Back to top

Egynyári dísznövény, ami ehető, és még gyógyhatású is

A sarkantyúka: szép, finom és egészséges...Ez a csodaszép egynyári növény, amelynek szinte minden része ehető, elképesztően egészséges, sőt, még a bio kerti kultúra számára is áldásos hatású.

Fotó: wikipedia
Könnyű volt meghódítania a kertbarátokat

A Peruból származó sarkantyúka (Tropaeolum majus) a XVI. században került Spanyolországba, majd meghódította egész Európát. Törpe (20- 30 cm), kúszó (3- 4 méteres), csüngő és tarka levelű fajtája (T. majus ’Alaska’) is van. Nedves, jó vízelvezetésű, középkötött, szegényes talajon (habár a homokos talaj nem tartozik a kedvencei közé), napos vagy félárnyékos helyen él szívesen. A fagyveszély elmúltával helybe vethető.

 

Júniustól a fagyokig hozza sárga, narancs, piros illetve bordó színű, trombita alakú virágait és a nyár folyamán meghökkentően dús levéltengerrel képes beborítani a rendelkezésére álló területet.

Dekoratív és ízletes

Zsázsára emlékeztető ízű, C- vitaminban és ásványi anyagokban (pl.: kálium, kalcium, vas, kén, etc.) gazdag zsenge levelei, szára (apróra vágva) nyersen fogyaszthatók, nyári saláták és turmixitalok izgalmas összetevői. Az élénk színű virágok, amelyek egyébként szintén tekintélyes mennyiségű C- vitamint tartalmaznak pompásan mutatnak a salátákban, tehetjük levesekbe, díszíthetünk vele, megtölthetjük zöldfűszerekkel kevert krémsajttal, apróra vágva krémekbe keverhetjük vagy akár sós palacsinta tésztába mártva kisüthetjük. Az éretlen, zöld színű terméseiből hamis kapribogyót készíthetünk. Fogyasztható nyersen és főzve, az érett magokat megőrölve borpótlóként használhatjuk.

A legtöbb jótékony hatása nyersen érvényesül, de természetesen hőkezelve is fogyasztható, ám ekkor a hőérzékeny hatóanyagai elvesznek. Szárítás hatására is elveszti jellegzetes ízét és illékony hatóanyagait, ami még egy ok arra, hogy elsősorban frissen fogyasszuk.

Csak arra figyeljünk, hogy a túladagolása az érzékeny, esetleg fekélyes emésztőrendszert irritálhatja, továbbá vesebetegeknek és kisgyermekeknek is ajánlott kerülni a fogyasztását.

Sarkantyúka pesztó: egy hatalmas marék megtisztított sarkantyúkalevelet turmixoljunk össze negyed csésze szárazon megpirított dióval, fél csésze hidegen sajtolt napraforgóolajjal, fél csésze reszelt parmezánnal és egy csipet őrölt borssal.

Töltött sarkantyúlevél: hatalmas, tenyérnyi leveleket keressünk, mossuk meg, aztán hagyjuk megszáradni. A töltelék elkészítésénél legyünk nyugodtan kreatívak, válasszunk ízlésünknek megfelelő gabonafélét vagy helyettesítőt (rizst, árpát, bulgurt, kölest, quinoát, etc. vagy többfélét vegyesen), készítsük el hagyományos módon. Adhatunk hozzá darált húst vagy sóval és fűszerekkel ízesített szójagranulátumot. A leveleket fektessük az asztalra és porciózzuk a közepükre a tölteléket. Tekerjük fel szorosan, és készítsünk olyan kis csomagokat, mint amilyen a töltött káposzta. Hézagmentesen tegyük egy párolóserpenyőbe, öntsünk rájuk kevés vizet, amennyi még nem lepi el a batyukat, és pároljuk 15- 20 percig.

Fotó: wikipedia
Sarkantyúkacsipsz: válogassunk egy marék kisebb levelet, öblítsük le, majd hagyjuk felszáradni. Natúr vagy fűszerezett olajjal vékonyan permetezzük be, szórjunk rá egy kevés sót, helyezzük a leveleket sütőlapra és 135 °C-ra előmelegített sütőben süssük 10 percig.

Töltött sarkantyúvirág: keverjünk natúr sajtkrémbe ízlés szerint apróra vágott, friss fűszernövényeket, akár még sarkantyúlevél is kerülhet bele. Töltsük habzsákba, és minden előkészített virág közepébe nyomjunk egy adag krémet. A gyönyörű virágokat hasonló módon fűszeres túrókrémmel is megtölthetjük.

Hamis kapri sarkantyúkából: miután összegyűjtöttünk és megmostunk 200 g magtokot, egy tálba tesszük, rájuk öntünk annyi vizet, amennyi ellepi őket. Adjunk hozzá 1 teáskanál sót és keverjük meg néhányszor. Hagyjuk állni 2- 3 napon keresztül szobahőmérsékleten. A leszűrt terméseket tegyük át tiszta üvegbe. Egy lábasban kis lángon melegítsünk fel 200 ml fehérborecetet, főzzünk bele egy babérlevelet, és oldjunk fel benne 1 teáskanálnyi cukrot. Öntsük a meleg ecetet a termésekre, hogy teljesen ellepje őket, majd zárjuk le az üveget. Hűtőszekrényben 6 hónapig eltartható.

Maga mögé utasítja a szokványos antibiotikumokat

Több mint egy tucat erős antioxidáns hatású vegyületet fedeztek fel a növény különböző részeiben. C- vitamin tartalma révén erősíti a szervezet védekezőrendszerét, hozzájárul a fertőzések legyőzéséhez, segít kiiktatni a testünkben garázdálkodó ártalmas szabad gyököket, támogatja a kollagénszintézist. Immunerősítő hatású és mérsékli a szervezetszintű gyulladásos folyamatokat.

Említésre méltó, hogy antibiotikus hatása oly módon érvényesül, hogy közben nem károsítja a bélflórát. Ezáltal lekörözi a hagyományos antibiotikumokat a bakteriális légzőszervi fertőzések, hurutok, köhögés és húgyúti fertőzések kezelésében. Főzetéből 1- 2 csészényit javasolt fogyasztani naponta.

Néhány levél elrágcsálása segít szájfertőzések esetén, javítja az étvágyat és az emésztést. Vértisztító és enyhe diuretikus hatása is van. Mustárolajat tartalmazó magja szintén antibiotikus hatású, ezért légúti betegségek esetén lehet rá számítani.

Kívül- belül táplál és szépít

Frissen összemorzsolt levelével közvetlenül is lehet sebet fertőtleníteni. A levelek forrázatával panaszos, pattanásos, kiütéses bőrt kezelhetünk; fertőtleníti és gyógyítja a sebeket; kopaszodás esetén is sikerrel alkalmazható, továbbá a hajnövekedést is serkenti.

Erős gombaellenes hatása miatt segít a bőr- és körömgomba felszámolásában. A virágok és levelek főzete vörösre színezi a hajat.

Sarkantyúka tea: egy csésze apróbbra tépkedett levelet és virágot tegyünk egy liter forró vízbe, majd lefedve hagyjuk állni 15 percig. Leszűrés után elfogyaszthatjuk, használhatjuk bőr- és hajápolásra, vagy kihűlés után rovarok miatt szenvedő növényekre permetezhetjük.

A sarkantyúka rendkívül sokoldalú növény, intenzív hatóanyagaival vigyáz nem csak a kert, hanem a mi egészségünkre is. Amikor jól érzi magát, rengeteg szépséggel, táplálékkal és gyógyerővel mond köszönetet az életéért.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Sváb gasztronómia a Vértesben

Kis síkság, sok hegy, természeti és épített emlékek, kulturális és gasztrokulturális élmények. Cseresek, szurdokerdők, karsztok váltják egymást. Röviden így jellemezhetnénk a Vértest. Mindennek tetejébe Kőhányáspusztán ékszerdobozként várja a vendégeket a Vérteserdő Zrt. Gróf Esterházy Móric Ökoturisztikai Központ és Turistaháza.

A mikroalgák bőséges, egészséges táplálékot és takarmányt ígérnek bármilyen környezetben

A globális élelmiszer-ellátás számos fenyegetéssel néz szembe, beleértve az éghajlatváltozást, a háborúkat, a kártevőket és a betegségeket. Az emberi szem számára parányi organizmus – a mikroalgák – megoldást jelenthetnek.

Rózsák, fiatal fák, mediterrán eredetű növények: így óvjuk a kint telelő fagyérzékeny növényeket

Télen egyes növényeinkre fagyveszély leselkedik, hiszen vannak biztonsággal fagytűrő fajok, és vannak olyanok, melyek csak bizonyos hőmérsékletig fagytűrők. Vannak melyeknek nem is a fagy, hanem a téli nedvesség árt. És a fagytűrés mértéke is változó: mert ha a vesszők „nem értek be eléggé”, akkor az egyébként nagy mínuszokat elviselő faj egyede is kárt szenvedhet…

Megvan a saját lisztharmatuk

A lisztharmatgombák nagyon gyakran okoznak betegséget a legkülönfélébb növényeken. A fertőzés viszonylag könnyen felismerhető, a védekezésnek viszont következetesnek, rendszeresnek kell lennie. Gombaölő szerekkel és egyszerű anyagokkal is megvédhetjük a növényeket.

30 finom, alacsony szénhidráttartalmú étel, amit a dietetikusok ajánlanak

Manapság az alacsony szénhidráttartalmú diéták népszerűbbek, mint valaha. Jaclyn London, dietetikus szerint fontos megjegyezni, hogy csak azért, mert egy étel szénhidrátot tartalmaz, még nem jelenti azt, hogy egészségtelen. Sőt, a szervezetünknek szüksége van a szénhidrátokra a túléléshez.

Mi is pontosan a „longevity diéta”, és tényleg tovább fogunk élni tőle?

Talán hallottunk már a longevity, vagy "hosszú élet" diétáról, melynek szabályos követése hosszabb élettartamot ígér, de mi is ez pontosan, és különbözik-e egyáltalán más egészséges étrendektől?

"Pizza-kert": hozzávalók egy helyről

Rendezni, csoportosítani nemcsak a házban lehet, hanem a kert, vagy annak egyes részei is kaphatnak valamilyen tematikus funkciót a díszítő cél mellett.

Kínai éttermet függesztett fel a Nébih

Egy budapesti vendéglátó ipari egység ellenőrzése során súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülményekkel szembesültek a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrei. A feltárt hibák és hiányosságok miatt a szakemberek az étterem tevékenységét azonnali hatállyal felfüggesztették, továbbá 95,3 kg élelmiszert kivontak a forgalomból.

A rejtélyes luteolin, amely felveszi a harcot a gyulladás és a szorongás elleni küzdelemben

A krónikus gyulladás számtalan betegség kiváltó oka. Bár sok dolog kiválthat gyulladást a szervezetben, a jó hír az, hogy rengeteg olyan tápanyag van, amely segíthet kordában tartani. Az egyik ilyen tápanyag, amelyet szem előtt kell tartani, a luteolin, amely számos növényi eredetű élelmiszerforrásban megtalálható.

Gyógynövények: kihasználatlan sokféleség

Biológiai sokféleség szempontjából hatalmas potenciál lakozik a gyógynövényekben is, többnyire kihasználatlanul. Mai életünket tekintve, a legtöbb háztartásban már a kamillateát sem használják, annak ellenére, hogy jótékony hatásait mindenki ismeri.