
Múlt nyáron történt, hogy a wales-i székhelyű Best of Hungary Ltd. vezetője, Gyenes Mónika megkóstolta a budapesti Nagyvásárcsarnokban a Megyaszón készített mangalica vastagkolbászokat. Útja azonnal a Harangod-Mag cégcsoporthoz vezetett, és a megbeszélésen kiderült, hogy terveik és szándékaik nagyon is összeegyeztethetők. A wales-i cég magyar prémiumtermékek brit piacra jutását segíti, és ennek érdekében benevezte a megyaszóiak tíz mangalicatermékét a kiváló élelmiszerek Oscar-gálájának is nevezett Great Taste Awards-ra.
Termékeik tehát összesen tíz csillagot kaptak. A gyártó két éven keresztül használhatja a Great Taste Producer elismerő címet, a termékeken pedig elhelyezhetik az elismerést jelölő aranyszínű csillagokat.
Az angliai versenyre 12 777 nevezés érkezett a világ minden tájáról. Közülük 205 kapott három csillagot, 1294 két csillagot, 3818-at pedig egy csillaggal ismertek el. Százhat országból küldtek termékeket az idei megmérettetésre.

Amikor Sárossy Ferenc, a Harangod-Mag cégcsoport ügyvezető igazgatója értesült a jó hírről, nekem is egyből elküldte interneten. Annak idején rövid tudósítást közöltünk erről a Magyar Mezőgazdaságban, de abba maradtunk, hogy karácsonyi számunkban kicsit részletesebben is beszámolunk az előzményekről.
A Harangod-Mag cégcsoport Megyaszón kívül Tiszalúcon, Taktaharkányban, Alsódobszán, Újcsanáloson, Bekecsen és Golopon gazdálkodik. A vállalat termelési értéke évi 3–4 milliárd forint között alakul, ennek az egyharmada származik állattenyésztésből.
Mangalicából jelenleg 4 ezer hízósertést tartanak, a tenyésztéshez 400 kocára van szükségük. Általában 140–160 kilogrammos testtömeggel vágják a sertéseket, mert akkor a legjobb az anatómiájuk, akkor kiváló húsuk és szalonnájuk formája és minősége.
Miért a mangalica és miért nem hússertés? Ennek leginkább a nosztalgia az oka. Sárossy Ferenc ma már túl van a 70-en, de még gyerekkorából emlékszik a mangalicára. Amikor módja lett rá, megpróbálkoztak vele, csak úgy kísérletképpen. Az első 60 kocát 2003-ban szerezték Halmajról. Az állomány vegyes volt, de inkább a szőke és a vörös dominált. A fecskehasúból kevesebbet kértek, mert az még a mangalicánál szokásosnál is zsírosabb.
Náluk eleinte csökkenni kezdett az állomány belső okok miatt, de aztán 2006-ban úgy döntöttek, hogy nemcsak csinálják, hanem igenis odafigyelnek a mangalica tartására. Ezután több figyelem jutott az istállóra, jobb takarmányt kaptak az állatok, aminek hatására a szaporaság is javult.

Emellett a takarmányra külön figyelmet fordítanak, a szemes mellett tököt és zöld lucernát is adnak a jószágnak. Az abrak se akármilyen, maguk termelik, hogy tudják, mit adnak a disznóknak.
Sárossy Ferenc nosztalgiája nemcsak a mangalicáig tartott, hanem a feldolgozásához is elkezdett a múltban keresgélni. Különleges ízvilág után kutakodva évekig kísérleteztek a cégnél.
Ebben szakavatott partnerre leltek Mayer Ottó szekszárdi sváb-magyar séf személyében, de felkutatták a Megyaszó környéki régi receptúrákat is. Helybeliek és a téma iránt érdeklődő séfek szintén adtak ötletet, amiket Mayer Ottó fordított le a receptek nyelvére, azaz gyártható termékekre. A csomagolás, a dizájn évekig csiszolódott, de ma már bárhol megjelennek vele, mindenhol sikert arat.
Az az ötletük támadt, hogy a Tokaj Vicinitas Mangalica márkanevet választják. A vicinitas környéket jelent, tehát nem magára Tokajra, hanem Tokaj környékére utalnak. Napjainkban 60–80 féle terméket gyártanak, de menet közben akadt néhány olyan is, amelyik nem nyerte el a helyi bírálóbizottság tetszését.

Idehaza már kialakult az értékesítési hálózatuk. Működik boltjuk Bekecsen, Megyaszón és Budapesten is, több piacon. Viszonteladó partnereknél is kaphatóak a megyaszói mangalicakészítmények, szállítanak a Balaton környékére, és sokan személyesen keresik fel őket.

És ha egy üzlet beindul, akkor nincs megállás. Legutóbb egy üzemanyagkút-hálózat illetékes vezetője kereste meg Sárossy Ferencet, hogy szívesen forgalmaznák a mangalicatermékeiket, szendvicseket készítenek belőle.
Ahhoz képest, hogy csak 7 évvel ezelőtt készült el a megyaszói vágóhíd, termékeik által, a londoni eredmény következtében máris felkerült a település neve a világ gasztronómiai térképére. Ezt legalább akkora sikernek tekintik, mint az aranycsillagok elnyerését, azonkívül méltó ajándék a Harangod-Mag cégcsoportnak a karácsonyfa alá.