0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. december 6.

A jácintról régen és ma

A legkedveltebb hagymás dísznövények egyike a jácint, a tavaszi kertek illatos, színes, feltűnő dísze. Számos fajtája ismert. De hogyan vélekedtek róla korábban és napjainkban?

A globális termelés mértéke ingadozhat egyebek közt a fogyasztói kereslet, a mezőgazdasági politika és a kertészeti technológia fejlődése függvényében. A termelési adatokat és tendenciákat gyakran a kertészeti kereskedelmi szövetségek, a mezőgazdasági exporttanácsok és a kutatóintézetek jelentik.

Annak ellenére, hogy Hollandia kiemelkedő szerepet tölt be ebben az iparágban, más országok is hozzájárulnak a jácinthagyma-termeléshez, különösen azok, amelyek éghajlata kedvez ennek a tevékenységnek. Ezek közé tartozhatnak például az Egyesült Államok egyes régiói, például a Csendes-óceán parti területek. Az Egyesült Királyság és Franciaország több térségében is magas színvonalú a virághagymák termesztése. Japán különösen a hazai piacai és a hagyományos kertek számára termeszt jácinthagymát. Törökország történelmileg a tulipánhagyma termesztéséről ismert, de jácinthagymát is tudnak nevelni.

A piaca is színesebb lett

jácint
A hobbikertészek is kedvelik

A jácinthagymák kereskedelmi termelői jellemzően többféle csatornán keresztül forgalmazzák termékeiket.

Gyakran nagy mennyiségben adnak el nagykereskedőknek, akik aztán a kiskereskedők, a kertépítők és más piacok számára értékesítik.

A helyi tulajdonú és a láncok tulajdonában lévő kertészeti központok és faiskolák tipikus kiskereskedelmi értékesítési pontok, ahol a hobbikertészek jácinthagymákat vásárolhatnak. Számos termelő és speciális hagymaelőállító cég katalógusokat és online áruházakat használ, hogy szélesebb piacot érjen el, közvetlen szállítást kínálva a fogyasztóknak és a szakembereknek. A virág- és kertészeti kiállításokon való részvétel segít az új és népszerű jácintfajták bemutatásában, ami mind az ipari vásárlókat, mind az egyéni kertészeket vonzza. A tájépítészeti cégek gyakran nagy mennyiségben vásárolnak hagymákat nagyszabású kerti létesítményekhez és szezonális kiállításokhoz. A jelentős felesleggel rendelkező országok, például Hollandia termelői világszerte exportálják a hagymákat.

Minden piaci szegmensnek megvannak az igényei a hagymák méretét, színét és virágzási idejét illetően, ami termelői oldalról különböző marketing- és termékfejlesztési stratégiákat tesz szükségessé.

A jácintok vonzerejét a fogyasztói piacokon élénk színük, kellemes illatuk és viszonylag könnyű ter­mesztésük adja, ami népszerűvé teszi őket az amatőr és a hivatásos kertészek körében egyaránt.

A jácinthagyma iránti keresletet is befolyásolhatják a fogyasztói trendek. Mind több fogyasztó érdeklődik az olyan hagymák iránt, amelyeket tanúsítottan ökológiai vagy fenntartható módszerekkel termesztettek. A termelők és a forgalmazók ezért ennek megfelelően átalakítják termesztési gyakorlatukat, és környezetbarát bizonyítványokkal rendelkező hagymákat hoznak forgalomba. Az e-kereskedelem térhódítása megkönnyítette a fogyasztók számára a hagymák online vásárlását. A gyártók terjedelmes katalógusokat kínálnak. Mivel egyre több ember él a városokban, ahol korlátozott a hely, előtérbe került a konténeres kertészkedés és a dísznövények beltéri nevelése is. A termelők ezért kínálhatnak előre beültetett jácinthagymákat és beltéri virágzásra alkalmas termékeket is.

A kertészek gyakran keresik az egyedi színeket, formákat és illatokat. Ennek az igénynek a kielégítésére a nemesítők és a kereskedők a ritka vagy egzotikus jácintfajták forgalmazására összpontosíthatnak.

A kertészkedés és a szellemi és fizikai jóllét összekapcsolása növelheti az érdeklődést a kertészeti tevékenységek, köztük a hagymaültetés iránt.

A forgalmazók gyakran kiemelik a kertészkedés terápiás előnyeit, hogy megragadják ezt az egészségtudatos vásárlói réteget. Emellett vonzó virágaikkal és illatukkal a jácintok népszerű ajándékok.

Az interneten elérhető információk sokasága miatt a fogyasztók nem csupán termékeket keresnek, hanem útmutatást és tippeket is a sikeres termesztéshez. A termelők egyre gyakrabban oktatási tartalmakat és útmutatót készítenek, hogy támogassák marketingjüket.

Köszönetnyilvánítás

A kutatás a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal „A körforgásos gazdaság megvalósíthatósága a honvédelmi tevékenységek során” című, TKP2021-NVA-22 azonosítószámú Tématerületi Kiválósági Program támogatásával valósult meg, a Körforgásos Gazdaság Elemző Központ (KGEK) vezetésével.

Ez is érdekelheti:

A fenntartható kertészeti termesztés titkos fegyverei

A sokarcú zuzmó

Forrás: Kertészet és Szőlészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: