0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 5.

Egy díjnyertes sajt nyomában – „Amíg jókedvet és vidámságot ad, addig csináljuk”

Három évvel ezelőtt rendkívül nehéz feladatnak bizonyult újdonsült kistermelőként elnyerni a vevők bizalmát, meggyőzni őket, hogy igenis helyünk van a piacon.

Az általunk előállított termékek megfelelnek az élelmiszer-biztonsági előírásoknak és mindemellett kiváló minőségűek. Emlékszem, egy éve működött a sajtműhely, amikor egy kedves vásárlóm felhívott, hogy szerinte neveznem kellene a termékeimet egy versenyre. Akkor hitetlenkedve hallgattam, nem tartottam érdemesnek a sajtjainkat egy megmérettetésre, ám mégis éltem a lehetőséggel, és neveztem a Magyar Ízek Versenyére, amit Nyúlon rendeztek meg.

füstölt tökmagos sajt
Fotó: Szilágyi Szabina

A versenyen neves gasztronómusok és átlagfogyasztók értékelték a nevezett termékeket, érzékszervi bírálat alapján. A megmérettetés kiváló alkalom, hogy a kistermelők által előállított termékek hivatalos értékelést kapjanak, ráadásul tanácsot is arra vonatkozóan, miként lehetne javítani az adott élelmiszer minőségén. A versenyről megfogalmazott kérdéseimet a rendezvény szervezőjének, Buzásné Katának tettem fel, aki lelkesen mesélt az általa megálmodott MÍV-ről. Céljuk az volt, hogy a kistermelőket és termékeiket megismerjék a gyerekek.

A kistermelői termék-előállítás olyan szakma és egyben lehetőség, amely bárkit kiemelhet – sok munkával és akarattal – akár a mélyszegénységből is, mindemellett egészséges élelmiszereket tesz az asztalra – jelenti ki határozottan a szervező, aki szerint kistermelőnek lenni nem más, mint a saját őstermelői tevékenységből élelmiszert alkotni.

Ilyen jellegű élelmiszerverseny 2019 előtt még nem volt az országban. A szervező véleménye szerint a figyelmet megragadni azzal lehet, ha kiemelnek és bemutatnak termelőket termékeikkel úgy, hogy mindeközben az érdekes és izgalmas legyen egy gyermek számára. Ezekkel a termékekkel azt mutatják meg, hogy a legkisebb faluból érkezők is képesek olyat alkotni, ami az országban egyedülálló, jó minőségű.

– A kistermelőknek nagy segítség az, ha ráirányítjuk a figyelmet termékeik minőségére és sokoldalúságukra. Lényegében a versenyzőknek ez lehetőség arra, hogy megjelenhessenek termékeikkel. Ezen kívül az embereket ösztönöztük arra, hogy ne csak a multikban vásároljanak, hanem piacokra, termelői vásárokba is járjanak, ahol ezeket a kézműves termékeket fellelhetik. A magyar földben termelt zöldség és gyümölcs kiváló alapanyag, tudvalevő, hogy a legtöbb némi esztétikai hibával bíró, például jégvert gyümölcs édesebb lesz. Ugyanakkor a jégvert gyümölcs, vagy görbe sárgarépa nem eladható a piacon, feldolgozva mégis értékes alapanyaggá válik, ami a mai körülményeket tekintve fontos fenntarthatósági szempontból – részletezte Buzásné Kata.

Azonban idén volt a verseny utolsó éve. Kata egyelőre nem tudja, hogyan tudják tovább folytatni.

– Idén olyanok is jelentkeztek a versenyre, akik elvárásokkal érkeztek, és nem volt céljuk a fiatalokkal való kommunikáció – avatott be Kata.

– Januárig kell eldöntenünk, hogyan tovább. Az biztos, hogy a kistermelőket és a fiatalokat továbbra is szeretnénk interakcióba hozni, és országos rendezvényeken megmutatni, mekkora kincs Magyarország őstermelői és kistermelői sokasága.
Illusztráció: Freepik

Az elmúlt három évben mindig részt vettünk a MÍV-en, és neveztük az általunk készített sajtokat. Elnyertünk több dobogós minősítést is, de legbüszkébbek a három aranyminősítésünkre lehetünk, melyek így a verseny védjegyét is kiérdemelték. A sajtjainkat első alkalommal a Magyar Ízek Versenyén mérettettük meg hivatalos bírálaton, ezért is emlékezetes és jelentőségteljes a rendezvény számunkra. Emlékszem, milyen izgatottan vártuk az eredményhirdetést, hihetetlenül örültem, amikor kihirdették, hogy a füstölt tökmagos sajtunk megkapta az aranyminősítést.

A vásárlók felfigyeltek a termékeinkre, a többség a díjnyertes sajtot kereste. Úgy tapasztalom, hogy a vevőket vonzzák az effajta minősítések, növelik a fogyasztói bizalmat a termelők felé, és a minőséget illetően is bizonyosságot jelentenek a vásárlóknak.

De a vásárlókedv fenntartása a kistermelőre hárul! A marketingtevékenységben, a vevők első pozitív benyomásának megalkotásában fontos tényezőnek számítanak az ilyen és ehhez hasonló elismerések.

A Magyar Ízek Versenyétől most búcsúzunk, hiszen a hivatalos tájékoztatás szerint ez volt az utolsó. Azonban termelőként sokat köszönhetek ennek a rendezvénynek, hiszen neves szakértők értékelték az általam készített sajtokat, segítve a működésünket, népszerűsítve az általunk végzett lelkiismeretes munkát és az előállított kistermelői termékeket. Úgy gondolom, Buzásné Kata válaszai bizonyítják, mennyire szívén viseli a kistermelői értékeket, ezért bízunk benne, hogy januárig fény derül az esetleges folytatásra.

Forrás: Kistermelők Lapja

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: