0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. március 27.

Betelt a pohár: a kanadaiak már a kávét is átnevezik Trump miatt

Egy kanadai kávézó arra buzdítja vetélytársait, hogy csatlakozzanak hozzájuk, és értékesítsék országszerte a népszerű americanot „canadiano” néven. De mi köze ehhez az USA elnökének?

A Barista Magazine számolt be először arról, hogy a kanadai Brit Columbia tartományban lévő Kicking Horse Coffee egy február 6-án, az Instagramon közzétett posztban arra kérte a kanadai kávézókat, hogy csatlakozzanak hozzájuk, és ne hivatkozzanak amerikaiként sokak kedvenc kávéfajtájára – írja a TODAY.com.

kávé
Fotó: Unsplash

Americano vs canadiano: lelkiismereti kérdés lett a kávézásból?

„A Kicking Horse Coffee valójában már 16 éve „canadiano”-nak hívja az americanot. Mától ezt hivatalosan is így tesszük, és arra kérjük Kanada többi kávézóját is, hogy ők is tegyenek így. Csatlakozzatok hozzánk és hívjuk a kávét „canadiano”-nak! – áll a bejegyzésben.

Forrás: a Kicking Horsw Coffee Instagram oldala

Az americano nagy népszerűségnek örvend a tengerentúlon: egy vagy két adag eszpresszót forró vízzel öntenek fel, így a hígítás miatt kevésbé lesz intenzív az íze. Nem mindegy a sorrend, ugyanis ha az eszpresszót öntik a forró vízre, az már az úgynevezett long black, mely megőrzi a kávé cremarétegét is. Az americano elnevezés pedig a legenda szerint onnan ered, hogy amerikai katonák fogyasztották így a kávét a második világháború alatt Európában, hogy az minél jobban hasonlítson az otthon megszokott filterkávéjukhoz.

A bejegyzés nem sokkal azután került ki, hogy Donald Trump amerikai elnök bejelentette, az USA a Kanadából és a Mexikóból importált árukat 25%-os vámmal sújtja március 4-től.

Az elnök korábban úgy nyilatkozott, Kanada lehetne az USA 51. tagállama – ez pedig számos kanadaiból váltott ki ellenérzéseket.

kávézás városban
Fotó: Freepik

Nem ők az egyedüli gasztroharcosok

A Kicking Horse Coffee lépése tehát szimbolikus jelentéssel bír a jelenlegi politikai környezetben. Úgy tűnik, a kanadai kávézók komolyan is vették a felhívást: azóta már több vendéglátóhely itallapján is megjelent a canadiano.

William Oliveira, a torontói Cafe Belém tulajdonosa is így tett. A TODAY-nek úgy nyilatkozott, eleinte aggódott, hogy vendégei esetleg megsértődnek, ám végül szinte csak pozitív visszajelzéseket kapott. Oliveira ezt annak tudja be, hogy szerinte a kanadaiak egyre határozottabban kommunikálják, „ne gondolja senki, hogy őket bárki kénye-kedve szerint lökdösheti”.

A szintén brit columbiai Palisades Cafe is csatlakozott a kezdeményezéshez, a tulajdonos szerint pedig Trump kijelentései egyre jobban összekovácsolják a nemzetüket.
Forrás: a Palisades Cafe Instagram oldala

A krumplit és a káposztát sem kímélte a politika

Korábban az Egyesült Államok is nevezett már át politikai okokból élelmiszereket. A sült krumplit, melyet angolul „french fries”-nak hívnak, 2003-ban több étterem is „freedom fries”-ra, azaz „szabadság krumplira” keresztelte át, miután Franciaország kritikával illette az USA Irakot érintő külpolitikáját.

Sőt, már az első világháború alatt és az 1920-as években is volt példa hasonló állásfoglalásra: az USA-ban akkor  a savanyú káposztát, mely elnevezését (sauerkraut) a német nyelvből vettek át, több helyen „liberty cabbage”-ként, azaz „szabadság káposztaként” lehetett megvásárolni.

gyorsételek, ultrafeldolgozott élelmiszer, hamburger, sült krumpli
Fotó: Pixabay

Ajánljuk még:

Forrás: magyarmezogazdasag.hu/today.com

Magazin ajánló:

·Nyull Fanni
·Nyull Fanni
Online szerkesztő. 2023 ősze óta a magyarmezogazdasag.hu munkatársa – nem sokkal azután csatlakozott, hogy befejezte kommunikáció-és médiatudomány szakos egyetemi tanulmányait, angol nyelven. Magazin újságírást tanult a MÚOSZ-nál, meggyőződése, hogy „a vesszők életet menthetnek”, kevés fájdalmasabb látványt tud elképzelni egy helyesírási hibánál. Oda van mindenért, ami gasztro, lifestyle, wellness, superfood – ha pedig ezek még a fenntarthatósággal is összeegyeztethetők, az már csak hab a tortán.
Online szerkesztő. 2023 ősze óta a magyarmezogazdasag.hu munkatársa – nem sokkal azután csatlakozott, hogy befejezte kommunikáció-és médiatudomány szakos egyetemi tanulmányait, angol nyelven. Magazin újságírást tanult a MÚOSZ-nál, meggyőződése, hogy „a vesszők életet menthetnek”, kevés fájdalmasabb látványt tud elképzelni egy helyesírási hibánál. Oda van mindenért, ami gasztro, lifestyle, wellness, superfood – ha pedig ezek még a fenntarthatósággal is összeegyeztethetők, az már csak hab a tortán.