Az Európai Bizottság által végzett legutóbbi Eurobarométer-felmérés rávilágít a változó táplálkozási trendekre és fogyasztói szokásokra. A felmérés szerint 2021 óta 6 százalékponttal, 58%-ra csökkent azoknak az európaiaknak a száma, akik havonta legalább egyszer fogyasztanak otthon halat vagy akvakultúra-terméket.

Hasonlóképpen, a felmérés szerint 4 százalékponttal csökkent azon európaiak aránya, akik hetente legalább egyszer vásárolnak halat (23%), és 4 százalékponttal nőtt azon fogyasztók aránya, akik soha nem esznek halat (15%).
A környezeti és etikai hatások továbbra is a legkevésbé figyelembe vett tényező a termékválasztás során ‒ a fogyasztók mindössze 17%-a számára ez a fő szempont.
2021 óta a vadon fogott termékek előnyben részesülnek, szemben a gazdaságban nevelt termékekkel.
Az uniós fogyasztók részletesebb címkéket szeretnének. Amint arról az Euractiv beszámolt, egy nem kormányzati szervezet tavaly szeptemberben közzétett jelentése rámutatott arra, hogy Franciaországban, Spanyolországban és Belgiumban a feldolgozott tengeri termékek címkéiről hiányoznak az alapvető információk. Más, szintén az ágazathoz tartozó szervezetek egyértelműbb címkézési szabályokat követelnek.

Az Európai Bizottság jóváhagyta azt a 122 millió eurós támogatási programot, amelynek célja, hogy Dánia csökkentse a halászati és akvakultúra-ágazat CO2-kibocsátását. A program, amely a halgazdaságokat hivatott segíteni energiafogyasztásuk környezetbarátabbá tételében, 2029 végéig tart.

Speciális markológép emeli ki a halakat a külső halágyból a karácsony előtti lehalászáskor a tömörkényi halastavaknál 2017. november 29-én.
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Magyarországon az egy főre jutó éves halfogyasztás a 2013-ban mért 5,7 kilogrammról 2024-re 6,7 kilogrammra emelkedett – ezzel azonban hazánk még mindig az uniós rangsor végén helyezkedik el. A javulásban egyébként jelentős szerepet játszottak az agrártárca intézkedései, például a haltermékek áfájának 5%-ra való csökkentése, illetve a Ma-Hal és az AMC halfogyasztást népszerűsítő kampányai, amelyek 2013 és 2020 között 24%-kal növelték a halfogyasztást. Az agrármarketingre és promócióra 2020 után 700 millió forintot fordítottak, a kampányok pedig 2027-ig folytatódnak.