A globális termelés mértéke ingadozhat egyebek közt a fogyasztói kereslet, a mezőgazdasági politika és a kertészeti technológia fejlődése függvényében. A termelési adatokat és tendenciákat gyakran a kertészeti kereskedelmi szövetségek, a mezőgazdasági exporttanácsok és a kutatóintézetek jelentik.
Annak ellenére, hogy Hollandia kiemelkedő szerepet tölt be ebben az iparágban, más országok is hozzájárulnak a jácinthagyma-termeléshez, különösen azok, amelyek éghajlata kedvez ennek a tevékenységnek. Ezek közé tartozhatnak például az Egyesült Államok egyes régiói, például a Csendes-óceán parti területek. Az Egyesült Királyság és Franciaország több térségében is magas színvonalú a virághagymák termesztése. Japán különösen a hazai piacai és a hagyományos kertek számára termeszt jácinthagymát. Törökország történelmileg a tulipánhagyma termesztéséről ismert, de jácinthagymát is tudnak nevelni.
A piaca is színesebb lett
A jácinthagymák kereskedelmi termelői jellemzően többféle csatornán keresztül forgalmazzák termékeiket.
A helyi tulajdonú és a láncok tulajdonában lévő kertészeti központok és faiskolák tipikus kiskereskedelmi értékesítési pontok, ahol a hobbikertészek jácinthagymákat vásárolhatnak. Számos termelő és speciális hagymaelőállító cég katalógusokat és online áruházakat használ, hogy szélesebb piacot érjen el, közvetlen szállítást kínálva a fogyasztóknak és a szakembereknek. A virág- és kertészeti kiállításokon való részvétel segít az új és népszerű jácintfajták bemutatásában, ami mind az ipari vásárlókat, mind az egyéni kertészeket vonzza. A tájépítészeti cégek gyakran nagy mennyiségben vásárolnak hagymákat nagyszabású kerti létesítményekhez és szezonális kiállításokhoz. A jelentős felesleggel rendelkező országok, például Hollandia termelői világszerte exportálják a hagymákat.
Minden piaci szegmensnek megvannak az igényei a hagymák méretét, színét és virágzási idejét illetően, ami termelői oldalról különböző marketing- és termékfejlesztési stratégiákat tesz szükségessé.
A jácinthagyma iránti keresletet is befolyásolhatják a fogyasztói trendek. Mind több fogyasztó érdeklődik az olyan hagymák iránt, amelyeket tanúsítottan ökológiai vagy fenntartható módszerekkel termesztettek. A termelők és a forgalmazók ezért ennek megfelelően átalakítják termesztési gyakorlatukat, és környezetbarát bizonyítványokkal rendelkező hagymákat hoznak forgalomba. Az e-kereskedelem térhódítása megkönnyítette a fogyasztók számára a hagymák online vásárlását. A gyártók terjedelmes katalógusokat kínálnak. Mivel egyre több ember él a városokban, ahol korlátozott a hely, előtérbe került a konténeres kertészkedés és a dísznövények beltéri nevelése is. A termelők ezért kínálhatnak előre beültetett jácinthagymákat és beltéri virágzásra alkalmas termékeket is.
A kertészek gyakran keresik az egyedi színeket, formákat és illatokat. Ennek az igénynek a kielégítésére a nemesítők és a kereskedők a ritka vagy egzotikus jácintfajták forgalmazására összpontosíthatnak.
A forgalmazók gyakran kiemelik a kertészkedés terápiás előnyeit, hogy megragadják ezt az egészségtudatos vásárlói réteget. Emellett vonzó virágaikkal és illatukkal a jácintok népszerű ajándékok.
Az interneten elérhető információk sokasága miatt a fogyasztók nem csupán termékeket keresnek, hanem útmutatást és tippeket is a sikeres termesztéshez. A termelők egyre gyakrabban oktatási tartalmakat és útmutatót készítenek, hogy támogassák marketingjüket.
Köszönetnyilvánítás
A kutatás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal „A körforgásos gazdaság megvalósíthatósága a honvédelmi tevékenységek során” című, TKP2021-NVA-22 azonosítószámú Tématerületi Kiválósági Program támogatásával valósult meg, a Körforgásos Gazdaság Elemző Központ (KGEK) vezetésével.
Ez is érdekelheti: