0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 15.

Az áru mindig megtalálja a vevőt

A hazánkban termesztett paradicsom mennyiségének megugrásával egyre fontosabb a megbízható piac, és az áruházak annak számítanak.

A paradicsom termelői ára idén szinte minden héten alatta maradt a tavalyinak, a típustól függően kisebb-nagyobb mértékben, holott a termesztési költségek tovább nőttek. A nagyon korai húsvét sem kedvezett a termelőknek, hiszen attól fogva, mint mindig, ebben az évben is fokozatosan csökkent az ár. Sajnos a paradicsomhajtatók az előző évinél várhatóan kisebb jövedelemre számíthatnak, véli Janó Imre. A Délalföldi Kertészek Szövetkezete értékesítési vezetője szerint a paradicsomhajtatás további növelésének feltétele a megbízható külföldi vevőkör megtalálása.

DélKerTÉSZAz idei kedvezőtlen árak oka egyebek közt, hogy a déli országok hosszabb ideig szállítottak az előző évinél alacsonyabb áron a vevőiknek, miközben a gazdasági nehézségek miatt a fogyasztók pénztárcája soványabb a kelleténél, így csökkent a vásárlóerő.

Az értékesítést továbbra is az akciók mozgatják, normál áron jóval kevesebb termék fogy, ezért ezt a lehetőséget értékelniük kell a termelőknek. A kötelező akciók tehát nem rombolják a termelők megélhetését, hanem segítik, és bár a kertészek ilyenkor kevesebb pénzt kapnak az árujukért, a kedvezmény elsősorban abból ered, hogy az áruházak lemondanak az – amúgy igen magas – árrésük javáról.

Mennyiségi ugrás a paradicsom termesztésében

Janó Imre szerint az áruházi akciók segítik a termelők megélhetését

A hazánkban termesztett paradicsom mennyiségének megugrásával egyre fontosabb a megbízható piac, és az áruházak annak számítanak, hangsúlyozta Janó Imre. A DélKerTÉSZ itthon öt kiskereskedelmi láncba szállít paradicsomot, és ma már szinte egész évben kínál valamilyen típusú árut. A pályázatoknak köszönhetően ugyanis a tagjainál is jócskán – 7 hektárról mintegy 28 hektárra – nőtt az üvegházi felület, és a régi, elavult berendezések helyén, vagy zöldmezős beruházásként épült high-tech növényházakban zömmel paradicsomot hajtatnak.

A kertészek azért döntöttek így, mert az új üvegházakban a paradicsom hozamát lehet annyival megnövelni, hogy a beruházás biztonsággal megtérüljön és az árbevételből fizetni tudják a hiteleiket.

A korszerű technikával ellátott magas üvegházakban fürtös paradicsomból elérhető a korábbi hozamok akár kétszerese is, négyzetméterenként 60-65 kilogramm, amíg paprikából a fejlettebb technológia nem tudott érdemi hozamnövekedést eredményezni, hangsúlyozta Janó Imre.

A hozamokból kiindulva az új üvegházakban először mindenki fürtös paradicsom termesztésében gondolkodott, piaci szempontból azonban szükséges a választék bővítése. Így a tész tagjai az idén 15 hektáron hajtatnak hagyományos fürtös fajtákat, 13 hektárt pedig a kisebb termésátlagot adó, ám drágábban értékesíthető koktél- és cseresznyeparadicsomok foglalnak el. Ez utóbbiak hozzáadott értékét a csomagolás is növeli, ami a típusok beazonosításához is kell. Fürtös paradicsomot csak a szezon elején csomagolnak, hogy megkülönböztethető legyen a hazai áru az importtól.

A DélKerTÉSZ kínálatában a paradicsomkülönlegességek szinte teljes palettája szerepel, ezeket zömmel csomagolva értékesítik

A DélKerTÉSZ paradicsomkínálatát először cseresznyeparadicsomokkal, majd a klasszikus koktélfajtákkal színesítették.

Később kizárólagos termesztői lettek az apró, nagyon édes bogyójú Sweetelle datolyaparadicsomnak, és ma már szamóca alakú (Strabini F1) és szilva alakú (Ardiles F1) fajtákat is termesztenek, tehát a különlegességek teljes palettáját lefedik, és ehhez fokozatosan építették a piacot.

Egyensúlyra kell törekedni

A termékekhez egyedi árat rendelnek, magyarázta Janó Imre, hiszen a típusoknak, fajtáknak nagyon eltérő a hozamuk és a termesztési költségük. Az árképzésnél azt a logikát követik, hogy ha a fürtös paradicsomot egy egységért értékesítik, akkor a koktél típusért két, a még kisebb bogyókért pedig legalább három egységet kellene kapni. Ez utóbbiaknak ugyanis jócskán kisebb a hozamuk, viszont jóval nagyobb a kézimunka-igényük. Szerencsére a különlegességekért a fogyasztók hajlandók többet adni. Bár kecsegtető a magas ár, ezek arányát is csak addig szabad növelni, amíg van rájuk kereslet.

Forrás: Kertészet és Szőlészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: