0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 26.

A siker kulcsa a változás

Hogyan nyerhet új értelmezést a versenyképesség fogalma? Miként lehet előrelépni a válságálló-képességben, rugalmasságban, előre gondolkodásban, a változások időbeli észlelésében és kezelésében? Milyen szerepet játszhat a humán vagyon bővítése, a társadalmi tőke, a bizalmi szint erősítése? Miért érdemes erős értékláncokat létrehozni az agrárium és az ipar között? 

Új gazdasági kihívások, új válaszok – ez volt a téma a Szapáry Klub találkozóján. Dr. Csath Magdolna közgazdász, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kutatóprofesszora előadásában felvetette, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben miként alakult át versenyképesség fogalma. A professzor ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy a mostani gyorsan változó gazdasági környezetben csak akkor tud egy cég sikeres lenni, ha önmaga is változik. Ennek a folyamatnak többek között a része lehet az, hogy a vállalkozások olyan új termékeket, szolgáltatásokat fejlesztenek ki, amelyeket egy új piacon tudnak értékesíteni. De ide sorolható az is, ha átszervezik, hatékonyabbá teszik a működésüket, korszerűsítik a humánmenedzsmentet, és jobban ösztönzik a munkavállalóikat. 

„Az átalakulás lényege, hogy a vállalkozásoknak a saját erősségüket, ellenálló-képességüket kell fokozniuk, hogy válságállók legyenek. Hosszabb távra kitekintve pedig az innovációnak kell kiemelt szerepet kapnia” 

– tette hozzá. 

A professzor azt is kiemelte, hogy véleménye szerint nem a legmegfelelőbb a sokak által ismert és hangoztatott bruttó hazai össztermék (GDP) mutatón keresztül értékelni egy ország teljesítményét, ugyanis ez az adat a költés, a beruházás és a fogyasztás bővülését, azaz csupán mennyiségi növekedést mér. Ám a jelenlegi nemzetközi környezetbe nagyobb szerepet kell szánni a minőségi tényezőknek, az értékteremtésnek. Ehhez pedig nagyon fontos a tudás bővítése és a céges együttműködések erősítése, hangsúlyozta.

Dr. Csath Magdolna szerint a legjobban teljesítő ágazatot – az építőipar –, az úgynevezett piaci alapú szolgáltatások, a kereskedelem, a turizmus és a vendéglátás követi évek óta. A fő ágazatok közül csupán a humán területen – oktatás, egészségügy, szociális terület – és a mezőgazdaság terén volt tapasztalható hanyatlás.

Az innováció, az infokommunikációs terület kiemelt szerepe mellett a hazai mezőgazdaság újragondolására lenne szükség: nem a nyersanyagok exportjára szabadna csak korlátozódnia, hanem a feldolgozott, jó minőségű késztermékek kivitelére kellene törekedni, vélekedett Csath Magdolna.

„A legfontosabb a szemléletváltás: ne megoldani akarjuk a válságot, hanem felkészülni rá”

fogalmazott a szakember.

Csath Magdolna arra a kérdésre, hogy a pénzt tartja-e minden rossz gyökerének, azt válaszolta: nincs a pénzzel probléma, ha nem úr, hanem szolga, baj akkor van, ha a pénz életcéllá válik.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu