0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Miért annyira ellenszenves a növényi alapú étkezés?

A vegetáriánus és a növényi alapú élelmiszerek népszerűsítéséhez mindenki erős képzeteket társít, legyenek azok pozitívak vagy negatívak. De hogyan lehetne elfogadtatni a társadalommal ezeket az irányzatokat?

Szociális kihívások

2024-ben óriási felzúdulást váltott ki, amikor Finnországban bemutatták az északi táplálkozási ajánlást, melyben a vöröshúsok, a húskészítmények és a só csökkentését javasolják.

Az új ajánlás több vegetáriánus élelmiszert javasol: több zöldség, gyümölcs, teljeskiőrlésű gabona, hüvelyesek és fenntartható módon fogott vagy tenyésztett hal legyen az emberek tányérján. Az ajánlás erősen megosztotta a nyilvánosságot

– pont ugyanezt tapasztalták Malila és kollégái is.

Bár a változás az egyéni szinten kezdődik, a szociális struktúra is fontos szerepet játszik ebben, mutatott rá a szakember.

„Az élelmiszer igen erős része a társadalmi identitásunknak. Ha és amennyiben a vegetáriánus ételek negatív érzéseket váltanak ki, nem sokan akarják megkockáztatni, hogy kapcsolatba hozzák őket velük. A csoporthoz tartozás evolúciós motívum. Szükségünk van embertársaink elfogadására.”

Fotó: Freepik

Arra kell koncentrálni, hogy ezeket a termékeket hogyan mutatják be.

A húsfogyasztás csökkentése kulcskérdés, ha egy élhető jövőt szeretnénk magunknak és az állatoknak. A kritikus kérdés azonban az: hogyan tegyük divattá a vegetáriánus életmódot?

– mutatott rá Malila.

A kutatás azt mutatja, hogy a marketing segítségével sokkal kreatívabban lehetne rávenni az embereket az étkezési szokásaik megváltoztatására. A különböző fogyasztók másféleképpen győzhetőek meg. Malila javaslata szerint az üzenetnek

inkább arra kéne fókuszálnia, miért jobb az egyes emberek számára, ha vegetáriánusok lesznek, ahelyett, hogy a környezetvédelemre helyeznék a hangsúlyt.

„Az emberek ösztönzése a fenntarthatóbb élelmiszer-választásra nem csak az árról vagy arról szól, hogy egy termék íze olyan-e, mint egy Michelin-csillagos mesterműé. Ezekből az eredményekből világosan kiderül, hogy a fenntartható élelmiszereknek egy új imázsra van szükségük, ha azt társadalmilag elfogadhatóvá akarják tenni. Az új marketingnek a sztereotípiák és érzelmek ügyes felhasználásával kell olyan stratégiát megalkotnia, mellyel leküzdik az előítéleteket” – mondja Malila.

Fotó: Askar Abayev/Pexels

A társadalmi elfogadás rendszerszintű változást igényel

Számos érv szól amellett, hogy ne térjünk át a növényi alapú étrendre – de legalábbis fogyasszunk többet belőlük. Az egyik leggyakrabban felhozott érv a költség. Malila szerint több finn kutatás is létezik arra, hogy bár a vegetarianizmus esetében az ár nem a legfőbb akadály, azonban attól még lényeges. Ennél azonban sokkal nagyobb ellenállást jelent a „mit gondol majd rólam a szomszéd” hozzáállás.

Malila üzenete egyértelmű:

a vegetarianizmusnak új normává kell válnia, és ehhez jelentős rendszerszintű változásokra van szükség a társadalomban.

„Egy ilyen változás mellett hosszú távon kell elkötelezni magunkat. Magának a vegetarianizmusnak rendszerszintű arculatváltásra van szüksége, amely magában foglalja az EU-t, az országot, a vállalkozásokat, a fogyasztókat és a szervezeteket”.

Forrás: Phys.org

Magazin ajánló: