0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 26.

Készen állnak az ünnepekre a fenyőfatermesztők

November végén fellobbant az adventi koszorún az első gyertyaláng, és azzal kezdetét vette a karácsonyvárás időszaka. A kereskedők, virágboltosok, fenyőárusok egy része bizonytalansággal vágott neki az ünnepi előkészületeknek, míg mások úgy látják, hogy az otthon maradó emberek többet költenek majd idén az ízléses díszítésre, és attól fellendül a forgalom.

A koronavírus-járvány mindenkit megvisel érzelmileg, sokakat anyagilag is, a külföldi, illetve hazai járványügyi korlátozások, a fogyasztói magatartás megváltozása kiszámíthatatlanná tette az adventi időszakot is.

A külföldi iparági szakemberek, fenyőfatermesztők ősszel még derűlátóak voltak, úgy vélték, hogy a fogyasztók idén nagyobb figyelmet fordítanak majd a minőségre, mind a karácsonyfát, mind a karácsonyi díszítéseket illetően.

Dán és német termesztők tapasztalata szerint a karácsonyfák iránti kereslet idén 30 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Bár a karácsonyi idény még javában tart, a kereskedők vegyesen vélekednek.

A hazai alig drágult

A hazai fenyőárusok összességében bizakodóak, hiszen a vágott fenyő változatlanul népszerű. Noha az igazán nagy roham csak december közepe után indul, a várakozások szerint nem lesz visszaesés, hiszen a fenyőfa – legyen az vágott, konténeres vagy földlabdás – elmaradhatatlan kelléke az ünnepi díszbe bújtatott otthonoknak.

A Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének tájékoztatása szerint Magyarországon 2-2,5 millió fa fogy évente, ennek 3-4%-át konténeres áruként értékesítik.

A hazai cserepes árut földlabdával termelik ki, míg a külföldről érkezett fákat az ültetéstől kezdve cserepekben nevelik.

Hazánkban mintegy 3200 hektáron termelnek karácsonyfát, és ez 5-6 ezer családnak nyújt megélhetést, noha sokan csak melléktevékenységként foglalkoznak a termesztéssel. Mindössze néhány nagyobb termelő van, akinek ez a fő bevételi forrása.

Vas megyében mintegy 1200 hektáron, Zalában hozzávetőlegesen 1000 hektáron, míg Somogyban körülbelül 600 hektáron telepítettek ültetvényeket, erre a célra ezeken a tájegységeken a legmegfelelőbb a talaj és a klíma. A zalai falvakban egyébként exportra is termelnek, a közép-európai országokba, sőt még Németországba is szállítanak.

A kitermelt fák 70 százaléka Nord­mann-fenyő, 20 százaléka ezüstfenyő, 10 százaléka pedig lucfenyő.

A Nord­mannhoz általában azért ragaszkodnak a vevők, mivel nem hullik a levele, a lucfenyőt elsősorban az illata miatt szeretik, és az előző években az ezüstfenyő kereslete is nőtt.

A szervezet tájékoztatása szerint csak kismértékben emelkedhet idén a belföldön termesztett karácsonyi fenyő ára, ugyanakkor a legnépszerűbb fajta, az import Nordmann-fenyő az árfolyamváltozás miatt 10-15 százalékkal drágulhat. A lucfenyő méterenként várhatóan 3000, az ezüstfenyő 4000-5000, a Nord­mann pedig 6000 forintba kerül, de sok helyen darabárat határoznak meg az eladók.

A karácsonyi fenyőket nagyrészt faiskolai árudákban, közterületeken és online értékesítik, míg a mini fenyőket – főleg cukorsüvegfenyőket – virágboltokban, bevásárlóközpontokban, barkács­áruházakban árulják.

A fák kitermelése november közepétől kezdődik, először a földlabdás fenyőfákkal, amelyeket az exportra szánt példányok követnek. Olaszországba változatlanul a lucfenyőt szállítják a termesztők, a környező országokba, a román és szlovák piacra pedig vegyesen kerülnek a fajok.

Hazánkba főleg Nordmann-fenyő érkezik, nagyrészt Dániából, a behozott mennyiség 500-600 ezer darab. Az évek óta erősödő keresletre válaszul az elmúlt tíz évben nagy mennyiségben telepítettek Nordmann-fenyőt a magyar gazdálkodók is, így ebből széles hazai választék várja a vásárlókat. Az ezüstfenyőből, lucfenyőből idén is lesz elég, főleg a kisebb méretűekből.

A szakmaközi szervezet szerint célszerű őstermelőknél, bejáratott, megbízható árusítóhelyeken megvásárolni a fenyőfákat, mert azokat csak decemberben vágják ki, ezért tartósabbak, szebbek.

Kényelmi szolgáltatás

Az onlinefenyo.hu weboldal üzemeltetője, Horváth Iván szerint egyre több karácsonyfát adnak el online, de egyelőre közel sem annyit, mint a hagyományos helyi értékesítők. A cég elsősorban dél-dunántúli (somogyi, zalai) családi termelőkkel áll kapcsolatban, mivel ők is arról a vidékről származnak. Jelenleg mintegy húsz helyről vásárolnak, de a termelők listája a piac méretének növekedésével együtt minden évben bővül.

A cég a megrendelt fenyőt nemcsak házhoz szállítja, hanem a legtöbb esetben be is faragja a karácsonyfa-talpba, és a megrendelő kérése szerinti helyre állítja, ezért ez a szolgáltatás nagyon munkaerő-igényes.

Ráadásul nagyon rövid időtartamra korlátozódik, hiszen mindenki az utolsó egy hétben szeretné megkapni a fát, ezért jelenleg a legsűrűbben lakott és legjobb úthálózattal rendelkező országrészre, Budapestre és Pest megyére fókuszálnak.

A vállalkozás indulásakor azt tűzték célul, hogy a hazai kistermelőket támogatva kényelmi szolgáltatást vezetnek be, és megmutatják, hogy a hazai első osztályú fenyőfák minősége nem marad el a külföldi, főként dán fenyőkétől. Úgy vélik, hogy a magyar termelők által elültetett csemeték minősége, az alkalmazott technológia és gondolkodásmód is sokat fejlődött, változott az utóbbi évtizedben, így hosszú távon szavatolható a legjobb minőség. Az online piac folyamatosan fejlődik, ám még mindig sokan tartanak a szolgáltatástól, nem bíznak benne, hogy időben és megfelelő minőségű fát kapnak. Ezért a cég garanciát vállal az általa kiszállított fákra. Évről évre magas a visszatérő vásárlók száma, azaz mind többen elégedettek a szolgáltatással.

Egyre többen keresik a földlabdás és konténeres fenyőket, hogy az ünnepek után kiültethessék a kertben.

Náluk is a Nord­mann-fenyő a legkeresettebb, mivel nem szúr, és tűleveleit hosszan megőrzi a meleg szobában is. A legtöbbet a 180-220 centiméter magasságú fenyőből adnak el.

A szállítási költségek és a munkabérek emelkedése miatt idén emelték a fenyők árát. Horváth Iván szerint idén az online megrendelések száma jelentősen nőtt, nyitottabbak lettek az emberek az online megoldások és a házhoz szállítás iránt, mert szeretnének távol maradni a zsúfolt árusítóhelyektől. Ennek tudatában online kampányt folytatnak és a helyszíni értékesítési területüket is megnövelték a budapesti Szentendrei úton. Arra is ügyelnek, hogy a kiszállítás során is a lehető legkisebbre csökkentsék a fertőzés esélyét.

A termelőknél sok bizonytalanságot tapasztaltak, mindenki tartott a járvány kapcsán életbe lépő, az év végi értékesítést befolyásoló intézkedésektől, hiszen sokaknak a megélhetéséhez nélkülözhetetlen a fenyők eladásából származó bevétel.

Ahhoz, hogy egy fenyő körülbelül két méter magasra nőjön, 6-8 év szükséges, ez idő alatt folyamatosan gondjukat kell viselni a fáknak, permetezni, trágyázni, metszeni, a területet kaszálni kell, sőt a vadkár miatt körbe kell keríteni a táblát. Ezek pedig komoly kiadással járnak. A termelők a kivágott fák helyett mindig újakat ültetnek, így folyamatos a körforgás 6-8 évente. Ezeket a mezőgazdasági területeket kizárólag erre a célra hasznosítják, tehát nem az erdőkből vágják ki a fenyőket.

Bogár László, a Praktikus Kft. vezetője karácsonyfa-nagykereskedést üzemeltet Budapesten, külföldi és hazai karácsonyfákat egyaránt árulnak. A hazai fenyők náluk nem drágultak tavaly óta, az importfák árát azonban emelniük kellett a növekvő euró­árfolyam miatt. A hazai karácsonyfát közvetlenül a termelőktől vásárolják.

A legtöbbet Nordmann-fenyőből adnak el, a két méter körüli méretet kedvelik a vevők. Nagykereskedőket, magánszemélyeket is kiszolgálnak, és online rendelést is felvesznek.

Az idei szezonban jó forgalmat várnak, mivel várhatóan kevesen tudnak elutazni az ünnepekre. A kereskedő úgy tapasztalta, hogy a vírus nem okozott fennakadást eddig sem az értékesítésben, sem a beszerzésben, és ha az árusítás zavartalan lesz, akkor lényeges változással nem számol az idén.

Csak saját fenyőt árulnak

Babics István, a Zalaerdő Zrt. erdőmérnöke megkeresésünkre elmondta, hogy az erdőgazdaság évente összesen mintegy 2000 vágott fenyőt értékesít karácsony előtt. Öt hektáron termelnek Nagykanizsa mellett. Az értékesített mennyiség felét a Nordmann-fenyő teszi ki, a másik felén szinte azonos arányban osztozik az ezüst- és a lucfenyő, elenyésző mennyiségben erdeifenyőt is árulnak. Viszonteladókat és magánszemélyeket is kiszolgálnak. Minden évben annyi csemetét ültetnek, amennyi fát eladtak. A viszonteladókat november végétől várják, a magánszemélyeket pedig december közepétől szolgálják ki Nagykanizsán friss vágásból származó fenyőkkel.

Tapasztalatuk szerint december első napjaiban az érdeklődés megugrott a vágott fenyő iránt, ennek ellenére nem emeltek árat, a Nordmann-fenyőt 5000, a lucfenyőt 2500 forintért kínálják méterenként a magánszemélyeknek.

Bekőné Polner Katalin erdészeti igazgató elmondta, hogy KEFAG Zrt. Junipe­rus Parkerdészete Kecskeméten közel 40, illetve Szombathely mellett mintegy 20 hektáron termeszt fenyőket, díszfákat, díszcserjéket. Földlabdás, konténeres és vágott fenyőt is árulnak, Nord­mann-, ezüst-, luc- és feketefenyő, valamint szerb luc is szerepel a kínálatukban. Konténeresen 1000-1200, földlabdásan 300-400, vágott fenyőként 500-600 darabot értékesítenek évente, ennek nagyjából az ötöde román vásárlókhoz kerül. A fák többsége 0,5 és 2,5-3 méter közötti magasságú, de extra méretű, akár 5-6 méteres fenyőkkel is ki tudják szolgálni az érdeklődőket.

Náluk a legkedveltebb az ezüst-, a luc- és a feketefenyő, az eladott fáknak csupán harmada a Nordmann.

Magánszemélyeket Kecskeméten szolgálnak ki december második hetétől, a fogyástól függően mindig frissen vágott fenyőt értékesítenek. Ennek megfelelően nem jellemző, hogy nagyobb mennyiség megmaradna, ha mégis, annak ágait konténeres cserjék téli takarására használják fel. Idén a konténeres földlabdás fenyők ára minimálisan emelkedett, a költségek növekedésével arányosan.

Nehéz helyzetben a virágboltok

A járványhelyzet több szempontból nehéz helyzetbe hozta a virágboltok többségét is. A magas euróárfolyam miatt a szálas virág és a cserepes növények beszerzési ára nagyon megemelkedett. Különösen nehéz helyzetbe kerültek azok a virágboltok, amelyek nagy forgalmú belvárosi elhelyezkedésük okán főként a betérő vásárlókat vagy a turistákat szolgálták ki. Ám nagy vesztesei a járványnak a rendezvények dekorálására szakosodott cégek is.

Az Astoria Rózsái budapesti belvárosi virágüzlet vezetője, Szomoru Miklós elmondta, hogy a virágüzlet bevételének csaknem felét általában a turisták hozzák az adventi időszakban.

Ez a forgalom azonban az idén elmaradt, ráadásul a környező irodaházak, éttermek, szállodák is zárva vannak, senki nem rendelt karácsonyi dekorációt, a bevétel messze elmarad az előző évekéhez képest.

Az adventi koszorúk mellett az ajtódíszekre és mikulásvirágra van leginkább kereslet. Noha a beltéri növényeket nem keresik kifejezetten, a karácsonyi kaktusz, ciklámen jól fogy, de sajnos az áruházláncok gyakran olyan olcsón árulják, mint amennyiért a nagybani piacon a virágboltos hozzájuthat. Az azálea, jácint, és az örök sláger, az orchidea a legkeresettebb növények. Friss vágott virágból lényegesen kevesebb fogy az előző évek azonos időszakához képest, mivel alig-alig térnek be a vásárlók, szinte üresek az utcák. Szomoru Miklós katasztrofálisnak látja a helyzetet, kereskedőként pedig a kormányzati intézkedések közül semmilyen segítséget nem tudott igénybe venni.

Farkas Mariann, a tatabányai Ami Fleur Virágüzlet tulajdonosa szerint is lényegesen elmarad az adventi időszak forgalma a korábban megszokottól.

Feltűnően kevés dekorációs kelléket értékesítenek, és adventi koszorúkra is sokkal kevesebb az érdeklődő. Ez kevésbé a járványnak tudható be, sokkal inkább annak, hogy hobbiból vagy melléktevékenységként sok kézműveskedő magánszemély készít az otthonában adventi díszeket.

Érezhetően megnőtt a sírdíszek, koszorúk iránti igény. Beltéri növényekből hasonló forgalmat tapasztal, mint a korábbi években, jól fogy az amarillisz, a ciklámen, a mikulásvirág és az orchidea. Ezekből a termékekből árban nem tudja felvenni a versenyt a hipermarketekkel, ám úgy tapasztalja, hogy a hosszú idő alatt kiépített bizalom meghálálja magát. A barátságos, nyitott, és főleg szakmai ismeretekkel rendelkező eladók miatt az emberek szeretik virágboltban megvásárolni a növényeket, ahol mindig kapnak szakszerű ápolási tanácsokat is.

A vásárlók a maszkot megszokták, viselik, és már az idősebb vásárlók is szívesen és gyakran fizetnek bankkártyával.

Alsó-Antal Orsolya, a miskolci Virágcentrum tulajdonosa is arról számolt be, hogy idén különösen nehéz a tervezés az adventi időszakban. Vágott virágot, cserepes dísznövényt és dekorációs kellékeket forgalmaznak. Kellékekből jellemzően az extra, luxus termékek iránt érdeklődnek a vevők, míg az általános standard termékek forgalma messze elmarad a megszokottól. A vágott virágot a holland tőzsdén vásárolják, de a magas tőzsdei árak és az euróárfolyam miatt sokkal kevesebb virágot tudnak itthon eladni.

 

 

Forrás: Kertészet és Szőlészet