0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. október 7.

Rögös lesz az út a klímasemlegességig (1. rész)

Az éghajlat változása tény, még ha egyesek vitatják is az okait. A változás jelentős hatással van az életünkre, a mindennapjainkra, még a megszokott gazdálkodási formákból is elmozdított minket.

A globális népesség és a világgazdaság növekedése, különösen a fejlődő és feltörekvő országokban oda vezetett, hogy a globális közlekedési szektor energiaigénye sokkal gyorsabban nőtt, mint más ágazatoké. A magángépjárművek iránti általános kereslet is bővül, de még mindig hiányoznak a költséghatékony megoldások. A közlekedési szektor zöld hidrogénnel való helyettesítéséhez a mai villamosenergia-termelési kapacitással megegyező teljesítményre van szükség, ezért a zöld hidrogén még nem tudja hatékonyan helyettesíteni a fosszilis tüzelőanyagokat a közlekedési szektorban ekkora mennyiségben.

2035-től az Európai Unióban mégsem csak elektromos hajtású személyautókat lehet majd forgalomba hozni, ugyanis a hagyományos, belső égésű autók is piacra kerülhetnek, ha abban klímasemleges üzemanyagot használnak.

Akár 10 éven belül bevezethető a szintetikus, vagy intelligens üzemanyag először keverőkomponensként úgy, ahogy a hagyományos üzemanyagok mellé bekeverhető bioüzemanyagok alkalmazása is elkezdődött, majd önállóan. Az üzemanyag szintetikus előállítására régóta létezik technológia, ugyanis az úgynevezett Fischer-Tropsch-eljárást még 1920-ban fejlesztették ki Németországban, és már a második világháborúban is alkalmazták a kőolajszármazékok hiányának az áthidalására. Kétségtelen, hogy az energia sokkal egyszerűbben és hosszabb ideig tárolható ebben a formában, mint elektromos áramként vagy hidrogénként, ráadásul a hagyományos üzemanyagok előállításához és szállításához szükséges infrastruktúra használható. Ezzel a technológiával készül 2006-óta a Shell V Power Diesel üzemanyag is, de ez utóbbi nem klímasemleges, mert az üzemanyagot földgázból állítják elő. A klímasemleges szintetikus – vagy az e-benzin és az e-gáz­olaj – esetében a fő kérdés a megújuló energiaforrásból származó alapanyag, például a hulladék biomassza felhasználása és a légköri szén-dioxid leválasztása. Ipari léptékű előállítását nem oldották meg, mert a termelés költsége ma még literenként 6-7 euróba kerül. Ezt 2050-re legfeljebb 1-3 euróra kellene csökkenteni ahhoz, hogy a fogyasztói ára versenyképes legyen a ma kapható benzinével és gázolajéval.

(Folytatjuk.)

Oláh Judit, Popp József
Neumann János Egyetem

 

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: