Élelmiszerkereskedelem átalakulása
Ez az átalakulás más csatornák, például a bolti eladások növekedését is elősegíti, míg a hagyományos éttermek, különösen a pandémia utáni időszakban, veszítenek a piacból. Az éttermek piaci részesedése 2021-ben 79%-ról 2024 júniusáig 77%-ra csökkent, míg a kiskereskedelmi csatornák piaci részesedése ugyanezen időszakban 21%-ról 23%-ra nőtt.
Edurne Uranga, a Circana európai élelmiszeripari alelnöke elmondta: „A fogyasztók többé nem ragaszkodnak a hagyományos kategóriákhoz. A döntésüket a kényelem, az ár-érték arány és az élmény határozza meg, függetlenül attól, hogy egy gyorsétteremből vagy egy szupermarket készételei közül választanak.”
A gyorséttermek, mint a McDonald’s, a Burger King, a Subway és az O’Tacos, nemcsak egymással, hanem a nagy európai szupermarketláncokkal is versenyeznek, mint például a Tesco, a Mercadona, a Spar és az Edeka.
Bolti eladások növekedése
Az elmúlt hét évben a bolti eladások Európa legtöbb országában folyamatosan növekedtek. 2024 júniusára a francia élelmiszeripari szektor (azonnali fogyasztásra fókuszálva) vezeti a listát a legmagasabb fogyasztói költési aránnyal, 6,8%-kal, ami 17,5%-os növekedést mutat. Az Egyesült Királyság szorosan követi, 6,6%-os részesedéssel, Németország 5,8%-kal, Spanyolország 4,2%-kal és Olaszország 3,5%-kal.
A fogyasztók lelkesen fogadják az új bolti készétel trendeket, különösen ebédidőben. Ez a szegmens tavaly közel 9%-os növekedést mutatott, ami jól tükrözi a készétel iránti igényt mind ebédre, mind uzsonnára.
Ajánljuk még: