
Az árak jelentősen megemelkednek nemcsak hazánkban, Németországban is. Az ukrán háború többek között az élelmiszerárak emelkedését felfokozza, ami nyugtalanságot okoz. A fogyasztók ahelyett, hogy a megszokott biotermékeket választanák vásárlásaikkor, most teljesen más stratégiát követnek.
Gyakran tapasztalható, hogy a vásárlók üresebb a bevásárlókosárral és pénztárcával távoznak a boltokból. Még a biopolcokról származó termékek esetében is ez a helyzet. A Bundesverband Naturkost Naturwaren (BNN) adatai szerint a bioboltok és bioszupermarketek lényegesen kevesebb árut adtak el az idei év első három hónapjában, mint az előző év azonos időszakában.

A BNN szakértői arra számítanak, hogy a fogyasztók egyre inkább az olcsóbb saját márkás termékek felé fordulnak.
"Ha az infláció továbbra is magas marad vagy tovább emelkedik, a fogyasztók gyakrabban választanak olcsóbb termékek közül, és aktívan keresik a különleges, akciós ajánlatokat" – fogalmaz a német szervezet egy friss tanulmányra hivatkozva. Ennek megfelelően különösen az alacsony jövedelmű háztartások szeretnének jobban odafigyelni az árra.
Cem Özdemir (Zöldek) agrárminiszter 2030-ra 30 százalékos biorészesedést szeretne elérni a német mezőgazdaságban, hangsúlyozva, hogy az ukrán háborút nem szabad érvként használni a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban bekövetkező ökológiai fordulat ellen, azonban a BNN szerint ezt a magasztos célt nem fogják tudni elérni a termelők.
Németországban az elmúlt években a bioélelmiszerek folyamatosan növelték piaci részesedésüket. A jó minőségű élelmiszerek már régen elhagyták a kizárólag biotermékek árusításával foglalkozó bioboltokat és nemcsak a szupermarketekben, de a diszkontboltokba is eljutottak.
A jóléti társadalom életszintje – alacsony munkanélküliség és növekvő jövedelem, magas megtakarítási szándék – megengedte, a magas mennyiségű biotermékek termesztését és előállítását.
Azonban a jelenlegi kiemelkedő infláció és a gazdasági aggályok miatt a kép megváltozik. Miután jól átvészelték a járványt, az európai élelmiszerboltok nehéz év elé néztek. Az inflációs nyomás, az árérzékenység és a megnövekedett verseny számos pozitív trendet megfordított.

Bár a háború kezdete óta nincsenek aktuális piaci adatok a biotermékekről, a fogyasztói magatartás a jelentős változást mutat: az IRI piackutató jelentése szerint az ukrajnai konfliktus kezdete óta lényegesen több vásárlójuk volt a diszkontoknak, jóval kevesebb a specializálódó boltoknak.
A BNN szerint kiderült, hogy a biofogyasztás igénye önmagában nem elég a táplálkozás, a klímavédelem és a biodiverzitás összeegyeztetéséhez.
A biotermelők felhívják a figyelmet arra, hogy a minisztérium indítson párbeszédet és pontos, valós adatokkal szolgáljon a fogyasztók számára. Mert a jobb, egészségesebb termékek vásárlásának megvan az ára. Másodszor pedig tegyék lehetővé a tervezést a gazdálkodók számára vagy engedje el a 2030-ra tervezett 30 százalék biotermelést.