Elszállt a kakaó ára, így a csokoládéimádóknak rossz hírünk van: kedvenc édességeik, így a Nestlé termékek is, mint a Kit Kat és a Smarties, idén karácsonyra drágulni fognak. A világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata, a Nestlé, a héten közölte, hogy további áremeléseket tervez a közeljövőben. A döntés hátterében az áll, hogy a kakaó ára az elmúlt évben szinte megduplázódott. Ennek oka a szűkülő készletek és a növekvő kereslet.

MTI/Vajda János
Az elmúlt három évben a Nestlé és más nagy élelmiszergyártók folyamatosan emelték a termékeik árait, hogy kompenzálják a pandémia okozta ellátási lánc problémák miatt felmerült költségeket. Azonban, míg sok alapanyag ára csökkenni kezdett az utóbbi negyedévekben, a kakaó továbbra is drágul. A svájci székhelyű Nestlé belső jelentése szerint az első félévben a reálnövekedés – amely a csokoládétól a kávéig és más élelmiszerekig terjedő termékek értékesítési volumenének mérőszáma – 0,5%-kal csökkent az egy évvel korábbihoz képest.
Az „ünnepi negyedév”
A csokoládégyártók előre vásárolják a kakaót, gyakran 12 hónappal a termékek előállítása előtt. Ez azt jelenti, hogy az árnövekedés hatása csak később, a negyedik negyedévben lesz érezhető. Az ünnepi szezonban pedig megnő a kereslet az édességek iránt. A negyedik negyedév, vagyis az „ünnepi negyedév”, hagyományosan a csokoládégyártók egyik legfontosabb időszaka.
Bruno Monteyne, a Bernstein elemzője szerint, ha van árnyomás, akkor az biztosan a negyedik negyedévben lesz érezhető, különösen karácsonykor, mivel ez a csokoládé szezonális csúcsidőszaka. A Nestlé, amely Aero szeleteket, Milkybar-t, Quality Street-et és saját márkás csokoládét is gyárt, nem kívánt nyilatkozni az első félévi eredmények közzététele előtt. Azonban egyértelmű, hogy a magas kakaóárak miatti áremelések az egész iparágat érintik.