Az elmúlt évben az európai fogyasztók 888 milliárd eurót költöttek élelmiszerekre és italokra. Ebből a hatalmas összegből 37%-ot a „azonnali fogyasztás” kategóriára fordítottak – ide tartoznak mind a bolti, mind az éttermi csatornákon keresztül elérhető gyorsan fogyasztható ételek.
Az „azonnali fogyasztás” kategória azokat az ételeket és italokat foglalja magában, amelyeket azonnal, akár a helyszínen meg lehet inni vagy enni, így semmilyen előkészítést nem igényelnek. Ide sorolhatók például a készételek és snackek, mint a szendvicsek, saláták, vagy meleg ételek és italok – melyeket már nem csak vendéglátó egységek, de a kiskereskedelmi boltok is egyre nagyobb választékban kínálnak.
A Circana, a fogyasztói viselkedés komplexitásának egyik vezető szakértője, azt is kimutatta, hogy az európai élelmiszeripar egységeket a vásárlók jelentősen többször keresték fel, a látogatások száma az elmúlt négy évben 35,2 milliárdról 51,5 milliárdra nőtt.
Határok elmosódása: készételek nem csak étteremből
A Circana CREST adatain alapuló kutatás szerint a hagyományos élelmiszeripari és kiskereskedelmi határok egyre inkább elmosódnak. A fogyasztók egyre inkább a kényelemre törekszenek. A készételek, mint például az előre csomagolt saláták, szendvicsek és meleg ételek, már nemcsak az éttermekben, hanem a szupermarketekben, kisboltokban és benzinkutakon is kedvelt termékek.
A boltok versenytársakká váltak a HORECA (hotelek, éttermek, kávézók) szektorral szemben. A fogyasztók egyre inkább a hagyományos éttermeken kívüli lehetőségeket keresik.