Sikeres innovációk – kistermelők szerepe és lehetőségei
A kistermelők általában az egyedi, tradicionális termékek és a helyi piac igényeinek kielégítésére összpontosítanak. Az elmúlt években főként az értékesítési csatornák megválasztásában és a csomagolásban történt előrelépés a szegmensben. A kistermelők egyre nagyobb része vákuumcsomagoltan értékesíti a termékeket, az eltarthatóság megnövelése és fogyasztói higiéniai bizalom növelése érdekében. Nem utolsósorában a csomagolt termékek szállítása és kezelése is sokkal egyszerűbb. Az értékesítési csatornák esetében a jogszabályi környezet lehetővé tette a kistermelőknek a csomagküldési és online értékesítési lehetőségeket, habár ez a hűtést igénylő érzékeny húskészítményekre nem vonatkozik, de a kistermelők megjelenése az online térben jóval nagyobb reklámfelületet adott a termékeik számára.
A szokatlan fűszerek, akár gyógynövények alkalmazása (pl. citromfű, levendula, vörösáfonya, csipkebogyó, torma stb.) a kíváncsi fogyasztókat is odavonzza a húspulthoz.
A kistermelők esetében a termékek jelentős marketingje az egyedi márkázás és történetmesélés, amely kiemeli a termék különlegességét. Ebbe jól beilleszthető egy-egy termékfejlesztési ötlet megvalósításának története is.

Fotó: Csatlós Norbert
A termékfejlesztési folyamat
A nagyobb méretű feldolgozó üzemekben külön fejlesztési osztály foglalkozik a termékfejlesztéssel. Kisebb üzemekben, kistermelői környezetben általában maga a termék gyártója, de itt is érdemes kialakítani egy több fős csoportot (akár a többi dolgozót, akár a tulajdonosokat, értékesítést végzőket), főként az ötletelés fázisában.
A termékfejlesztés során számos szempontot kell figyelembe vennünk. Elsődleges a fogyasztói igények, visszajelzések azonosítása és elemzése. Fontos szempont még a versenytársak termékkínálatának felmérése, valamint a külföldi trendek megfigyelése.
– Minden technológiai feltétel rendelkezésre áll a megvalósításhoz?
– Minden alapanyag és fűszer, adalék beszerezhető és folyamatosan beilleszthető a gyártásba?
– Minden élelmiszer-biztonsági kritériumnak eleget tud majd tenni a termék?
– A termék gyártása könnyen integrálható a gyártási folyamatokba?
– A gyártási veszteségek ellenére (hőkezelési, töltési, érlelési veszteségek) költséghatékony a termék gyártása?

Fotó: Csatlós Norbert
A prototípus gyártása során érdemes többféle ízvilágot, technológiai paramétert kipróbálni (pl. kutterezési idő, tárcsaméret, füstölési idő stb.). Az elkészült minták kereskedelmi forgalomba nem kerülhetnek, azokat csak a termékfejlesztő csapat érzékszervi bírálatára használhatjuk fel. A bírálat során próbáljunk meg objektívan dönteni a termékek értékelését illetően. Ez történhet akár úgy is, hogy a fejlesztő nem árulja el, melyik minta mit takar, ezt vakpróbának nevezzük. Az értékesítési szempontok mellett általában a vezetés dönt egy-egy termékbevezetésről, főként, ha az beruházással jár.
Fontos, hogy az első gyártás még mindig nem a kereskedelmi célokat szolgálja, hanem a termékek eltarthatóságának vizsgálatát, illetve az egyéb szempontok kivizsgálását, például mennyire sikerült a termék homogén gyártása, a tervezett kihozatalok elemzése. A termékgyártás optimalizálását követően integrálható a gyártásba az új termék, figyelembe véve a gyártási sorrendet is – például csípős terméket a gyártás végén tervezzünk.
A kistermelők számára a termékfejlesztési törekvések nehézséget jelenthetnek a modern technológiák költségei miatt, de EU-s támogatások és helyi kezdeményezések, REL-csoportok segíthetik őket.
Szerző: Takács-Gál Marianna
Okleveles élelmiszerbiztonsági és -minőségi mérnök, agrármérnöktanár
Ajánljuk még: