Back to top

10 nélkülözhetetlen, magas K-vitamin tartalmú élelmiszer

Hacsak nem vagyunk mélyen elmerülve a táplálkozás világában, valószínűleg kevésbé ismerjük a K-vitamint, mint a C-, az A- vagy a B-vitamin-komplexet. A K-vitamin alapvető szerepet játszik a szervezet működésében, főként a véralvadásban, a csontanyagcserében, valamint a szív és az erek működésében, hiánya például vérzési zavarokat, csontritkulást és szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhat.

Az A-, D- és E-vitaminhoz hasonlóan a K-vitamin is zsírban oldódik, így a felszívódása fokozódik, ha a K-vitaminban gazdag ételeket zsírokkal vagy olajokkal együtt fogyasztjuk. A K-vitamin vegyületeknek két elsődleges típusa van: a filokinon (K1-vitamin) és a menakinonok egy csoportja (együttesen K2-vitaminnak nevezik). A filokinon főként a leveles zöldségekben található meg, míg a menakinonokat baktériumok termelik, ezért fermentált élelmiszerekben és egyes állati eredetű ételekben találhatók meg.

A legtöbb férfi esetében a K-vitamin megfelelő napi bevitele 120 mikrogramm, a nők esetében pedig 90 mikrogramm.

Azoknak, akik vérhígítót szednek, más szükségleteik lehetnek, mivel ezek a gyógyszerek hatékonyan inaktiválják a K-vitamint.

Nem tudjuk hogyan is kezdjük neki a K-vitamin bevitelnek? Készüljünk fel arra, hogy sok zöld, növényi alapú élelmiszert fogunk látni a legmagasabb K-vitamin-tartalmú élelmiszerek listáján.

Petrezselyem

A petrezselyem több K-vitamin tartalmaz, mint bármely más élelmiszer. Mindössze 128 gramm ebből a hétköznapi gyógynövényből a napi K-vitamin érték 80%-át biztosítja, ezért fontoljuk meg, hogy friss petrezselymet adunk a salátákhoz, szendvicsekhez vagy akár a hamburgerekhez.

Kelkáposzta és más leveles zöldségek

A K-vitamin egyik legjobb forrásai a leveles zöldségek. Egy csésze (128 gramm) főtt spenót például a napi érték 740%-át biztosítja.

A kelkáposzta szintén kiemelkedően magas K-vitamin-tartalommal rendelkezik: egy csésze főtt keresztesvirágú zöldség 544 mikrogramm K-vitamint biztosít, ami a napi érték több mint 4,5-szerese.

Ezenkívül a salátákból is rengeteg K-vitaminhoz juthatunk. Egy csésze vajsaláta 56 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték közel fele. Sőt még a jégsaláta is megfelelő mennyiséget tartalmaz.

Brokkoli

A brokkolit rost-, kalcium- és C-vitamin-tartalma miatt tartják nagyra, de K-vitaminban is igen gazdag. Egy csésze főtt brokkoli 220 mikrogrammot biztosít, ami a napi érték közel kétszerese.

Kelbimbó

A brokkolihoz hasonlóan a kelbimbó is keresztesvirágú zöldség, amely tele van antioxidánsokkal, C- és K-vitaminnal. Egy csésze főtt kelbimbó például az ajánlott napi C-vitaminbevitel 107%-át, a K-vitamin napi értékének 182%-át, mintegy 219 mikrogrammot tartalmaz.

Káposzta

Bizonyára észrevettük azt a tendenciát, hogy a keresztesvirágú zöldségek magas K-vitamin-tartalmúak. Ez alól a káposzta sem kivétel, mivel minden csésze főtt káposzta körülbelül 165 mikrogrammot, vagyis a napi érték 136%-át tartalmazza.

A többi zöldséghez hasonlóan ez a K-vitamin is a filokinon (K1-vitamin) formájában van jelen,

de a savanyú káposzta, amely erjesztett káposzta, szintén jó K2-vitamin-forrás, mivel a laktobacillus baktériumok az erjesztési folyamat melléktermékeként K2-vitamint termelnek. Ezért egy finom savanyú káposztasaláta fogyasztásával egészséges adagot kaphatunk az alapvető tápanyagnak mindkét formájából.

Savanyúságok és erjesztett zöldségek

A savanyítás vagy erjesztési folyamat segít a savanyúságok, a kimchi és a savanyú káposztához hasonló ételek létrehozásában, ezáltal gazdag probiotikum forrássá teszi őket, és menakinont, azaz K2-vitamint is termel. Egy csésze savanyú uborka 130 mikrogramm (a napi érték 109%-a) K-vitamint tartalmaz. A kimchi, egy fűszeres, sós, fanyar ételízesítő, 65 mikrogrammot tartalmaz csészénként.

Spárga

A spárga az egyik legjobb forrása a prebiotikumoknak, vagyis bizonyos élelmi rostoknak, amelyeket a saját szervezetünk nem tud megemészteni, de a bélben élő hasznos baktériumok számára tápanyag-elixírként szolgálnak.

A spárga K-vitaminban is gazdag, csészénként 91 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték több mint 75%-a.

Kivi

A kivi tele van C-vitaminnal, E-vitaminnal és számos alapvető ásványi anyaggal. A finom húsú és apró, ehető magvakkal rendelkező kivi K-vitaminban is gazdag. Egy csésze közel 73 mikrogrammot tartalmaz, ami a napi érték 60%-a. A K-vitaminban gazdag gyümölcsök közé tartozik még az avokádó, a sütőtök, a gránátalma, az áfonya és a szeder.

Pesto

A pesto bazsalikomból, olívaolajból, fenyőmagból és parmezánból készült mártás vagy ételízesítő, de más fűszernövényeket, például petrezselymet is tartalmazhat. Ezek az összetevők közül többnek, például a bazsalikomnak és a petrezselyemnek, valamint a fenyőmagnak kivételesen magas a K-vitamin-tartalma. 28 gramm fenyőmag 15 mikrogramm K-vitamint tartalmaz. Ennek megfelelően 28 gramm pesto 95 mikrogramm K-vitamint tartalmaz, ami a napi érték közel 80%-a.

Édeskömény

Az édeskömény egy ropogós, ánizs ízű hagyma, finom, ehető hajtásokkal.

Az olasz konyhában széles körben használják, és a szívbarát mediterrán diéta egyik legfontosabba zöldsége.

Az édeskömény jó prebiotikum rostforrás, és csészénként 55 mikrogramm (napi érték 46%-a) K-vitamint biztosít.

Forrás: 
themanual.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A túlélő babér-levélbolha

A fűszerként használt nemes babéron ismét fölbukkant az új jövevény levélbolha. Bejövetelét több mint egy évtizede a megnövekedett dísznövény-behozatal tette lehetővé. Száraz és forró nyaraink pedig kedveztek a szaporodásának.

A propolisz hatóanyagai gátolhatják a koronavírusokat

Megvizsgálták a propoliszban található flavonoidokat, melyek gátolhatják egyes koronavírusok ACE2 receptorokhoz való kötődését. A legnagyobb kötési energiával a rutin rendelkezik.

Mire érdemes figyelni? - Források gazdálkodóknak

Az év elejétől számos új támogatási forma áll a mezőgazdasági termelők rendelkezésére, emellett újra elérhetővé válnak már ismert pályázati lehetőségek is.

Kis híján feledésbe merült téli vitaminforrás

A svájci agráriumot a nagyközönség számára népszerűsítő lid.ch oldalon a minap egy ősrégi, könnyen megtermeszthető és egész télen át szedhető friss vitaminforrásra hívták fel a figyelmet, amely rengeteg pozitív tulajdonsága miatt alig-alig van a kertészkedők látókörében. Nálunk is kapható a vetőmagja.

A kisállattápok ökológiai lábnyoma

Az Egyesült Királyság területének a kétszeresét kitevő termőföldet használunk kisállateledelek előállítására, számították ki brit kutatók. Az éves kisállateledel-forgalom szénlábnyomának elemzéséből az is kiderült, hogy ennek a mennyiségnek az előállítása során több üvegházhatású keletkezik, mint sok ország – például Mozambik vagy a Fülöp-szigetek – kibocsátása.

Nagy gondot jelent a madárinfluenza Franciaországban

A francia hatóságok 2,5 millió baromfi leölését rendelték el madárinfluenza miatt.

Jó idény vár a török szamócára

Valentin-nap közeledtével a nemzetközi piacokon megélénkül a szamóca iránti kereslet. A kedvelt gyümölcs idénye Törökországban már elkezdődött, az árak valamivel magasabbak lesznek a tavalyinál.

Öt étel, amivel gyorsabban leküzdhető a megfázás

Kutatások szerint az alábbi öt élelmiszer segíthet abban, hogy rövidebb idő alatt jobban érezzük magunkat megfázás esetén.

Emésztőrendszer és B12-vitamin-termelés

Egy pohár tej a felnőttek számára ajánlott napi B12-vitamin-bevitel nagyjából 46 százalékát tartalmazza. Egy kanadai kutatócsoport megvizsgálta, hogy mi minden befolyásolja a tehéntej B12-vitamin-tartalmát, és hogy miként lehetne optimalizálni és stabilizálni a vitamin mennyiségét annak érdekében, hogy minél jobb hatással legyen a tej az emberi egészségre.

Jelentős kutatás-fejlesztési tevékenységet igényel a magyar dió

A magyar dió relatív koraisága és korábbi sikerei ellenére sokféle termesztési és piaci nehézséggel szembesült az utóbbi években. Az évekig kifejezetten jó áron értékesített és az európai piacon elsőként megjelenő magyar dió helyzete az elmúlt esztendőkben jelentősen megváltozott.