0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Kistermelői tanulságok Olaszországból: mi a sikeres REL-ek titka?

Az európai élelmiszerrendszer fenntarthatósága és a helyi gazdaságok megerősítése érdekében egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a rövid élelmiszerláncok (REL).

A tudásátadás jelentősége

A Campagna Amica célja a kistermelők támogatása, a helyi értékesítési lehetőségek megteremtés. Fotó: Kujáni Katalin

Az Európai Bizottság is felismerte, hogy a termelőknek a támogatási adminisztráción túl speciálisabb tudásra van szükségük, amely kiterjed az üzletimodell-tervezésre, az agroturizmusra, a jogszabályokra, a marketingre, a digitalizációra és még számos egyéb ismeretanyagra. Erre vonatkozóan több jó példa van Európában, melyek közül az olasz modell is ezt a megközelítést követi, és olyan tanácsadást nyújt, amely a helyi sajátosságokhoz igazodik, és segíti a termelőket a diverzifikációban és a fenntartható gazdálkodásban.

Olaszországban a Campagna Amica nevű szervezet segíti a kistermelőket a piacra jutásban és a fenntartható gazdálkodásban, a helyi termékek értékének növelésében.

A tanácsadás olyan szintű, hogy például ha valaki úgy dönt, visszaköltözik vidékre és ott gazdálkodással kezd el foglalkozni, akkor az első lépéstől (jogi adminisztráció, a helyi bevált vetőmagok vagy haszonállatok kiválasztásáig stb.) segíteni tudnak. Van ismeretük arról, hogy helyi szinten milyen termékre van kereslet és ezt javasolják az induló gazdáknak. De az is nagyon érdekes, hogy ha valaki a sajtkészítés, ezáltal az állattartás mellett tette le a voksát, az első években komoly nehézségekkel néz szembe, ám, hogy ne adja fel, a szervezet állatgondozókat kölcsönöz a gazdasághoz, hogy az ifjú gazda egyszer azért elutazhasson nyaralni.

A szervezet egységes arculatot biztosít a termelőknek, a nálunk őstermelőinek nevezett piacokon történő megjelenéshez. Ezen piacokat a Campagna Amica szervezi, és az egységes sátrakat, pultot, kötényt biztosítja a tagoknak, de tanácsadást nyújt a vetésforgóval, a fajtákkal és az értékesítéssel kapcsolatban is.

A modell egyik legfontosabb eleme a „zéró kilométer” nevű szabályozás, amelyet a Veneto régió a világon elsőként ért el az úgynevezett nulla kilométeres élelmiszerek értékesítését szabályozó törvény bevezetésével. A döntést a Coldiretti nemzeti gazdálkodói szervezet rendkívül innovatív lépésként értékelte, és a törvény bevezetését szorgalmazta a régióban, számos vállalat támogatásával.

A világon először az új rendelet meghatározza a nulla kilométer fogalmát, amely pontos és szükséges jellemzőket határoz meg, beleértve a szezonalitást, a környezeti fenntarthatóságot, az érzékszervi minőséget és a kulináris hagyományokkal való kapcsolatot.

A szabályozás állítólag lehetővé teszi a helyi hatóságok számára, hogy hatékonyabban népszerűsítsék a helyi termékeket, előnyben részesítve a helyi kiskereskedelmi és vendéglátó egységeken keresztül értékesített helyi termékek fogyasztását.

Ami azonnal feltűnik az a közös arculat. Mindent a szervezet biztosít a termelőnek a tagdíj fejében, amíg a termelő el nem dönti néhány piaci alkalom után, hogy marad-e a piacon. Ha igen, akkor kedvezményes áron meg kell vennie a teljes arculati csomagot: asztalterítő, molino, roll-up, kötény. Fotó: Kujáni Katalin
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: