0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. május 28.

Rögös lesz az út a klímasemlegességig (1. rész)

Az éghajlat változása tény, még ha egyesek vitatják is az okait. A változás jelentős hatással van az életünkre, a mindennapjainkra, még a megszokott gazdálkodási formákból is elmozdított minket.

Közlekedés

A gépjárművek 96 százaléka olajalapú (3% bioüzemanyag, 1% elektromos áram, ebből 0,3% megújuló áram). A kőolaj 50-60 százalékát használja fel a közlekedési szektor globálisan, az EU-ban pedig 65 százalékát. A bioüzemanyagok kötelező bekeverésének számottevő növelése nem várható a jövőben, a közlekedési ágazat sikertörténete a villamosításról szólhat. Az elektromos gépjárművek száma 2021-ben 16 millió darabra (2021-ben 6,6 millió elektromos járművet értékesítettek) nőtt az 1,44 milliárd regisztrált járműből (ebből 1,1 milliárd személygépkocsi).

Az elektromos járművek a globális flotta körülbelül 1 százalékát teszik ki, ugyanakkor a képet árnyalja a nehezebb (és így kevésbé energiahatékony) autók növekvő népszerűsége, mivel 2021-ben a piacon értékesített elektromos autók több mint fele sportcélú haszonjármű vagy utcai terepjáró (Sport Utility Vehicle: SUV) volt.

Az elektromos járművek terjedése ellenére továbbra is a bioüzemanyagok adják a megújuló energiaforrások túlnyomó részét a közlekedési szektorban. Pozitív fejlemény, hogy a világ buszállományának 4 százaléka elektromos meghajtású volt 2021-ben, amikor piaci értékesítésük 40 százalékkal bővült. A gépjárművek száma 2035-re várhatóan 1,8 milliárd darabra emelkedik. A légi közlekedés, a hajózás és a hosszú távú szállítás továbbra is nehezen szénmentesíthető, annak ellenére, hogy elvileg megújuló villamosenergia vagy megújuló üzemanyagok (szintetikus üzemanyagok, hidrogén), bioüzemanyagok vagy biometán kiváltja a fosszilis eredetű üzemanyagot, de ez a közlekedési infrastruktúrában jelentős beruházásokat igényel.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: