A koronavírus-járvány mindenkit megvisel érzelmileg, sokakat anyagilag is, a külföldi, illetve hazai járványügyi korlátozások, a fogyasztói magatartás megváltozása kiszámíthatatlanná tette az adventi időszakot is.
Dán és német termesztők tapasztalata szerint a karácsonyfák iránti kereslet idén 30 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Bár a karácsonyi idény még javában tart, a kereskedők vegyesen vélekednek.
A hazai alig drágult
A hazai fenyőárusok összességében bizakodóak, hiszen a vágott fenyő változatlanul népszerű. Noha az igazán nagy roham csak december közepe után indul, a várakozások szerint nem lesz visszaesés, hiszen a fenyőfa – legyen az vágott, konténeres vagy földlabdás – elmaradhatatlan kelléke az ünnepi díszbe bújtatott otthonoknak.
A hazai cserepes árut földlabdával termelik ki, míg a külföldről érkezett fákat az ültetéstől kezdve cserepekben nevelik.
Hazánkban mintegy 3200 hektáron termelnek karácsonyfát, és ez 5-6 ezer családnak nyújt megélhetést, noha sokan csak melléktevékenységként foglalkoznak a termesztéssel. Mindössze néhány nagyobb termelő van, akinek ez a fő bevételi forrása.
Vas megyében mintegy 1200 hektáron, Zalában hozzávetőlegesen 1000 hektáron, míg Somogyban körülbelül 600 hektáron telepítettek ültetvényeket, erre a célra ezeken a tájegységeken a legmegfelelőbb a talaj és a klíma. A zalai falvakban egyébként exportra is termelnek, a közép-európai országokba, sőt még Németországba is szállítanak.
A Nordmannhoz általában azért ragaszkodnak a vevők, mivel nem hullik a levele, a lucfenyőt elsősorban az illata miatt szeretik, és az előző években az ezüstfenyő kereslete is nőtt.
A szervezet tájékoztatása szerint csak kismértékben emelkedhet idén a belföldön termesztett karácsonyi fenyő ára, ugyanakkor a legnépszerűbb fajta, az import Nordmann-fenyő az árfolyamváltozás miatt 10-15 százalékkal drágulhat. A lucfenyő méterenként várhatóan 3000, az ezüstfenyő 4000-5000, a Nordmann pedig 6000 forintba kerül, de sok helyen darabárat határoznak meg az eladók.
A fák kitermelése november közepétől kezdődik, először a földlabdás fenyőfákkal, amelyeket az exportra szánt példányok követnek. Olaszországba változatlanul a lucfenyőt szállítják a termesztők, a környező országokba, a román és szlovák piacra pedig vegyesen kerülnek a fajok.
Hazánkba főleg Nordmann-fenyő érkezik, nagyrészt Dániából, a behozott mennyiség 500-600 ezer darab. Az évek óta erősödő keresletre válaszul az elmúlt tíz évben nagy mennyiségben telepítettek Nordmann-fenyőt a magyar gazdálkodók is, így ebből széles hazai választék várja a vásárlókat. Az ezüstfenyőből, lucfenyőből idén is lesz elég, főleg a kisebb méretűekből.
A szakmaközi szervezet szerint célszerű őstermelőknél, bejáratott, megbízható árusítóhelyeken megvásárolni a fenyőfákat, mert azokat csak decemberben vágják ki, ezért tartósabbak, szebbek.
Kényelmi szolgáltatás
Az onlinefenyo.hu weboldal üzemeltetője, Horváth Iván szerint egyre több karácsonyfát adnak el online, de egyelőre közel sem annyit, mint a hagyományos helyi értékesítők. A cég elsősorban dél-dunántúli (somogyi, zalai) családi termelőkkel áll kapcsolatban, mivel ők is arról a vidékről származnak. Jelenleg mintegy húsz helyről vásárolnak, de a termelők listája a piac méretének növekedésével együtt minden évben bővül.
Ráadásul nagyon rövid időtartamra korlátozódik, hiszen mindenki az utolsó egy hétben szeretné megkapni a fát, ezért jelenleg a legsűrűbben lakott és legjobb úthálózattal rendelkező országrészre, Budapestre és Pest megyére fókuszálnak.
A vállalkozás indulásakor azt tűzték célul, hogy a hazai kistermelőket támogatva kényelmi szolgáltatást vezetnek be, és megmutatják, hogy a hazai első osztályú fenyőfák minősége nem marad el a külföldi, főként dán fenyőkétől. Úgy vélik, hogy a magyar termelők által elültetett csemeték minősége, az alkalmazott technológia és gondolkodásmód is sokat fejlődött, változott az utóbbi évtizedben, így hosszú távon szavatolható a legjobb minőség. Az online piac folyamatosan fejlődik, ám még mindig sokan tartanak a szolgáltatástól, nem bíznak benne, hogy időben és megfelelő minőségű fát kapnak. Ezért a cég garanciát vállal az általa kiszállított fákra. Évről évre magas a visszatérő vásárlók száma, azaz mind többen elégedettek a szolgáltatással.
Náluk is a Nordmann-fenyő a legkeresettebb, mivel nem szúr, és tűleveleit hosszan megőrzi a meleg szobában is. A legtöbbet a 180-220 centiméter magasságú fenyőből adnak el.
A szállítási költségek és a munkabérek emelkedése miatt idén emelték a fenyők árát. Horváth Iván szerint idén az online megrendelések száma jelentősen nőtt, nyitottabbak lettek az emberek az online megoldások és a házhoz szállítás iránt, mert szeretnének távol maradni a zsúfolt árusítóhelyektől. Ennek tudatában online kampányt folytatnak és a helyszíni értékesítési területüket is megnövelték a budapesti Szentendrei úton. Arra is ügyelnek, hogy a kiszállítás során is a lehető legkisebbre csökkentsék a fertőzés esélyét.
Ahhoz, hogy egy fenyő körülbelül két méter magasra nőjön, 6-8 év szükséges, ez idő alatt folyamatosan gondjukat kell viselni a fáknak, permetezni, trágyázni, metszeni, a területet kaszálni kell, sőt a vadkár miatt körbe kell keríteni a táblát. Ezek pedig komoly kiadással járnak. A termelők a kivágott fák helyett mindig újakat ültetnek, így folyamatos a körforgás 6-8 évente. Ezeket a mezőgazdasági területeket kizárólag erre a célra hasznosítják, tehát nem az erdőkből vágják ki a fenyőket.
Bogár László, a Praktikus Kft. vezetője karácsonyfa-nagykereskedést üzemeltet Budapesten, külföldi és hazai karácsonyfákat egyaránt árulnak. A hazai fenyők náluk nem drágultak tavaly óta, az importfák árát azonban emelniük kellett a növekvő euróárfolyam miatt. A hazai karácsonyfát közvetlenül a termelőktől vásárolják.
Az idei szezonban jó forgalmat várnak, mivel várhatóan kevesen tudnak elutazni az ünnepekre. A kereskedő úgy tapasztalta, hogy a vírus nem okozott fennakadást eddig sem az értékesítésben, sem a beszerzésben, és ha az árusítás zavartalan lesz, akkor lényeges változással nem számol az idén.
Csak saját fenyőt árulnak
Babics István, a Zalaerdő Zrt. erdőmérnöke megkeresésünkre elmondta, hogy az erdőgazdaság évente összesen mintegy 2000 vágott fenyőt értékesít karácsony előtt. Öt hektáron termelnek Nagykanizsa mellett. Az értékesített mennyiség felét a Nordmann-fenyő teszi ki, a másik felén szinte azonos arányban osztozik az ezüst- és a lucfenyő, elenyésző mennyiségben erdeifenyőt is árulnak. Viszonteladókat és magánszemélyeket is kiszolgálnak. Minden évben annyi csemetét ültetnek, amennyi fát eladtak. A viszonteladókat november végétől várják, a magánszemélyeket pedig december közepétől szolgálják ki Nagykanizsán friss vágásból származó fenyőkkel.
Bekőné Polner Katalin erdészeti igazgató elmondta, hogy KEFAG Zrt. Juniperus Parkerdészete Kecskeméten közel 40, illetve Szombathely mellett mintegy 20 hektáron termeszt fenyőket, díszfákat, díszcserjéket. Földlabdás, konténeres és vágott fenyőt is árulnak, Nordmann-, ezüst-, luc- és feketefenyő, valamint szerb luc is szerepel a kínálatukban. Konténeresen 1000-1200, földlabdásan 300-400, vágott fenyőként 500-600 darabot értékesítenek évente, ennek nagyjából az ötöde román vásárlókhoz kerül. A fák többsége 0,5 és 2,5-3 méter közötti magasságú, de extra méretű, akár 5-6 méteres fenyőkkel is ki tudják szolgálni az érdeklődőket.
Magánszemélyeket Kecskeméten szolgálnak ki december második hetétől, a fogyástól függően mindig frissen vágott fenyőt értékesítenek. Ennek megfelelően nem jellemző, hogy nagyobb mennyiség megmaradna, ha mégis, annak ágait konténeres cserjék téli takarására használják fel. Idén a konténeres földlabdás fenyők ára minimálisan emelkedett, a költségek növekedésével arányosan.
Nehéz helyzetben a virágboltok
A járványhelyzet több szempontból nehéz helyzetbe hozta a virágboltok többségét is. A magas euróárfolyam miatt a szálas virág és a cserepes növények beszerzési ára nagyon megemelkedett. Különösen nehéz helyzetbe kerültek azok a virágboltok, amelyek nagy forgalmú belvárosi elhelyezkedésük okán főként a betérő vásárlókat vagy a turistákat szolgálták ki. Ám nagy vesztesei a járványnak a rendezvények dekorálására szakosodott cégek is.
Ez a forgalom azonban az idén elmaradt, ráadásul a környező irodaházak, éttermek, szállodák is zárva vannak, senki nem rendelt karácsonyi dekorációt, a bevétel messze elmarad az előző évekéhez képest.
Az adventi koszorúk mellett az ajtódíszekre és mikulásvirágra van leginkább kereslet. Noha a beltéri növényeket nem keresik kifejezetten, a karácsonyi kaktusz, ciklámen jól fogy, de sajnos az áruházláncok gyakran olyan olcsón árulják, mint amennyiért a nagybani piacon a virágboltos hozzájuthat. Az azálea, jácint, és az örök sláger, az orchidea a legkeresettebb növények. Friss vágott virágból lényegesen kevesebb fogy az előző évek azonos időszakához képest, mivel alig-alig térnek be a vásárlók, szinte üresek az utcák. Szomoru Miklós katasztrofálisnak látja a helyzetet, kereskedőként pedig a kormányzati intézkedések közül semmilyen segítséget nem tudott igénybe venni.
Feltűnően kevés dekorációs kelléket értékesítenek, és adventi koszorúkra is sokkal kevesebb az érdeklődő. Ez kevésbé a járványnak tudható be, sokkal inkább annak, hogy hobbiból vagy melléktevékenységként sok kézműveskedő magánszemély készít az otthonában adventi díszeket.
Érezhetően megnőtt a sírdíszek, koszorúk iránti igény. Beltéri növényekből hasonló forgalmat tapasztal, mint a korábbi években, jól fogy az amarillisz, a ciklámen, a mikulásvirág és az orchidea. Ezekből a termékekből árban nem tudja felvenni a versenyt a hipermarketekkel, ám úgy tapasztalja, hogy a hosszú idő alatt kiépített bizalom meghálálja magát. A barátságos, nyitott, és főleg szakmai ismeretekkel rendelkező eladók miatt az emberek szeretik virágboltban megvásárolni a növényeket, ahol mindig kapnak szakszerű ápolási tanácsokat is.
Alsó-Antal Orsolya, a miskolci Virágcentrum tulajdonosa is arról számolt be, hogy idén különösen nehéz a tervezés az adventi időszakban. Vágott virágot, cserepes dísznövényt és dekorációs kellékeket forgalmaznak. Kellékekből jellemzően az extra, luxus termékek iránt érdeklődnek a vevők, míg az általános standard termékek forgalma messze elmarad a megszokottól. A vágott virágot a holland tőzsdén vásárolják, de a magas tőzsdei árak és az euróárfolyam miatt sokkal kevesebb virágot tudnak itthon eladni.