0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. július 18.

Ezt a 11 kérdést tegye fel, mielőtt fogyókúrázni kezdene

Nyakunkon az új év és a vele járó „diéta-őrület”. Ha megettük az utolsó ünnepi süteményt is, és elérkezettnek látjuk az időt leadni néhány kilót, elsőként tervezzük meg, hogyan fogjuk ezt elérni. Majd tegyük fel az alábbi 11 kérdést is magunknak!
Fotó: pixabay

A közösségi oldalak térhódításával egyre több diéta üti fel a fejét. Ketogén, mediterrán, kék zóna diéta, időszakos böjt… A lehetőségek tárháza végtelen. A bőség zavarában néha nehéz eldönteni, melyik alapszik jól működő, tudományos elveken, és mik azok, amik csupán jól csengő, divatos hívószavak, sem mint követendő példák. A BBC goodfood összeállított 11 kérdést, melyet mindenképp tegyünk fel magunknak, mielőtt belekezdenénk a új évi életmódváltásba.

Készen állunk?

A sikerhez vezető út fejben indul. Ha nem vagyunk készek a mentális elköteleződésre, ha éppen úgy érezzük, ellepnek a teendők és levegőt venni sincs időnk, ha figyelmünket éppen más, prioritást élvező feladatnak vagyunk kénytelenek szentelni, az azt jelenti, valószínűleg nincs itt az ideje belevágni még egy életmódváltásba is.

Mérjük fel helyzetünket, majd ennek függvényében hozzunk döntést a megfelelő időzítésről!

Tudományos elveket követ a diéta?

Lássuk be, laikusként ezt nem mindig egyszerű megállapítani. Pedig az irányelveket meghatározó tudományos háttér kulcsfontosságú! Ám jó, ha tudjuk, sokszor még a szakemberek is számtalan kritikával néznek szembe: ilyen volt például az amerikai kardiológus, Dr. Robert Atkins esete is, akit az általa kifejlesztett fogyókúrás módszer miatt számos pályatársa elítélt.

Ha biztosra szeretnénk menni, az interneten talált felkapott diéták helyett kövessünk inkább egy dietetikus által összeállított, személyre szabott étrendet!
Az Atkins-diéta a szénhidrátok kiiktatását hirdeti, helyette a magas fehérjebevitelre teszi a hangsúlyt (Fotó: pixabay)

Nem okozhat bajt?

Csak azért, mert másnak bevált, még nem biztos, hogy számunkra is megfelelő az adott diéta. Mielőtt belevágnánk, kérjük ki dietetikus véleményét, különösképp, ha meglévő egészségügyi problémánk van, mint például cukorbetegség. Gyermekek, serdülők és várandósok esetében – hacsak nem orvosi utasításra történik – kerülendők a testsúlycsökkentést célzó diéták, illetve kiemelten fontos az orvosi konzultáció minden életmódbeli változtatás bevezetése előtt!

Biztosít elegendő kalóriát?

A fogyás leegyszerűsítve kalóriadeficittel érhető el, azaz kevesebb kalóriát kell bevinnünk, mint amennyit szervezetünk eléget.

Ezt úgy érhetjük el, ha csökkentjük a magasságunkhoz és testsúlyunkhoz mért súlytartáshoz szükséges kalóriabevitelt. Ám nagyon fontos, hogy a csökkenés ne legyen túlzott, hiszen az jelentősen lelassítja az anyagcserét, mely gátat szab a súlyvesztésnek. Így hát fogyás szempontjából is elengedhetetlen, hogy ne csökkentsük drasztikusan az elfogyasztott kalóriák számát. A súlyvesztéshez szükséges egyéni kalóriamennyiséget hiteles forrásból számítsuk ki, és tartsuk is be, ne vigyünk be kevesebbet! Számtalan applikáció áll már rendelkezésre, melyek segítségével egyszerűen vezethetjük a nap folyamán bevitt kalóriákat.

Nem szabad, hogy a diéta koplalást jelentsen (Fotó: pexels)

Kiegyensúlyozott lesz az étkezésünk?

Mindenképp kerülendőek azok a diéták, melyek teljes makrotápanyag- valamint élelmiszercsoportok elhagyását javasolják.

Ezek ugyanis nem biztosítják a kiegyensúlyozott étkezést, egészségre károsak és hosszútávon tarthatatlanok. Az olyanok, melyek csak egy meghatározott élelmiszer fogyasztása révén ígérnek eredményt, mint például a savanyúkáposzta-diéta, szintén nem ajánlottak, hiszen követésükkel akár komoly tápanyaghiánynak is kitehetjük magunkat. Ráadásul a velük elért súlycsökkenés is csak időszakos, az életmódváltással ellentétben nem jelentenek fenntartható megoldást.

Étkezzünk minél színesebben! (Fotó: pexels)
Forrás: bbcgoodfood.com

Magazin ajánló: