0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. február 21.

Az 5 legkönnyebben emészthető élelmiszer

A könnyen emészthető élelmiszerek tulajdonsága, hogy élelmi rost- és zsírtartalmuk egyaránt alacsony. Az állag sem mindegy: minél puhább, jól rágható a falat, annál egyszerűbb dolga van gyomrunknak.

gyomorAz emésztés, mely legfőképp a gyomorsav és a vékonybél emésztőenzimeinek feladata, sok energiát vesz igénybe szervezetünk részéről. Bizonyos élethelyzetekben pedig szükségszerű, hogy minimalizáljuk emésztőrendszerünk igénybevételét. Ilyen lehet a gyomorbántalmakkal, hasmenéssel való küzdelem, de akár egy enyhébb megbetegedés is. Vannak olyan egészségügyi állapotok, melyek egyenesen megkövetelik, hogy csak könnyen emészthető táplálékot vigyünk szervezetünkbe.

Az irritábilis bél szindróma (IBS), a gyomorhurut és – fekély, a gyulladásos bélbetegség során különösen fontos, hogy az orvosunk által javasolt kezelések mellett tehermentesítsük emésztőrendszerünket is.

Az alábbiakban a health.com szakembere ajánlása alapján osztjuk meg az 5 legjobb ételt arra az esetre, ha valamilyen okból kifolyólag kímélnünk kell gyomrunkat.

Fehér lisztes élelmiszerek

fehér lisztes kenyér

A rostok olyan szénhidrátok, melyek anélkül haladnak át az emésztőrendszeren, hogy lebomlanának. Így aztán a magas rosttartalmú élelmiszerek, mint például a teljes kiőrlésű gabonából készült pékáruk, növelik a gyomorban lévő emésztetlen táplálékok arányát, felgyorsítva ezzel a bélmozgást. Ezzel alapjáraton nem is lenne akkora probléma, a baj akkor kezdődik, ha az illető éppen puffadással, hasmenéssel küzd. Ugyanis

ekkor a rost többet árt, mint használ.

Az olyan feldolgozott élelmiszerek, mint a fehér rizs, a fehér lisztből készült kenyér készítése során a termék rosttartalma jelentősen csökken, így ideiglenesen a legjobb választásnak bizonyulnak gyomorbántalmak esetén. Ám vigyázzunk, az egészséges szervezet nagyon is igényli a rostokat, melyekből a modern táplálkozás révén amúgy is csekély mennyiséget viszünk be. Így aztán gyógyulás után mindenképp gondoskodjunk a kellő rostbevitelről!

Hámozott, konzerves és párolt gyümölcsök

Néhány gyümölcs rosttartalma kifejezetten magas, ennélfogva nehezebben is emészthető. Az élelmi rostok nagy része a gyümölcsök héjában, magjában lakozik. Emiatt van az, hogy a málna az egyik legmagasabb rosttartalmú gyümölcs, lévén, hogy jócskán vannak benne magok. Ha mindenképp friss gyümölcsöt szeretnénk fogyasztani, együnk érett banánt vagy sárgadinnyét, ezek ugyanis rosttartalma viszonylag alacsony.

Ha az alma, a körte héját eltávolítjuk, könnyebben emészthetővé válnak a friss gyümölcsök is.

A puhábbak, mint például a szilva is jó alternatívák, vagy akár párolhatjuk is őket, hogy megkönnyítsük feldolgozásukat. Akár konzerves verziót is választhatunk, ám figyeljünk arra, hogy cukrozatlan terméket vásároljunk!

Jól megfőtt zöldségek

A friss gyümölcsökhöz hasonlóan a zöldségek sem arról híresek, hogy gyomrunk könnyen elbánna velük. Ám főzéssel segíthetünk ezen, hiszen az eljárás során a zöldség sejtfala puhábbá válik, a benne lévő keményítőt egyszerűbben le tudják bontani a gyomorenzimek.

Cukkinit, sütőtököt magmentesen, spenótot, héj nélküli krumplit, zöldbabot, céklát, répát is fogyaszthatunk alapos főzés után.
Forrás: health.com

Magazin ajánló: