céllal alapították a vállalkozást?

– A céget a tulajdonosok 1995-ben alapították, eredetileg más céllal, hiszen a kezdetekben nem a tejhasznú szarvasmarhatartás volt a cél. A vállalkozást azzal az elképzeléssel hoztuk létre, hogy tejhasznú juhot tartsunk, ám ez különféle akadályokba ütközött, így az eredeti tervről le kellett mondanunk. Ezért, kezdetben kereskedelmi céllal, vemhes üszőket vásároltunk. Mindez meglehetősen furcsa időszakban alakult, hiszen ekkortájt az értékesítési lehetőségek hamarosan befagytak az emlékezetes kergemarha kór miatt.

Mint ismert, akkor az egész kontinensre kiterjedő járvány miatt nem lehetett utaztatni és eladni a szarvasmarhákat.

Mivel az üszők közben megellettek, és tejet kezdtek termelni, a tejhasznú tartásra álltunk át. Mindemellett nagyjából 250 hektárnyi területen belevágtunk a szántóföldi gazdálkodásba is, akkor még csupán három dolgozóval.Mindez két és fél évtizede történt, amelyet aztán folyamatos fejlődés követett. A növekedési pályán jelentős előrelépés volt a hatékonyság és fenntarthatóság jegyében 2013-ban, egy zöldmezős beruházás keretében, uniós támogatással Nógrádkövesden megvalósított új állattartó telepünk, amelynek fejlesztése a mai napig folyamatosan tart. Ezt követte 2014-ben a biogáz üzem létrehozása.

Az indulás óta eltelt évek során állandó fejlesztések és bővítés nyomán jelentősen növekedett az állat­állomány, és megnőtt a szántóföldi gazdálkodás volumene is.

Míg a gazdaság az első napján 160 liter tejet tudott elkönyvelni, a mostani állapot szerint a tejtermelés mára az évi 20 millió litert is meghaladja. Mindemellett minden más értelemben is komolyan növekedtünk és mára csaknem 100 főt foglalkoztatunk.

Milyen üzleti stratégia mentén működnek?

– A tulajdonosi kör célja az, hogy egy biztos alapokon álló, hatékonyan és önállóan működő üzemet hozzon létre és működtessen. Mindezt úgy szeretnénk végezni, hogy szem előtt tartjuk a kor fenntarthatósági elvárásait is. Ez abban is testet ölt, hogy a telep trágyáját feldolgozó biogáz üzem által termelt zöld energia nem csak a telepet látja el elektromos energiával.

A fejlődésünk alapja egyébként, hogy a kezdetektől fogva minden megkeresett forintot visszaforgattunk a cégbe, amelynek meg is lett az eredménye, mindez látszik a fejlesztéseinken.

A már említett zöldmezős istálló és a biogázüzem megvalósítása fontos mérföldkövek voltak, ezek további fejlesztése azonban a mai napig prioritás a cég számára.

Miért az exportáló cégeknek való beszállítást választották?

– Jelenleg ezen a területen találtunk megbízható partnert, akivel évek óta sikeres az együttműködésünk. A cég az elmúlt években jelentős direkt exportot is megvalósított, mivel az általa előállított extra minőségű tej a prémium sajtgyártás alapanyagául szolgál. Erre ma már itthon is van fizetőképes feldolgozói kereslet, így az export további hozzáadott értékkel valósul meg.

Hogyan működnek együtt az EXIM-mel? Hogyan kezdődött ez a partnerség, és milyen segítséget nyújt Önöknek a bank?

– A korábbi évek fejlesztéseit segítő hiteleket vontuk össze egy EXIM-finanszírozásba és a jelenlegi fejlesztési folyamatban is EXIM-forrást használunk, mindezt a CIB Bankon keresztül, amely csaknem 20 éve segíti törekvéseinket. Ezeknek köszönhetően a telep új technikákkal történő felszerelése és fejlesztése zajlik, valamint infrastrukturális beruházásokat is megvalósítunk. Mindebben a már említett stratégiai célok vezetnek minket, azaz a minél hatékonyabb és minél fenntarthatóbb működés érdekében végzünk beruházásokat, és ennek megfelelően tervezzük meg azok finanszírozását is.

Miután a cég hosszú évek óta jelentős direkt, illetve indirekt exportőri tevékenységet végez, immár 10 éve veszi igénybe az EXIM termékeit közvetlenül és közvetve, refinanszírozott formában, faktor és lízing területen egyaránt, illetve most, a jelentős volumenű beruházás finanszírozásában.

Az Eximbankkal és annak termékeivel kapcsolatos korábbi és mostani tapasztalataink kifejezetten kedvezőek. A bank értő módon segíti az exportorientált cégek működését, konstrukciói hatékony segítséget nyújtanak ebben, miközben a lebonyolítás terén kellően rugalmasak.

Milyen jövőbeni terveik vannak a céget illetően?

– A tejtermelés növelése mellett a tehenészet takarmányigényét szeretnénk mind inkább saját mezőgazdasági termelésből megvalósítani.

Ezzel az a fő célunk, hogy ezáltal is ellenőrzés alatt tudjuk tartani a termelt tej minőségét, illetve tovább tudjuk javítani azt. Azt szeretnénk, hogy a kiválóan elvégzett munka nyugalmával fordulhassunk a vevőink felé, számukra az elérhető legmagasabb minőséget biztosítva. Mindezek mellett ambiciózus fejlesztési terveink vannak a sajtgyártás és -kereskedelem irányában. (x)

Forrás: 
Magyar Mezőgazdaság/Pénzmag

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Nagy karácsonyi asztalfoglalás Norvégiában

Évi 13 éve él Norvégiában, a festői szépségű Lofoten-szigeteken, az Északi-sarkkörön túl. Megtanulta, hogyan lehet elviselni a fél évig tartó sötétséget, vagy akár a júliusi hóesést, és mivel remek szakácsnő, aki szeret mindent önállóan kipróbálni, a norvég konyhát is hamar felfedezte. Nagy karácsonyi asztalfoglalás sorozatomban nemzetközi ünnepi ízeket, illatokat, élményeket mutatok be.

Az Unióban 1,1%-kal nőtt a tejtermelés

Az Eurostat új adatai szerint az Európai Unió gazdaságaiban a tejtermelés tavaly 1,1%-kal, 160,1 millió tonna nyers tejre nőtt.

10 éves csúcson az élelmiszerárak novemberben

Részben a kínálat szűkössége, valamint a szemestermények és a tejtermékek drágulása miatt novemberben már a negyedik egymást követő hónapban nőttek az élelmiszerárak a világon az előző hónaphoz képest.

Tejelő tehenészet fejlesztése Földesen

Vagy az eddigi technológiával küszködnek, vagy felszámolják. Ezt a két választási lehetőséget látta a Földesi Rákóczi Mezőgazdasági Kft. a tehenészeti telepénél. November 19-én aztán ünnepélyes alapkőletételre került sor, mert végül egy harmadik megoldás látszik megvalósulni: összesen 3,38 milliárd forintot szánnak a fejlesztésére.

Zöldfelületek - Van hová fejlődni

Országosan kevés a zöldfelületekre vonatkozó statisztika, pedig számos uniós irányelv és stratégia kapcsolódik ezekhez az információkhoz. Ezért egy kutatás keretén belül szakemberek igyekeztek összegyűjteni azokat az adatokat, amelyekből kiderül, mennyire zöld az ország.

Méhész, pék és sajtkészítő mestereket avattak

Méhész, pék és sajtkészítő mestereket avatott tegnap a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, összesen 32-en kapták meg mesterlevelüket. Az eseményen került átadásra az EuroSkills 2021 versenyen érmeket nyerő, az agrárágazatban indult magyar versenyzők elismerése is.

Mely élelmiszerekből lehet hiány jövőre? (I. rész)

2020 egy kihívásokkal teli évtizedet indított el. Az emberek élete komoly változáson ment keresztül egy globális világjárvány megjelenésével, és ezzel együtt bizonyos élelmiszerekből hiány is fellépett. Sajnos az élelmiszerhiány a világ számos országában folytatódott, és úgy tűnik, hogy a jövő évben sem lesz még vége…

Elkészült a tehén nélküli „tehén tej”

Egy amerikai cég kutatásának eredményeképpen olyan tejtermékeket, például sajtot és joghurtot képes elő állítani, amelyek úgy néznek ki, és olyan az ízük, mint a valódi tejtermékeknek. Tehenekre azonban nincs szükség.

Magán tejfeldolgozás és saját értékesítés

Nagy Péter édesanyja ragaszkodott a márkanévhez. A valaha tejtermeléssel is foglalkozó cég ma már csak tejet dolgoz fel, hogy a termékeket maga forgalmazza. A hosszúpályi székhelyű Hajdúsági-Tej Kft. Nagyné és Fiai Tej-Tejtermékek márkanév alatt gyárt és forgalmaz tejtermékeket.

A juhtej hasznos a szervezetnek és szépít is

A juhtej ritkán található dobozokban vagy üvegekben, azonban gyakran megtalálható számos termékben, például sajtokban, túróban, arckrémekben és szappanokban is. De érdemes – e juhtejet fogyasztani?