A MATE sikerességéről, eddigi életútjáról, illetve a jövő kihívásairól Sári Enikő, kiadónk ügyvezetője beszélgetett Gyuricza Csaba rektorral.
Mit gondol, mi a titka az egyetem töretlen népszerűségének?
– Amikor a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem 2020-ban jogelődjétől, a gödöllői Szent István Egyetemtől átvette a stafétabotot, egy olyan projekt vette kezdetét, amire korábban nem volt példa Magyarországon a felsőoktatásban. Hatalmas előkészületi munka előzte meg a MATE elindítását, jó magam is számos külföldi egyetemre jártam, ahonnan tapasztalatokat szereztem és ötleteket merítettem az egyetem oktatási tematikájának és működtetésének kidolgozására. Azt hiszem, az elmúlt négy évben tett erőfeszítések most értek be, ennek eredménye, hogy egyre több fiatal nyit bizalommal egyetemünk felé. És ez igaz a magyar és külföldi hallgatókra egyaránt.
A ponthatárokat megemeltük, így sikerült minőségben is erősödnünk. Ez már a kezdetekkor kiemelt célunk volt, hogy a legkiválóbb végzett hallgatókkal tudjunk a szakember-utánpótlást biztosítani a magyar agrárium számára. További céljaink eléréséhez kiépítettünk egy magas színvonalú kutatási hálózatrendszert, amelynek keretében kutatócsoportok vagy kutatói projektek indításával ösztöndíjprogramokat dolgoztunk ki, amely az első évtől a doktori fokozat megszerzéséig biztosít támogatást a hallgatóknak. Ezen túlmenően az egyetemi sportéletet is felélesztettük, megkilencszereztük a sportoló diákok számát, számos sportlétesítményt felújítottunk és élsportolói ösztöndíjat hoztunk létre. Azt gondolom, mindezeknek is köszönhető, hogy a MATE mára az egyik legsikeresebb és a legkeresettebb felsőoktatási intézmény a továbbtanuló diákok számára.
Állandó dilemma, hogy az agrár-felsőoktatási intézmények gyakorlatban jártas vagy mély elméleti tudással felvértezett szakembereket bocsássanak a munkaerőpiacra, akik aztán elhelyezkedésük után megismerik a szakma gyakorlati oldalát. A MATE hogyan látja ezt a kérdéskört?
– Az igazság szerintem valahol a két nézet között van. Azt vallom, hogy egyensúlyt kell találni az elméleti és a gyakorlati oktatás között úgy, hogy először egy mély elméleti hátteret sajátítsanak el a diákok, amire aztán ráépíthetők a gyakorlati készségek. Diákjaink számára gyakorlati helyeket tudunk biztosítani annak köszönhetően, hogy szorosan együttműködünk a munkaerőpiac több szereplőjével is. Így amikor a szakok oktatási tartalmát tervezzük, azt a cégekkel együtt végezzük. Ezt a célt szolgálja többek között a MATE Százas Klub megalakítása is, amelynek tagjai az országban működő száz legjelentősebb agrártársaság gazdasági szereplői. A klubban kutatási-fejlesztési, duális képzési programokat dolgozunk ki közösen. A folyamatos kapcsolattartás révén pedig, ahogy említettem, gyakorlati lehetőséget tudunk biztosítani a diákoknak, így a gyakorlat egyensúlyba kerül az elméleti oktatással.