A zöld tölteni való paprikatípus színárnyalat és forma szerint is nagyon fajtagazdag, ugyanis kissé eltér a fogyasztók ízlése az ezt kedvelő régiókban, Csehországban, Szlovákiában, a Balkánon és a volt szovjet tagállamokban.
Nem győzi meg őket a kiváló íz. Az itthon nem értékesíthető többletet főként a szlovák kereskedők viszik el a nagybani piacról.

Korábban a Kaméleon F1 kapcsán tapasztalta meg az előadó, hogy hiába volt meg minden ahhoz, hogy a fajta sikeres legyen, hiszen korai, bőtermő, stressztűrő nagyon finom terméssel, mégsem lehetett eladni nagy mennyiségben a zöld színe miatt. A délszláv államokban azonban tíz évig vezette a piacot és ott még mindig megkerülhetetlen a termesztésben.
Legalább ötven hektár
A termesztése eltér a hagyományos fehér paprikáétól, de már van olyan kertész itthon is, aki megtanulta, és jó minőséget kínál. A termés többsége ma még elsősorban itthon kel el. Ahhoz, hogy bekerüljünk a nyugati piacra, a hazai kertészeknek erős spanyol és holland versenytársakkal kell szembenézni, és szigorú minőségi követelményeknek kell megfelelni. Ez utóbbi már nem okoz gondot, viszont jóval nagyobb árualapra lenne szükség, legalább 50 hektár termésére, anélkül esélytelen az előrelépés. Jó lenne, ha a közelmúltban meghirdetett támogatással építeni tervezett 80 hektár üvegház egy részébe kaliforniai paprika kerülne, mondta Rajki Attila.

Bőven van tehát választási lehetőség, ha valaki paprikát szeretne termeszteni. Bármilyen típusban gondolkodunk is azonban, nem lehet fejjel menni a falnak, azaz csak kellő piacismerettel szabad belevágni a termesztésbe, hangsúlyozta a szakember. Ezenkívül a sikeres bevezetésnek feltétele a bizalom a termelő és a kereskedő között.
Türelem és stabil háttér is kell, hiszen nagyon ritka, hogy már az első évben megjön a siker, általában három-négy év, mire egy új típus beindul, márpedig a kudarcos éveket finanszírozni kell. A hatékonyság erősítése ugyancsak feltétele a versenyképességnek, főként a kaliforniai paprikánál, ennél a típusnál ugyanis még messze nem értük el a holland termésátlagot, és minőségben is lehet még fejlődni.
Ha meg akarjuk tartani a jelenlegi termőfelületet és saját piacainkat, akkor hatékonyabban kell paprikát termelni, amiben sokat segíthetnek a szaktanácsadók.