Tapasztalt, nagy szakmai tudással, közepes gazdasággal rendelkező zöldségkertészek alakították meg a Zöldség Világ Kft.-t, amely 2019-ben 86. termelői értékesítő szervezetként kapott végleges elismerést hazánkban. A manapság legbiztosabb piacot, az áruházi beszállítást célozták meg. Ez sikerült, jelenleg öt kiskereskedelmi hálózatnak szállítanak a Prémium Kert Kft. közvetítésével. Emellett egyebek közt német, osztrák és cseh láncokba is eljutnak termékeik, illetve a Prémium Kert cégcsoport saját Vitamin Szalon szaküzleteit is ellátják áruval.
Paprikából ráadásul a legszélesebb választékot kínálják az országban, mert tölteni való, hegyes erős, kaliforniai, Palermo és kápia típust is termesztenek. A hajtatott paradicsom nagy része fürtös, amit koktél fajták egészítenek ki. Az összesen mintegy 40 hektáros hajtatási felület zöme korszerű üvegház, de termesztenek fűtött és fűtetlen fóliában is. Az összes megtermesztett zöldséget a tészen keresztül értékesítik, az előzetes mérleg szerint a tavalyi mintegy 3000 tonnás forgalomból 1,2-1,3 milliárd forint bevételt értek el. „Korábban is ismertük egymást, többekkel üzleti kapcsolatban is álltunk, a tész ugyanakkor lehetőséget ad arra, hogy még versenyképesebbek legyünk, mindenekelőtt a posztharveszt és a logisztikai tevékenység közös fejlesztésével”, magyarázta Rácz József kereskedelmi vezető.
Alapvető, hogy mindenki biológiai növényvédelmet alkalmaz, rendelkezik GlobalGAP és GRASP tanúsítványokkal, a termék osztályozásával, csomagolásával, címkézésével azonban nem kell foglalkozniuk, fejlesztéseiket is a termesztésre fordíthatják. A tész saját, fekete M20-as ládáiba szedett, előválogatott termésből a szegedi telepen készítenek árut. Eddig összesen mintegy 700 millió forintot ruháztak be olyan fejlesztésekbe, amelyek a piacra jutást segítik, a gépesítéshez a tész operatív programja keretében sikerrel pályáztak nemzeti és uniós támogatásokra. Ezeknek köszönhetően működik most a telephelyen négy korszerű válogató-csomagoló gépsor, amelyek nemcsak gyorsabbá, hatékonyabbá teszik a folyamatokat, hanem sok kézi munkát is kiváltanak. Elegendő megbízható munkaerőt találni ugyanis Szeged környékén sem könnyű, bár idén szerencséjük van, diákmunka keretében a megyeszékhelyen felsőoktatásban tanuló külföldi hallgatókat közvetítettek ki hozzájuk.
Az állagmegőrző csomagolást kapott kígyóuborkát súly szerint hat-nyolcfelé válogatja, és azt is be lehet állítani rajta, hogy az azonos méretű termésekből a kívánt 12-14-24 darabot gyűjtőzze. A jelenleg használt zsugorfólia már lebomló.
Külön gépsor válogatja a paprikát, göngyöleget ürít, osztályoz, egyenként méri a bogyókat, és a kívánt tömegre, 500-1000 grammra csomagolja újrahasznosítható BOPP fóliákba.
A legújabb beszerzésük szintén egyedülálló az országban. A fürtös paradicsomot az olasz Zeta gépsoron csomagolják, és az okos megoldásoknak köszönhetően a szokásosnál kevesebb ember kell hozzá, mert a 75 serlegre előre betárazott bogyókból a gép választja ki, hogy melyik szükséges a tálcába rakott fürthöz, hogy az elérje a kívánt súlyt. Nem a dolgozóknak kell próbálgatni, hogy mi illik leginkább bele, hogy ne csapják be a fogyasztót, de ne is legyen túlsúlyos a kiszerelés, hiszen az ráfizetés a tésznek.
A berendezés a hagyományos műanyag 250-500 grammos tálcákon kívül alkalmas a közeljövőben a fenntarthatóság jegyében bevezetendő teljesen új, kizárólag papírból készült, teljesen lebomló dobozok fogadására, címkézésére, sőt 5 kilogrammos kartondobozok egalizálására is.
A közös áruvá készítést természetesen szigorú nyomon követéssel végzik, minden termék származása visszavezethető a termelőig. A tagoktól márciustól novemberig beérkező friss zöldség és a már készre csomagolt áru csak rövid időt tölt az öt hűtőkamra valamelyikében, hiszen naponta indulnak a kamionok a vevőkhöz.
Minden szezon előtt megtervezik, hogy ki mekkora felületen körülbelül mennyi és milyen zöldséget termeszt. A szedési időszakban pedig hetente ajánlják be a termelők az árut, és az előzetes áruházi alkuk alapján már a beszállításkor tudják a heti árakat. Az elmúlt években több hektár növényházzal bővítették a tagok a termesztésüket, és továbbiakat is terveznek, többeknek már elnyert, megvalósításra váró pályázata is van.
Emellett közös marketingre költenek, a termékek Alföldi Zöldség márkanéven viszik a tagok jó hírét, és minden évben kiállítanak a berlini Fruit Logisticán. A tész termelői alkotják a Kertész Klub Magyarország Egyesület magját, és a Zsendülés konferencia aktív résztvevői.