0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 18.

Az egészségre is hatással lehet a húsvéti böjt

A keresztény és a muzulmán vallásban is kiemelt szerepet kap a böjt. Idén ráadásul a húsvét és a ramadán is átfedésben van. Bár a vallásokban a koplalásnak spirituális jelentősége van, a böjtnek egészséges embereknél jó hatásai is lehetnek.

Húsvétot megelőzően, hamvazószerdától kezdődően 40 napig tart keresztény Nagyböjt, ami a korai kereszténység nagypénteki és nagyszombati böjtjéből alakult ki. A 18-60 éves korosztály naponta háromszor étkezhet, de csak egyszer lakhat jól, hamvazószerda és nagypéntek napján pedig tilos a húsfogyasztás a 14 évnél idősebbek számára.

húsvét asztal sonka tojás élelmiszer gasztronómia
Illusztráció

A ramadán, az iszlám holdnaptár kilencedik hónapja már lassan egy hete tart, ami a muzulmánok böjti időszakának kezdetét is jelenti. A ramadán havi böjt az iszlám vallás öt alappillérének az egyike, a hitvallás, a napi ötszöri ima, az adakozás és a zarándoklat mellett. Ez a böjti időszak a muszlimok által használt naptár kilencedik hónapjának kezdetekor, az újhold észlelésétől függően 29 vagy 30 napig tart. A muszlimok napkeltétől napnyugtáig tartózkodnak az evéstől és ivástól, dohányzástól, kerülni kell a dühöt, irigységet, kerülniük kell az erőszakot.

húsvét asztal sonka tojás élelmiszer gasztronómia kalács kenyér virág tavasz kézműves hagyomány
Fotó: blizniak, Pixabay

Azt talán felesleges külön részletezni, miért hasznos, ha a dohányzók legalább a böjt idejére felhagynak káros szokásukkal, de egyre több kutatási eredmény mutat abba az irányba, hogy az időszakos ételmegvonás jó hatással lehet a szervezetre. Dr. Schwab Richárd gasztroenteorológus az utóbbi időben többször szerepelt a médiában, és amellett, hogy zéró alkohol, kevés hús, kevés gabona, de annál több nyers zöldség fogyasztását javasolja, az időszakos koplalás jótékony hatására hívja fel a figyelmet. Természetesen azzal a kikötéssel, hogy mindenki konzultáljon orvossal, hiszen bizonyos állapotok és betegségek esetén szigorú és rendszeres étrendet kell tartani.

„A legtöbb ember számára az időszakos böjt nagyon egészséges tud lenni” –

mondta Dr. Babar Basir a detroiti Henry Ford egészségügyi központ vezető kardiológusa. A böjt alatt a szervezet izomvesztés nélkül képes zsírt égetni, továbbá javíthatja az inzulinszintet és a hormonháztartás egyensúlyára is pozitív hatással lehet.

„Azonban a böjt nem mindenkinek való”- mondta Basir. A krónikus betegségekben szenvedőket, a 14 éven aluliakat és a várandós, szoptatós kismamákat a Korán mentesíti a böjt alól.

Iftar Kairóban
Iftar Kairóban

A muzulmánok a napkelte előtti, a minél korábbi étkezést szuhurnak hívják.

A reggeli tápanyagokban gazdag, ehhez hasznos, ha az állati eredetű fehérje (hal, tojás, hús) élelmi rostban dús élelemmel (zöldségek, paradicsom, répa, brokkoli, rizs, teljes kiőrlésű kenyér) egészül ki. Ez biztosítja a Ramadán idején dolgozni kényszerülőknek, hogy elegendő energiájuk legyen napi munkájuk megfelelő elvégzésére.

A reggeli mellé sok folyadék ivása javasolt és érdemes kerülni a kávét, helyette cukormentes zöld tea ajánlott.

Napnyugtakor veszi kezdetét a közösségi iftár, a böjt megtörése. A prófétai tanács szerint ilyenkor a gyomor egyharmadát étellel, második harmadát itallal javasolt megtölteni, és utolsó harmadát üresen kell hagyni a légzésnek. A böjt megtörésére a legjobb néhány szem datolya és egy pohár víz elfogyasztása.

Mivel a böjtöt általában azzal a céllal is végezzük, hogy valamilyen pozitív egészségügyi hatása legyen, felmerül a kérdés, vajon a Ramadán böjt hogyan hat a szervezetre. A napfelkelte előtt és a napnyugta után elfogyasztott ételek, italok miatt nem várható teljes mértékű „tisztító” hatás, mint a többi böjtnél, bár az emésztőrendszer számára a napközbeni koplalás mégis egyfajta pihenésnek számít.

Kedvelt arab édesség a "Rumish Al-Sit"
Kedvelt arab édesség a „Rumish Al-Sit”

Ez a pozitívum persze csak akkor érvényes, ha a böjtölő nem eszi tele magát reggelire és vacsorára. Az evés és nem-evés hatása végül kiegyenlíti egymást, így – mértékletességet betartva – a 30 nap végén a testtömeg lényegében változatlan marad.

De a ramadáni böjtnek nem is a testsülycsökkentés a fő célja, hanem az sokkal inkább spirituális. A folyadékmegvonás viszont veszélyes lehet, főként a nagy meleg, vagy fizikai megterhelés esetén, így ez semmiképp sem javasolható az egészségi okokból böjtölni szándékozók számára.

Forrás: magyarmezogazdadag.hu