0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 20.

Ársapkák, importnyomás és a jövő dilemmái: a magyar élelmiszeripar útkeresése

A magyar élelmiszeripar sorsdöntő időszakhoz érkezett: a 2023-as jelentős visszaesés után, a 2024-es szerény növekedés és a 2025 eleji újabb csökkenés rávilágít az ágazat mélyen gyökerező problémáira.

Mit tehetünk az önellátás erősítése érdekében?

A problémákból a megoldások is adódnak. Dr. Gyuricza Csaba négy sürgős teendőt javasolt:

  1. Stabil és fenntartható agrárellátás: figyelembe véve a klímaváltozást, járványveszélyt és a globális ellátási láncok sérülékenységét.
  2. Élet- és versenyképes regionális feldolgozó üzemek kialakítása.
  3. Hatékonyságjavításban rejlő tartalékok feltárása és kiaknázása.
  4. Rövid ellátási láncokat támogató, hatékony logisztikai infrastruktúra kialakítása.

A MATE vezetőjeként kiemelte az egyetem szerepét is, mint fogalmazot ez a klímaadaptációs agrárstratégia kidolgozása, a gyakorlatorientált képzések, a kockázatkezelést segítő gazdaságtervezési modellek, és az agrárdigitalizációs program. Dr. Gyuricza Csaba szerint mindezek együttesen egy szemléletváltást jelentenek, ami elengedhetetlen a valódi élelmezési szuverenitás és önrendelkezés eléréséhez Magyarországon és Európában egyaránt.

Árréstop, importnyomás és fenntartható jövő – Kerekasztal-beszélgetés a hazai élelmiszeripar értékesítési lehetőségeiről

A Portfolio AgroFood 2025 konferencia kerekasztal-beszélgetésén a hazai élelmiszeripar vezető szereplői vitatták meg az aktuális belpiaci trendeket, exportlehetőségeket és az ágazatot érintő kihívásokat. A beszélgetésen Friedrich László (MATE) moderátor vezetésével Éder Tamás (Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége), Giczi Gergely (Agrármarketing Centrum), Nagyné Legény Ildikó (MAGOSZ Gazdasszony Tagozat), Ruck János (Gallicoop) és Tarpataki Tamás (Agrárminisztérium) osztotta meg gondolatait.
Fotó: Portfolio

Az első negyedéves adatok szerint a belföldi élelmiszer-értékesítés stagnált, míg az export enyhe visszaesést mutatott.

Az agrár-élelmiszeripari export 2024-ben rekordot, 13,7 milliárd eurót ért el, és jelentős, 4 milliárd eurós külkereskedelmi többletet generált.

A magasan feldolgozott termékek aránya az exporton belül kedvezően, 40% fölé tolódott, a cél az 50% elérése az évtized végére. Azonban az európai gazdasági problémák hátráltatják a magasabb minőségű magyar termékek exportját.

Az árréstopok bevezetése nem generált jelentős változást a fogyasztásban, de feszültté tette a beszállítók és a kereskedők viszonyát. A szabályozott termékkörökben megnőtt az import iránti igény, és a „brand” termékek forgalma is nőtt, mivel árrésüket a saját márkások szintjére kellett csökkenteni. Azonban ezen termékek jelentős része importból származik. A sapka alá nem tartozó termékeknél a kereskedők nyomást gyakorolnak az átadási árak csökkentésére, kompenzálva ezzel az elvesztett árrést.

Az alapanyag-ellátás sérülékenységét jól mutatja a madárinfluenza helyzete, ahol a túlzott kitörések Magyarországon alapvető problémára utalnak, gátolva a kiszámítható gyártást és fejlesztést. Az iparág vezetői szerint a tömegtermékek piacán a jól szervezett termékpályák versenyeznek, ezért elengedhetetlen a szervezett integrációk kialakítása.

A fogyasztás lassú növekedése ellenére a magyar lakosság megtakarításai rekord szinten vannak, ami az inflációs sokk feldolgozásának és egyfajta biztonsági pufferzóna kiépítésének tudható be.

Az importtermékek aránya a belföldi piacon lényegesen magasabb, mint más hasonló európai országokban.

Az import visszaszorításához minőségibb, feldolgozottabb magyar termékekre, valamint a fogyasztóvédelem erősítésére van szükség a rossz minőségű importkészítményekkel szemben. Azonos ellenőrzéseket kellene alkalmazni a külföldi beszállítókkal szemben is, mint a hazai gyártókkal.

A jövőre nézve a nemzetközi kockázatok – német gazdaságpolitika, vámháború, ukrajnai helyzet – csökkenése reményre ad okot. A szakértők szerint a rendelkezésre álló fejlesztési források hatékony felhasználása, a stratégiai nyugalom és a feldolgozottsági szint erősítése alapvető a magyar élelmiszeripar jövőbeni sikeréhez.

Fotó: Portfolio
Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: